تبیان، دستیار زندگی
مركز تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، به جای اعمال فیلترینگ در دروازه‌های ورودی اینترنت كشور به دنبال ایجاد سامانه‌های‌ بومی جامع پالایش اینترنت است كه بر پایه تحلیل محتوای وب، صفحات را پالایش كند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سامانه‌‌ پالایش محتوای اینترنت جایگزین فیلترینگ سراسری


مركز تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، به جای اعمال فیلترینگ در دروازه‌های ورودی اینترنت كشور به دنبال ایجاد سامانه‌های‌ بومی جامع پالایش اینترنت است كه بر پایه تحلیل محتوای وب، صفحات را پالایش كند.

فیلترینگ

موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تازگی پروژه‌ای را با موضوع ارایه طرح‌های كاربردی و عملیاتی با هدف سالم‌سازی و پالایش اینترنت برای انجام، برون‌سپاری كرده است. این اقدام در راستای ایجاد فیلترینگ یكپارچه در كشور است كه از سوی شركت ارتباطات زیرساخت قرار است اجرا شود. همچنین براساس ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ای، فیلترینگ یكپارچه برای تمامی شركت‌های اینترنتی تعریف شده و شركت‌های اینترنتی این اجازه را ندارند كه به دلخواه برای سایتی محدودیت یا عدم محدودیت اعمال كنند. به گزارش ایسنا از زمانی كه صفحه فیلترینگ در كشور با ظاهر جدید و طرح آن بر اساس مصوبه كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از سوی شركت ارتباطات زیرساخت تغییر كرد، بحثی مبنی بر اجرای طرح فیلترینگ هوشمند در ایران مطرح شد. صفحه فیلترینگ در برخی كشورها به صورت هوشمند است، یعنی اگر كاربری به سایتی مراجعه كند كه فیلتر شده باشد، صفحه به‌صورت هوشمند نیاز كاربر و عبارت و موضوع مورد جست‌وجوی كاربر را تشخیص داده و لینك‌های مجاز مرتبط را در اختیارش قرار می‌دهد. با این حال موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات از شركت‌ها، موسسات و دانشگاه‌های فعال در زمینه ارایه طرح‌های كاربردی و عملیاتی با هدف سالم‌سازی و پالایش اینترنت، خواسته تا پیشنهادهای خود را در قالب اطلاعات (RFI) تا تاریخ 31 فروردین 91، به این موسسه ارسال كنند. بر اساس این نوع فیلترینگ اگر كاربری به سایتی مراجعه كند كه فیلتر شده باشد، صفحه به‌صورت هوشمند نیاز كاربر و عبارت و موضوع مورد جست‌وجوی كاربر را تشخیص داده و لینك‌های مجاز مرتبط را در اختیارش قرار می‌دهد. پیشتر شركت ارتباطات زیرساخت با برگزاری مزایده‌ای اقدام به انتخاب شركت پیمانكار برای پیاده‌سازی فیلترینگ در شبكه اینترنت كرده بود.

صفحه فیلترینگ در برخی كشورها به صورت هوشمند است، یعنی اگر كاربری به سایتی مراجعه كند كه فیلتر شده باشد، صفحه به‌صورت هوشمند نیاز كاربر و عبارت و موضوع مورد جست‌وجوی كاربر را تشخیص داده و لینك‌های مجاز مرتبط را در اختیارش قرار می‌دهد

فیلترینگ محتوا؛ فیلترینگ هوشمند

بنا بر اظهارات دست‌اندركاران حوزه فیلترینگ با اجرای فیلترینگ هوشمند یا یكپارچه مساله برخوردهای افراطی با وب‌سایت‌ها كه به چالشی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شده بود، برطرف می‌شود.

