تبیان، دستیار زندگی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح روز یکشنبه در حالی طرح استیضاح شیخ الاسلامی وزیر کار را در دستور جلسه علنی مجلس داشتند که پیش از آغاز جلسه، طبق توافق صورت گرفته بین استیضاح کنندگان و مرتضوی، طراحان استیضاح اعلام کرده بودند در صورت کناره گیری وی از ریاست ص
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال طرح استیضاح وزیر کار در صورت بازگشت مرتضوی بر سرکار

نجابت در گفت و گوی اختصاصی با تبیان


نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح روز یکشنبه در حالی طرح استیضاح شیخ الاسلامی وزیر کار را در دستور جلسه علنی مجلس داشتند که پیش از آغاز جلسه، طبق توافق صورت گرفته بین استیضاح کنندگان و مرتضوی، طراحان استیضاح اعلام کرده بودند در صورت کناره گیری وی از ریاست صندوق تامین اجتماعی از انجام استیضاح منصرف می شوند.

نجابت

از روزهای پایانی سال 90 احتمال انتصاب سعید مرتضوی به ریاست صندوق تامین اجتماعی در مجلس بر سر زبان ها افتاد و نمایندگان اعلام کردند در صورت تحقق این امر، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را استیضاح خواهند کرد.

اهمیت این موضوع از آنجا دو چندان شد که گفته می شد شیخ الاسلامی نقشی در انتصاب مرتضوی نداشته و شخص محمود احمدی نژاد در این موضوع دخیل بوده است.

نهایتا در روزهای منتهی به تعطیلات عید نوروز انتصاب مرتضوی قطعی شد و نمایندگان از روزهای آغازین سال جدید استیضاح وزیر کار به خاطر انتصاب مرتضوی رد مجموعه تحت امر او را مورد پیگیری قرار دادند که علت عمده آن، سوابق و پرونده های مفتوح مرتضوی در دستگاه قضا و به ویژه بازداشتگاه کهریزک بود.

اهمیت این موضوع از آنجا دو چندان شد که گفته می شد شیخ الاسلامی نقشی در انتصاب مرتضوی نداشته و شخص محمود احمدی نژاد در این موضوع دخیل بوده است

با اعلام وصول استیضاح در مجلس و تعیین یکشنبه 27 فروردین برای انجام استیضاح، رایزنی میان طراحان استیضاح و مرتضوی آغاز شد تا جایی که احمد توکلی رییس مرکز پژوهشهای مجلس حکمیت بین این دو را پذیرفت اما ظاهرا مرتضوی رای حکمیت مبنی بر کناره گیری خود را نپذیرفت و این موضوع به حداد عادل برای بررسی سپرده شد.

نهایتا در روز یکشنبه و زمانی که استیضاح به عنوان دستور کار مجلس قرائت شد، اعلام شد که استیضاح کنندگان با قول شرف مرتضوی برای کناره گیری از ریاست صندوق تامین اجتماعی، امضای خود را پس گرفته اند و بنابراین استیضاح منتفی است.

نجابت

این اتفاق در حالی افتاد که بلافاصله میرتاج الدینی معاون پارلمانی دولت اعلام کرد دولت تعهدی برای استعفای مرتضوی نداده است.

حسین نجابت یکی از نمایندگان استیضاح کننده وزیر کار در همین رابطه می گوید که نظر استیضاح کنندگان این بوده که آقای مرتضوی در این سمت نباشد که ایشان هم استعفا داده اند و در خانه نشسته اند.

مشروح گفت و گوی تبیان با حسین نجابت را در زیر می خوانید:

-ارزیابی شما از نحوه منتفی شدن استیضاح وزیر کار چیست با توجه به اینکه برخی همکاران شما در مجلس این رویه و اقناع استیضاح کنندگان با قول شفاهی مرتضوی را خلاف شان مجلس می دانند؟

خود آقای مرتضوی می گوید استعفا داده و اکنون در منزل نشسته، به هر حال اگر افراد به قولشان عمل نکنند کتبی یا شفاهی باشد چه فرقی می کند؟ اگر رییس جمهور کتبا بنویسد که استعفای مرتضوی را می پذیرد خوب است؟ نظر استیضاح کنندگان این بود که آقای مرتضوی در این سمت نباشد، ایشان هم استعفا داده اند و در خانه نشسته اند.

-اما دولت اعلام کرده تعهدی برای برکناری مرتضوی به مجلس نداده؟

وقتی کسی نخواهد در جایی کار کند او را با چماق سر کار نمی آورند. ایشان تعهد شرعی و اخلاقی ضبط شده داده و استعفا داده است بنابراین نظر ما که می خواستیم ایشان نباشد تامین شده است.

-نظر شما درباره روند حکمیت احمد توکلی و رایزنی های حداد عادل درباره استیضاح چیست و چقدر این رویه را به صلاح مجلس می دانید؟

نجابت

آقای توکلی رایزنی کردند و ایشان استعفا داده، اشکالش در چیست؟ اتفاقا این روند خیلی درستی بوده چون اشکال ما به شخص وزیر کار نبود و علت طرح استیضاحش هم این بود که مرتضوی را جای درستی منصوب نکرده است. حالا آقای مرتضوی کنار رفته و انگیزه ما سالبه به انتفاء موضوع است یعنی دیگر آن موضوع نیست و ما هم استیضاح را پس گرفتیم.

در همه استیضاح ها هم این گونه بوده که وزیر با استیضاح کنندگان جلسه می گذارد، اگر قولی برای اصلاح موضوع مدنظر استیضاح کنندگان بدهد دیگر دلیلی برای استیضاح وجود ندارد. ما با دولت در این باره دعوا نداریم.

-بنابراین معتقدید مرتضوی به تعهدش عمل کرده؟

تا اینجا که عمل کرده به هر حال او یک قاضی مسلمان است. ضمنا قول و تعهد دادن چه کتبی و چه شفاهی احترامی دارد و تعهد کسی که قولی داده الزام آورهم هست. اصولا افراد به قول، قسم و نوشته خود پایبندند و اگر نبودند می توان از راه های قانونی این موضوع را پیگیری کرد.

-پس در صورت بازگشت مرتضوی بر سرکار احتمال طرح استیضاح وزیر کار وجود دارد؟

بله در این صورت امکان به جریان افتادن طرح استیضاح وجود دارد.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان