تبیان، دستیار زندگی
اهداف این پروژه دیگر جاسوسین و رهبران کشورها نیستند بلکه هدف کنترل جهانی ذهن است. آزمایشگاه‌ های این پروژه نوین که برخی آن را با عنوان پروژه سلطنتی (Monarch Project) می‌خوانند، رسانه‌ ها و صنعت سرگرمی و بالاخص موسیقی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شستشوی مغزی با پروژه سلطنتی!


اهداف این پروژه دیگر جاسوسین و رهبران کشورها نیستند بلکه هدف "کنترل جهانی ذهن" است. آزمایشگاه‌ های این پروژه نوین که برخی آن را با عنوان "پروژه سلطنتی" (Monarch Project) می‌خوانند، رسانه‌ ها و صنعت سرگرمی و بالاخص موسیقی است.

شستشوی مغری-جنگ نرم

ساز مان سیا، سال های زیادی با طراحی پروژه های مختلف جاسوسی، امنیتی و اطلاعاتی سعی در سلطه ی جهانی و کنترل ذهان عمومی داشته و دارد اما این طرح ها و برنامه ریزی ها هر روز رنگ تازه ای به خود می گیرند. یکی از عظیم ترین این پروژه ها ، پروژه MK-ULTRA می باشد که در واقع اسم رمز یک برنامه آزمایش انسانی پنهانی و غیرقانونی دولت آمریکا است که توسط "دفتر اطلاعات عملی" (Office of Scientific Intelligence) سازمان سیا اداره می ‌‌شد. این برنامه رسمی دولت آمریکا در اوایل دهه 1950 آغاز شد، و تا دهه 90 ادامه پیدا کرد. حتی برخی کارشناسان معتقدند که این پروژه با عنوان دیگری هم ‌اکنون نیز در جریان است.

حروف "MK" در ابتدای این پروژه بدین معنا هستد که بودجه برنامه مذکور از جانب "ستاد خدمات فنی" (Technical Services Staff) در سازمان سیا تأمین می ‌شود. لغت ""Ultra نیز در زمان جنگ جهانی دوم برای توصیف اطلاعات بسیار محرمانه به کار می ‌رفت. در سال 1945 سازمانی به نام "سازمان مشترک اهداف اطلاعاتی" تشکیل شد و مسؤولیت مستقیم "عملیات پاپیر کلیپ" (Operation Paperclip) بر عهده این سازمان گذارده شد. این عملیات به منظور استخدام دانشمندان سابق نازی طراحی شده بود. برخی از این دانشمندان در حوزه شکنجه و شستشوی مغزی فعالیت کرده و حتی به عنوان جنایت کار جنگی در دادگاه‌ های نورمبرگ محاکمه شده بودند. پروژه MK-Ultra به ریاست سیدنی گوتلیب (Sidney Gottlieb) و به دستور مدیر سیا "آلن ولش دالز" (Allen Welsh Dulles) در 13 آوریل 1953 تدوین شد. سازمان سیا قصد داشت تا آزمایش‌ های کنترل ذهن را بر روی زندانیان انجام دهد. این سازمان بالاخص علاقه ‌مند به کنترل رهبران سیاسی جهان از طریق این فنون بود و چندین طرح را برای تزریق دارو به "فیدل کاسترو" اجرا نمود.

ساز مان سیا، سال های زیادی با طراحی پروژه های مختلف جاسوسی، امنیتی و اطلاعاتی سعی در سلطه ی جهانی و کنترل ذهان عمومی داشته و دارد اما این طرح ها و برنامه ریزی ها هر روز رنگ تازه ای به خود می گیرند

اسناد منتشره نشان می ‌دهند که در پروژه MK-Ultra روش ‌های بسیاری برای دستکاری حالات روانی افراد و تغییر کارکردهای مغزی آزمایش شده‌ اند. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند: تجویز مخفیانه دارو و دیگر مواد شیمیایی، هیپنوتیز، محرومیت حسی، انزوا، سوء استفاده‌ های جنسی و همچنین انواع شکنجه ‌ها. پروژه MK-Ultra در سال 1975 و طی تحقیقات کمیته کلیسا (Church Committee) کنگره آمریکا فاش گردید.