به گفته محمدرضا آقامیری عضو كارگروه تعیین محتوای مجرمانه اینترنتی در برخی موارد در فیلترینگ سایت‌های اینترنتی افراط صورت می‌گیرد به همین دلیل در فیلترینگ سایت‌های اینترنتی چنانچه وزارت ارتباطات، اطلاعات شفاف را در اختیار كاربران قرار دهد، مشكلات حل خواهد شد و فیلترینگ یكپارچه و بومی كه به همت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال ایجاد است به زودی تمام این مشكلات را حل خواهد كرد. او در ادامه به تشریح نوع و انجام فیلترینگ در كشور پرداخته و بیان كرده است اینترنتی كه از طریق «گیت وی» وارد كشور می‌شود با وجود سیستم فیلترینگ در موارد ارسال و دریافت و نقل و انتقال داده پالایش شده و موارد خلاف قوانین در آن حذف خواهد شد. در عین حال باید درصد خطای سامانه فیلترینگ هوشمند را به حداقل برسانیم. او ادامه می‌دهد: علاوه بر فیلترینگی كه از طریق سامانه فیلترینگ روی سایت‌های اینترنتی از مجرای ورودی صورت می‌گیرد، یك بخش دیگر هم توسط كارگروه تعیین محتوای مجرمانه اینترنتی بررسی می‌شود كه برمبنای سایت‌های خلاف امنیت اجتماعی و عفت عمومی صورت می‌گیرد به این ترتیب گروه‌های كارشناسی این كارگروه تارنماهایی را پیدا می‌كنند كه اقدام به درج محتوای مجرمانه اینترنتی كرده‌اند كه این سامانه‌ها پس از تذكر به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی می‌شوند و این وزارتخانه آنها را مسدود می‌كند.

فیلترینگ

فیلترینگ محتوا در خدمت سالم‌سازی اینترنت

بر اساس اطلاعاتی كه موسسه تحقیقاتی ارتباطات و فناوری اطلاعات برای فیلترینگ بر پایه محتوا منتشر كرده، آمده است اگرچه اینترنت دارای فواید فراوانی است، اما آلودگی فضای اینترنت به سایت‌های غیراخلاقی، می‌تواند سلامت اخلاقی جامعه را به خطر اندازد؛ محتوای این سایت‌ها شامل متن، تصاویر و فایل‌های ویدیویی هستند كه عموما با موازین اخلاقی كشور اسلامی ما مغایرت شدید دارند. در ادامه متن این فراخوان آمده است: در كشور ما بحث سالم‌سازی اینترنت به صورت اعمال فیلترینگ در دروازه‌های ورودی اینترنت كشور انجام می‌شود، كه خود مشكلات زیادی را به همراه داشته است؛ در این خصوص فعالیت‌های بسیاری را برای سامان بخشیدن به امر سالم‌سازی اینترنت می‌توان انجام داد كه فعالیت‌های هر سازمان در نظام‌نامه پالایش كشور به تفكیك مشخص شده است. مطابق با نظام‌نامه مذكور كه مصوب ستاد پالایش كشور به عنوان عالی‌ترین مرجع درخصوص رسیدگی به امر پالایش است، پالایش باید در سطح عرضه‌كنندگان خدمات دسترسی انجام پذیرد و یكی از وظایف تعریف‌شده برای موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات، بومی‌سازی محصولات پالایش است. بنابراین این موسسه، با انگیزه ایجاد سامانه‌های پالایش بومی در كشور، قصد دارد با فراهم آوردن شرایط مناسب برای متخصصان داخلی گامی موثر درخصوص سالم‌سازی فضای وب و سامان‌بخشی به وضعیت كنونی پالایش كشور بردارد. ایجاد یك سامانه بومی جامع پالایش اینترنت كه بر پایه تحلیل محتوای وب، اقدام به پالایش صفحات كند، از جمله اهداف این پروژه است.

مطابق با نظام‌نامه مذكور كه مصوب ستاد پالایش كشور به عنوان عالی‌ترین مرجع درخصوص رسیدگی به امر پالایش است

این موسسه در فایل توضیحی پروژه برون‌سپاری شده خود، از ستاد پالایش كشور به عنوان عالی‌ترین مرجع در رسیدگی به امر پالایش و تفكیك وظایف هر سازمان در نظام‌نامه پالایش صحبت می‌كند و این پروژه را در راستای وظایف موسسه تحقیقات ICT در زمینه بومی‌سازی محصولات پالایش عنوان كرد. در همین حال فارس گزارش می‌دهد كه پیگیری‌ها درخصوص چیستی و اصل وجودی ستاد و نظام‌نامه پالایش كشور از برخی مدیران این موسسه و مسوولان دستگاه‌های دولتی مرتبط با اینترنت به جایی نرسیده و این در حالی است كه یكی از مدیران این موسسه با تاكید بر وجود این ستاد، از ارایه توضیح بیشتر درخصوص زمان تشكیل این ستاد یا نهاد‌های تشكیل‌دهنده آن، امتناع كرد. با این حال فیلترینگ محتوا در حالی صورت می‌گیرد كه پیش از این مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شبكه ملی اطلاعات _ اینترنت ملی _ را در راستای ایجاد اینترنت پاك دانسته و معتقد بودند با اجرای این پروژه نیازی به فیلتر كردن شبكه نیست.

بخش ارتباطات تبیان

منبع:خبر آنلاین