تبیان، دستیار زندگی
ازدواج یک پیوند خانوادگی است. به همین دلیل، خیلی وقت ها خانواده ها تلاش دارند در تک تک مراحل ازدواج فرزندشان وارد شوند، او را راهنمایی کنند، در تصمیم گیری های او اثر بگذارند و در یک کلام با تمام قوا پشت فرزندشان باشند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با دخالت‌های والدین چه كنید؟


ازدواج یک پیوند خانوادگی است. به همین دلیل، خیلی وقت ها خانواده ها تلاش دارند در تک تک مراحل ازدواج فرزندشان وارد شوند، او را راهنمایی کنند، در تصمیم گیری های او اثر بگذارند و در یک کلام با تمام قوا پشت فرزندشان باشند. اما این حمایت ها گاهی وقت ها شکل دخالت به خود می گیرد. یعنی درست جایی که دختر و پسر احساس می کنند ابتکار عمل از آنها سلب شده و قدرت تصمیم گیری، تشخیص و تجربه ندارند.

با دخالت‌های والدین چه كنید؟

در چنین شرایطی شاید مهم ترین کار این باشد که با هم توافق كنید تا حد و مرزهای دخالت خانواده تان را مشخص کنید در غیر این صورت هر اتفاقی ممکن است در زندگی شما رخ دهد، حتی آن قدر اختلافات بالا بگیرد که به جدایی شما منجر شود.

با تمام احترامی که برای والدین تان قائلید، با همسرتان شرط کنید که به خاطر هیچ كس و هیچ حرفی نباید رابطه‌تان به هم بریزد. وقتی این توافق وجود داشته‌باشد، هر اتفاقی كه در خانواده‌های طرفین بیفتد یا هر حرفی كه زده شود، 2 طرف شروع به دعوا و جر و بحث درباره آن حرف و اتفاق نمی‌كنند و حساسیت نشان نمی‌دهند.

خیلی وقت ها، زوج‌ها با هم هیچ مشكلی ندارند و رابطه‌شان هم خوب است اما به دلیل حرف‌های اطرافیان یا سوتفاهم‌هایی که در خانواده به وجود می آید، دچار مشكل می‌شوند. به عبارتی، دچار حواشی زندگی می‌شوند. هم زو‌ج‌ها و هم پدر و مادرها باید بدانند، ارتباط میان زن و شوهر مهم‌تر از هر چیز دیگری از جمله حرف‌ها و خواسته‌ها و فكرهای دیگران است و هیچ‌چیزی نباید به رابطه مثبت آن‌ها خدشه وارد كند.

مدیریت رابطه

وقتی حضور والدین در رابطه شما دو نفر شکل دخالت به خود می گیرد، بهتر است اول خودتان برای صحبت با پدر و مادرتان وارد عمل شوید و این صحبت را در خلوت انجام دهید. اجازه ندهید همسرتان با پدر و مادرتان وارد بحث و مجادله شود که در این صورت، بدون شک اوضاع خراب تر خواهد شد. هرچقدر كدورت‌های داماد یا عروس با والدین همسر كمتر باشد بهتر است؛ به عبارتی اگر شما بخواهید رابطه با خانواده همسرتان را مدیریت كنید در نهایت شما، شخص بد ماجرا خواهید بود و ممكن است شما و والدین همسرتان روبه‌روی هم قرار بگیرید.

والدین هم اگر مسئله‌ای وجود دارد خوب است خودشان با فرزندشان صحبت كنند و پای عروس و دامادشان را به ماجرا باز نكنند چون در غیر این صورت ممكن است به جای حل مشكل، لجبازی به‌وجود بیاید و كدورت‌ها مشكلات بیشتری به‌وجود بیاورد.

پدر و مادرها باید توجه کنند که وقتی فرزندشان را دوست دارند خواهان خوشبختی او هستند و خوشبختی او در گرو رابطه‌ای خوب با همسرش است. پس هیچ عاملی نباید باعث شود، رابطه آن‌ها خراب و فضای بین آن‌ها آلوده شود.

با احترام به خانواده‌ها پیام دهید

اگر خانواده‌ شما اهل دخالت در زندگی شما و همسرتان هستند باید به‌عنوان فرزندشان این پیام را با احترام به آن‌ها بدهید كه در حال دخالت در زندگی شما هستند و عملا همین دخالت‌ها در رابطه شما مشكل به‌وجود می‌آورد. یك زمان‌هایی بچه‌ها جرات این را ندارند كه به والدین‌شان بگویند دخالت آن‌ها زندگی‌شان را به هم ریخته ‌است یا حتی شرم می‌كنند یا... اینجا صحبت بی‌احترامی نیست ولی خوب است به آن‌ها گوشزد كنید.

هر اظهار نظری از طرف والدین دخالت نیست. شک نکنید که آن ها می خواهند برای شما سنگ تمام بگذارند و بهترین تلاششان را انجام دهند. منتها به شیوه خودشان. این شیوه ممکن است مورد دلخواه شما نباشد که می توانید آن را با گفتگو حل کنید و تغییر دهید

گاهی عبور كنید

گاهی پدر و مادرها حرف‌های خودشان را می‌زنند و هرچقدر هم به آن‌ها گوشزد می‌كنیم، آن‌ها توجهی نكرده و كار خودشان را ادامه می‌دهند، در اینجا باید ضمن احترامی كه به پدر و مادرتان می‌گذارید كار خودتان را بكنید و به هیچ وجه در مورد این حرف‌ها و دخالت‌ها نه فكر كنید و نه حرف بزنید. دوران نامزدی و عقد آنقدر حساس است که مشغله ذهنی جدید درست کردن، مانع از آن می شود که همسرتان را بهتر بشناسید و با تمرکز درباره زندگی پیش رویتان فکر کنید.

برای این که از دخالت والدین عبور کنید، بهتر است این رفتار را زیر پوستی انجام دهید. به حرف های پدر و مادر گوش دهید، دل شان را به دست آورید اما در مقابلشان موضع نگیرید. بخش هایی که کلامشان که عملی و منطقی است، به کار ببندید و بخش های دیگر را مطابق میل و منطق خود عمل کنید.

رفت و آمد زیاد ممنوع

برای بعضی از زوج ها، دوران عقد یعنی یک مهمانی دراز مدت در خانه مادر شوهر یا مادر زن! این که روزهای متوالی در خانه پدری همسرتان بمانید مهم ترین عامل اختلاف است. با این کار شما خود را در معرض این قرار داده اید که دیگران در تک تک تصمیمات و رفتارهایتان تصمیم گیری و دخالت کنند. دیدارهایتان را کوتاه کنید و تا حد ممکن از مهمانی های چند روزه در خانه پدری همسرتان خودداری کنید.

حواستان باشد!

همه اینها که گفتیم به کنار، مراقب باشید درباره تشخیص دخالت یا حمایت والدین دچار اشتباه نشوید. هر اظهار نظری از طرف والدین دخالت نیست. شک نکنید که آن ها می خواهند برای شما سنگ تمام بگذارند و بهترین تلاششان را انجام دهند. منتها به شیوه خودشان. این شیوه ممکن است مورد دلخواه شما نباشد که می توانید آن را با گفتگو حل کنید و تغییر دهید. اما حتی اگر روش والدینتان را در مشاوره دادن به خود نمی پسندید، باز هم در حسن نیت آنها شک نکنید و به صرف نیت خوبی که دارند، به نصیحت هایشان توجه کنید. در یک کلام، پیام آنها را بگیرید و آن طور که صلاح می دانید در زندگی تان به کار ببندید.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: زندگی ایده آل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.