شستشوی مغری-جنگ نرم

این تحقیقات نتوانستند بسیاری از زوایای تاریک پروژه MK-Ultra را آشکار نمایند زیرا ریچارد هلمز (Richard Helms) ، رئیس وقت سیا، در سال 1973 دستور داده بود که اسناد و مدارک مرتبط با پروژه MK-Ultra نابود گردند. تحقیقات کمیته کلسیا و نیز کمیسیون رئیس‌ جمهور که با عنوان "کمیسیون راکفلر" (Rockefeller Commission) خوانده می‌ شد بر اساس شهادت‌ های افراد درگیر و نیز بخش کوچکی از اسناد که از نابودی جان سالم به در برده بودند، انجام گرفت.

اگرچه سیا تأکید کرده است که آزمایش ‌هایی به مانند MK-Ultra دیگر متوقف شده ‌اند اما ویکتور مارچتی (Victor Marchetti) که به مدت 13 سال در سازمان سیا مشغول به کار بوده در مصاحبه‌ های خود اعلام نموده که سازمان سیا به طور مداوم اطلاعات نادرست منتشر نموده و تحقیقات این سازمان برای کنترل ذهن ادامه دارد. وی طی مصاحبه ‌ای که در سال 1977 داشت اعلام نمود که جریان توقف پروژه MK-Ultra تنها یک "داستان پوششی" برای سایر کارهای سیا می باشد.

سناتور "تد کندی" (Ted Kennedy)، برادر رئیس ‌جمهور مقتول آمریکا ، جان اف کندی ، در سال 1977 اعلام داشت: "قائم‌ مقام سیا اعلام داشته که سی دانشگاه و مؤسسه در این برنامه "آزمایش‌ هایی گسترده" شامل آزمایش‌ های دارویی پنهانی بر روی شهروندان نامطلع آمریکایی و خارجی، انجام داده‌ اند. برخی از این آزمایش‌ ها شامل تزریق LSD (یک ماده توهم‌ زای بسیار قوی) به افراد، بدون رضایت قبلی آنها، بوده است. خود سازمان سیا اذعان نموده که این آزمایش‌ ها از نظر علمی بی‌ معنا بوده‌ اند و ضمنا مامورینی که این آزمایش ‌ها را انجام می ‌دادند از مدارج و صلاحیت‌‌ های علمی کافی برخوردار نبودند."

قابل توجه آنکه، در مجموع 149 پروژه‌ فرعی که سازمان سیا طی پروژه MK-Ultra اجراء می‌کرد، 80 دانشگاه آمریکایی و کانادایی، 12 بیمارستان و مرکز بهداشتی، سه زندان، 15 بنیاد تحقیقاتی یا شرکت شیمیایی و دارویی فعالیت داشتند. در این پروژه 185 محقق و دانشمند مشغول به کار بودند.

همان گونه که قبلا نیز اشاره شد اگرچه این برنامه به صورت رسمی در دهه 1970 پایان یافت اما برخی محققین و تاریخ‌ نگاران معتقدند که این پروژه تا دهه 1990 نیز تداوم یافت

همان گونه که قبلا نیز اشاره شد اگرچه این برنامه به صورت رسمی در دهه 1970 پایان یافت اما برخی محققین و تاریخ‌ نگاران معتقدند که این پروژه تا دهه 1990 نیز تداوم یافت. به اعتقاد این محققین پروژه MK-Ultra هم ‌اکنون با عنوانی دیگر و با روش ‌های نوین کنترل ذهن، به کار خود ادامه می ‌دهد. امروزه اهداف این پروژه دیگر جاسوسین و رهبران کشورها نیستند بلکه هدف "کنترل جهانی ذهن" است. آزمایشگاه‌ های این پروژه نوین که برخی آن را با عنوان "پروژه سلطنتی" (Monarch Project) می‌خوانند، رسانه‌ ها و صنعت سرگرمی و بالاخص موسیقی است. بسیاری از افراد فعال در عرصه موسیقی جهانی که هر یک به صورت فزاینده‌ ای سبک‌ هایی جدید برای زندگی را در تولیدات خود تبلیغ می ‌کنند تحت کنترل نخبگانی قرار دارند که فکر تسلط بر جهان را در سر خود می ‌پرورانند البته نه تسلطی آشکار بلکه نوعی استیلای فرهنگی بر اذهان و قلب‌ های مردم سطح جهان.

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق نیوز / فارس