تبیان، دستیار زندگی
400 روز از نخستین ساعت های حضورش در تهران می گذرد؛ انگلیسی را نه خیلی روان اما خوب و واضح صحبت می کند و کمتر کسی شاهد سخن گفتنش به آرژانتینی یا همان لهجه آمریکای لاتین و یا حتی به ایتالیایی بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ولاسکودر اندیشه پرواز با والیبال ایران


400 روز از نخستین ساعت های حضورش در تهران می گذرد؛ انگلیسی را نه خیلی روان اما خوب و واضح صحبت می کند و کمتر کسی شاهد سخن گفتنش به آرژانتینی یا همان لهجه آمریکای لاتین و یا حتی به ایتالیایی بوده است.
ولاسکو

خولیو ولاسکو را تقریباً بیشتر مردم ایران می شناسند. او وقتی به تهران آمد برای غیروالیبالی ها غریبه بود، اما الان ایرانیان زیادی طرفدار پر و پا قرص او هستند. پس از قهرمانی ایران در جام ملت های آسیا و نتایج درخشان تیم ملی در جام جهانی حصاری بر ولاسکو کشیده شد تا نه خبرنگاری او را ببیند و نه او علاقه ای داشت که برابر پرسش ها پاسخگو باشد. اکنون نیز این شرایط ادامه دارد. این روزها ولاسکو گفت و گویی هرچند نرم و بی حاشیه با روابط عمومی فدراسیون والیبال داشته که در آن به برخی پرسش ها پاسخ داده است.

دعوت بازیکنان جدید به اردوی تیم از جمله این موضوعات است.  ولاسکو درباره بحث داغ حضور مجدد سعید معروف در تیم ملی و خداحافظی با امیر حسینی عنوان می کند: نکته مهم در دعوت از بعضی بازیکن های جوان این است که بعضی دیگر از بازیکن ها توانایی نشستن روی نیمکت ذخیره را ندارند. بازیکنان شاید نتوانند ذخیره های خوبی هم باشند. من اولویت اولم انتخاب ترکیب هفت نفره ثابت تیم ملی است. سایر بازیکنان را بر اساس اینکه بتوانند بدون مشکل روی نیمکت ذخیره ها بنشینند انتخاب می کنم.

به عنوان مثال فرهاد ظریف را برای لیبرو اصلی تیم انتخاب کردم و ترجیح می دهم که لیبرو دوم جوان باشد تا اگر هم در مسابقات بازی نکرد، ناراحت نشود. بنابراین نمی توانم علی حسین را دعوت کنم. چون او برای لیبرو دوم بودن مناسب نیست. شرایط برای سومین دفاع وسط تیم هم همین طور است. یا مثلاً پاسور اول تیم مشخص شده؛ سال گذشته امیر حسینی بود و امسال سعید معروف است. این به معنی این نیست که از امیر حسینی خوشم نمی آید.نه! شرایط فعلی اینگونه است. من نه با بازیکنان رفیقم و نه دشمن. افرادی را انتخاب می کنم که انگیزه واقعی داشته باشند. واقعیت را می بینم.

در جام جهانی و رقابت های قهرمانی آسیا به علت حاضر نبودن مترجم روی نیمکت برای انتقال مطالب به بازیکنان مشکل اساسی داشتم و به همین دلیل در مسابقات انتخابی المپیک حتماً مترجم یکی از چهار نفری است که باید روی نیمکت بنشیند. ولاسکو همچنین گفته اگر فدراسیون بخواهد یک نفر سوم به عنوان مربی همراه تیم باشد، بحث دیگری است که می توان درباره آن گفت و گو کرد؛ این یعنی مربیان ما در کنار ولاسکو رشد نخواهند کرد و آقای خاص توجه چندانی به مربیان وطنی ندارد

وی می افزاید: سال گذشته امیر حسینی بهترین بازیکن بود، اما امسال سعید معروف نیاز دارد که چیزی را عوض کند. پارسال خواستم پاسور دوم بماند. اما به دلیل شخصی ترجیح داد بیرون بماند. او امسال در لیگ بسیار خوب ظاهر شد و رشد قابل توجهی داشت.

