تبیان، دستیار زندگی
انتخاب نرم‌افزار‌های برنامه‌نویسی برای تلفن‌های همراه کار بسیار دشواری است، زیرا تنوع این مدل از اپلیکیشن‌ها به قدری است كه شما نمی‌توانید به آسانی یکی از آنها را انتخاب کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موبایل‌هایی عنکبوتی


انتخاب نرم‌افزار‌های برنامه‌نویسی برای تلفن‌های همراه کار بسیار دشواری است، زیرا تنوع این مدل از اپلیکیشن‌ها به قدری است كه شما نمی‌توانید به آسانی یکی از آنها را انتخاب کنید. این‌که کد خاصی وجود داشته باشد و بتوان برنامه‌ای با آن نوشت که با تمام سیستم‌های‌عامل‌ سازگار باشد، فرضی غیرقابل باور و غیرممکن به نظر می‌رسد؛ چرا که در حال حاضر موبایل‌های مختلف دارای انواع متفاوتی از برنامه‌های کدنویسی است و یعنی هیچ برنامه واحد و مناسبی برای همه ‌آنها وجود ندارد.

موبایل‌هایی عنکبوتی

خوشبختانه تیم بسیار ماهری از برنامه‌نویسان در حال نوشتن کد‌هایی واحد برای تمامی‌موبایل‌ها هستند. این گروه بیشتر روی تغییرات برای قسمت برنامه‌های موبایل در محیط اینترنت تمركز كرده است. به همین منظور در اینجا به بررسی تعدادی از این برنامه‌ها که برای موبایل‌ها تغییرات بسیار زیادی ایجاد خواهد کرد، می‌پردازیم:

برنامه Chocolate chip-UI

موبایل‌هایی كه به وسیله برنامه‌های UI طراحی شده پیشرفت‌های بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است. این برنامه توسط شخصی به نام Robert Biggs برنامه‌نویسی شد که هدف از آن ایجاد چارچوبی برای نوشتن برنامه‌های HTML مخصوص به اینترنت بود. در حقیقت کد اصلی این برنامه‌نویسی WAML است که به خودی خود شکل پیشرفته‌تری از HTML5 است. پس هر آنچه به صورت جاوا اسکریپت نوشته شده باشد، توسط این میانجی به HTML5 تغییر شکل پیدا خواهد کرد. بنابراین شما می‌توانید به هر حالت دلخواه مانند CSS، JavaScript و HTML برنامه را بنویسید، سپس از طریق مترجم Chocolate chip-UI آن را به زبان واحد WAML تبدیل کنید. این مدل از UI‌ها دقیقاً مشابه UI‌های کمپانی اپل بوده که در موبایل‌های iPhone از آن استفاده شده است.

Mobl

موبایل‌هایی عنکبوتی

برنامه‌نویسی به زبان جاوا اسکریپت کاری بسیار سخت برای طراحان وب است، به همین منظور Mobl برای آسان‌تر کردن کار طراحی اپلیکیشن‌های موبایل از طریق ایجاد یک چارچوب مشخص بسیار ساده، کار را آسان‌تر کرده است. یعنی با استفاده از این متد دیگر نیازی نیست شما برنامه مورد نظر‌تان را به زبان‌های دیگر مانند Java Script، HTML و CSS بنویسید، بلکه هر آنچه را که می‌خواهید به زبان Mobl بنویسید، خود موبل به عنوان مترجم تمام آن مطلب را به زبان HTML بر می‌گرداند. این مدل از برنامه‌نویسی خیلی آسان‌تر از حالت قبلی آن طراحی شده و به همین منظور کار شما را به عنوان کاربر آسان‌تر کرده است.

jQuery Mobile

شکل ظاهری این مدل دقیقاً مشابه برنامه‌های HTML است. برنامه‌های نوشته شده به این زبان را به آسانی می‌توان در سایت‌های اینترنتی قرار داد، چرا که ایجاد تغییرات در این مدل از اپلیکیشن‌ها دقیقاً مشابه ایجاد تغییرات بسیار ساده در موبایل‌ها مانند عوض کردن تم یا پوسته موبایل است. کار با این برنامه به معنی آسانی کار شما برای اتصال آسان دسکتاپ موبایل‌تان به اینترنت است. حتی برای بهتر شدن کار تعدادی plug-in اضافه‌تر نیز در این برنامه موجود است. البته این را هم باید اضافه کنیم که این زبان جای پیشرفت‌های بسیاری دارد و در آینده کار با آن برای شما به عنوان کاربر، بسیار آسان‌تر خواهد بود.

The-M-Project

موبایل‌هایی عنکبوتی

این پروژه شامل مجموعه‌ای از متن‌هاست که پس از ترجمه به صورت شکل‌هایی در زبان jQuery در می‌آید. این کد‌ها به شکل MVC نوشته می‌شود. شکل ظاهری برنامه‌های نوشته شده به این زبان کاملاً بستگی به زبان برنامه‌نویسی M-Project دارد، یعنی هر آنچه در این قالب نوشته شود عیناً مشابه همان را در اپلیکیشن‌تان مشاهده خواهید کرد. تنها کاری که M-Project انجام می‌دهد اطمینان از این است که اشیا عیناً در مکان‌های دقیقی که برنامه‌نویس طراحی کرده قرار خواهد گرفت. بعد از این‌که کار طراحی‌تان تمام شد، براحتی می‌توانید نرم‌افزار مورد نظر را در وب قرار دهید تا به عنوان یک سایت مخصوص موبایل از آن استفاده کنید.

تنها کاری که M-Project انجام می‌دهد اطمینان از این است که اشیا عیناً در مکان‌های دقیقی که برنامه‌نویس طراحی کرده قرار خواهد گرفت

Touchqode

تصور کنید در کشوری هستید و ایده جالبی درباره نوعی نرم‌افزار به ذهن‌تان خطور می‌کند. آیا تمایل دارید آن ایده را روی کاغذ بنویسید و بعداً به آن مراجعه کنید یا این‌که ترجیح می‌دهید برنامه‌ای مخصوص مانند Touchqode روی اندروید‌تان داشته باشید تا بتوانید آن برنامه را در همان لحظه روی گوشی‌تان ایجاد کنید؟ این برنامه توسعه‌دهنده کوچک می‌تواند تغییرات بسیار بزرگی را برای شما ایجاد کند، چرا که به آسانی می‌توانید از طریق آن هر چه را که می‌خواهید به وجود بیاورید. کدنویسی با این برنامه به آسانی انجام می‌گیرد، در مرحله بعدی می‌توانید این کد‌ها را از طریق FTP اجرا کنید. تنها راه حل ایجاد تغییرات در کد‌های این برنامه با چند راهکار بسیار ساده ممکن است.

LimeJS

موبایل‌هایی عنکبوتی

برنامه DigitalFruit با ایجاد LimeJS این امکان را برای کاربر ایجاد می‌کند تا اشیای چندبعدی قابل اجرا روی اینترنت را به وجود آورد. کد‌های این برنامه بیشتر شبیه به کد‌های نوشته شده به زبان جاوا اسکریپت است؛ ولی شکل ظاهری آنها دقیقاً مشابه برنامه‌نویسی در محیط C است. در این محیط می‌توانید از طریق لمس صفحه‌نمایش نیز اشیای مورد نظر‌تان را ایجاد کنید، سپس کل برنامه نوشته شده می‌تواند به آسانی از طریق جستجوگر گوگل روی اینترنت قرار گیرد، که در نتیجه آن سرعت دانلود برنامه از طریق اینترنت بسیار زیاد می‌شود. این کار برای آن دسته از کاربرانی بسیار مناسب خواهد بود که قصد دارند بازی‌هایی مناسب برای موبایل‌شان طراحی كنند. در ضمن این دسته از کاربران علاقه دارند که برنامه‌شان به آسانی روی اینترنت دانلود شود.

Jo

این نرم‌افزار مجموعه‌ای از اشیای تعریف‌شده برای برنامه‌های موبایل را در خود دارد که از طریق اینها می‌توانید برنامه مورد نظرتان را به زبان جاوا اسکریپت بنویسید. ساختار این برنامه توسط یک‌سری از کد‌های جاوا مبنای اولیه را ایجاد می‌کند، سپس Jo به عنوان یک تبدیل‌کننده، تمام آن مطالب را به شکل بسیار زیبا روی صفحه نمایش قرار می‌دهد. تمام این کارهای بسیار ساده در گذشته از طریق برنامه‌های بسیار پیچیده و تو در تو طراحی می‌شد، این در حالی است که برنامه Jo یک برنامه منبع باز است و کاربران بدون نیاز به پرداخت پولی می‌توانند از آن استفاده کنند.

Sencha Touch

موبایل‌هایی عنکبوتی

این برنامه نیز مانند برنامه Jo برای ایجاد برنامه‌های قابل اجرا در موبایل کاربرد دارد، فهرست اشیای تعریف‌شده در این برنامه توسط Sencha نوشته شده که برای رایانه‌‌های معمولی نیز کاربرد دارد. ایجاد برنامه در محیط Sencha Touch بسیار آسان است؛ زیرا طرح اولیه این برنامه به صورت خودکار شکل ظاهری ساختار برنامه را برای شما نمایش خواهد داد.

PhoneGap

هدف از این برنامه، ایجاد محیطی برای طراحی برنامه‌هایی است که در هر جا بتوان آنها را باز کرد. منظور از این عمل، ایجاد نرم‌افزاری است که توسط تمام موبایل‌ها قابل اجراست. با استفاده از برنامه phoneGap در کوتاه‌ترین زمان ممکن شما می‌توانید تمام برنامه‌های موجود روی وب را به برنامه‌های مناسب برای کار در انواع موبایل‌های آیفون و اندروید تبدیل کنید، ولی متاسفانه نمی‌توان تشخیص داد گوشی‌های مختلف به چه شکلی این برنامه‌ها را نشان خواهد داد.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: .jamejamonline