بدون شک انتخاب معروف توسط ولاسکو کاری صحیح بوده، اما او نیز راه حسین معدنی سرمربی پیشین تیم ملی را پیش گرفته و با سیاست هایی غیر فنی برخی بازیکنان را به تیم ملی دعوت می کند. بی اعتنایی ولاسکو به مربیان ایرانی هم تازگی ندارد. هر چند در رقابت های آسیایی و جهانی رضا ابراهیمی جوان کنار ولاسکو نشست، اما او حتی این یک ایرانی را هم در رقابت های انتخابی المپیک کنار خود نخواهد داشت و می گوید: تنها کسی که به صورت رسمی با سیچلو در تیم ملی ب ایران همکاری می کند محمد وکیلی است. سایر مربیان برای کسب تجربه به اردوی تیم ملی والیبال می آیند و من هم از حضور آنان استقبال می کنم. در مسابقات انتخابی المپیک هم امکان به همراه بردن مربیان ایرانی را ندارم. چون فقط چهار نفر اجاره نشستن روی نیمکت تیم ملی را دارند: ولاسکو به عنوان سرمربی، سیچلو به عنوان مربی، سیامک افروزی (پزشک) و مترجم من.

ولاسکو

در جام جهانی و رقابت های قهرمانی آسیا به علت حاضر نبودن مترجم روی نیمکت برای انتقال مطالب به بازیکنان مشکل اساسی داشتم و به همین دلیل در مسابقات انتخابی المپیک حتماً مترجم یکی از چهار نفری است که باید روی نیمکت بنشیند. ولاسکو همچنین گفته اگر فدراسیون بخواهد یک نفر سوم به عنوان مربی همراه تیم باشد، بحث دیگری است که می توان درباره آن گفت و گو کرد؛ این یعنی مربیان ما در کنار ولاسکو رشد نخواهند کرد و آقای خاص توجه چندانی به مربیان وطنی ندارد. ولاسکو زمانی که درباره شانس ایران برای حضور در رقابت های المپیک 2012 لندن سوال می شود، اینگونه پاسخ می دهد: مسابقات انتخابی المپیک بازی های سختی برای ایران خواهد بود. ما می دانیم که بازی های اول ایران با تیم هایی همچون صربستان و دیگر قدرت های جهان است که از دو قاره دیگر می آیند. در عوض بازی های آخر ژاپن با این تیم ها خواهد بود. چون آنها در بازی های اول انگیزه فراوانی برای پیروزی دارند و در بازی های آخر اگر احتمال صعود داشته باشند، انگیزه خواهند داشت. ژاپن با امتیاز میزبانی این رقابت ها از شانس بالایی برای صعود برخوردار است. ولی ایران هم فقط برای کسب مقام نخست آسیا و صعود به المپیک در این رقابت ها شرکت نمی کند. بلکه برای کسب مقام قهرمانی به این رقابت ها خواهد رفت. آقای خاص در این گفت و گو از حس هایش به ایران و اینکه ایرانیان را مردم آرامی می داند نیز سخن می گوید و عنوان می کند که هنوز مشکل سربازی ورزشکاران برایش عادی نشده. ولاسکو پیشنهاد کرده لیگ ایران 12 تیمی برگزار شود؛ تا فشار کمتری به تیم ها وارد شود و در هفته یک مسابقه برگزار شود؛ این پیشنهادی است که چند سال است اهالی مطبوعات ارایه می دهند و با بی توجهی اهالی فدراسیون روبه رو می شود.ولاسکو مربی بزرگی در والیبال جهان است. انتخاب های جدید او در تیم ملی نشان از بلندپروازی هایش برای والیبال ایران دارد و باید دید این بلندپروازی ها با حضور در المپیک 2012 ختم به خیر می شود یا نه.

بخش ورزشی تبیان

منبع :گل