تبیان، دستیار زندگی
استاد حاج آقا پهلوانی نسبت به احترام و قدردانی از زحمات همسر می فرمودند: از آنها تشکر کنید هر چند غذایی که پخته اند شور یا بد شده است. وقتی از غذا ابراز رضایت می کنید همسرتان خوشحال می شود و این باعث رشد و پیشرفت معنوی شما می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست سال ناله های تو بی اثر شد

آیت الله پهلوانی
استاد حاج آقا پهلوانی نسبت به احترام و قدردانی از زحمات همسر می فرمودند: از آنها تشکر کنید هر چند غذایی که پخته اند شور یا بد شده است. وقتی از غذا ابراز رضایت می کنید همسرتان خوشحال می شود و این باعث رشد و پیشرفت معنوی شما می شود.

کسانی که در راه سیر و سلوک قدم می گذارند غالبا دست در دست یک استاد به سمت خودسازی گام بر می دارند. اما همانطور که می دانید در زمان ما این مساله تقریبا ناممکن شده است. یافتن یک استاد خبره که خودش هم دستی بر آتش داشته باشد بسیار مشکل است.

از سوی دیگر بزرگانی مانند آیه الله بهجت در این زمینه می فرمایند اگر شما به علمتان عمل کنید خداوند هر چه نمی دانید به شما خواهد آموخت. البته این جمله در مضمون روایات نیز هست. و این بدان معناست که خود خداوند استاد شما خواهد شد.

به هر حال در زمان ما لازم است با دقت و درایت گام برداشت تا مبادا انسان دچار لغزشی در این مسیر شود. یکی از نکاتی که غالبا ممکن است دستخوش برخی افکار غلط شود بحث خانواده است.

هستند از بزرگان ما کسانی که از طریق همسر خود به جایی رسیده اند. خدمت به همسر و برخورد خوب و آمیخته با مهر و محبت یکی از لوازم کار سلوک الی الله است.

و کسانی که در این زمنیه مشکل دارند, هرچند هم زحمت بکشند و بخواهند با ریاضت شرعیه و ادعیه و اعمال به جایی برسند موفق نخواهند شد. این مساله مانع بزرگی است برای خیلی ها که می خواهند به جایی برسند و بندگی خدا کنند.

شاید در ابتدا اهمیت این کار چندان به نظر نیاید ولی علمای ربانی و عارفان فرهیخته ای که این را را رفته اند و به سرانجام رسانیده اند به خوبی به این مساله واقف بوده و شاگردان را نیز به آن سفارش کرده اند.

در این نکته هم هیچ شکی نیست که شما نمی توانید کسی را پیدا کنید که در معنویات به جایی رسیده باشد ولی در خانه با همسرش بدرفتاری کند.

گاهی صبر و خودنگهداری در مقابل رفتار بد همسر, انسان را به اوج می رساند. بوده اند عرفایی که عامل موفقیت در سلوکشان را صبر در خانه و برخورد با همسر دانسته اند.

در این رابطه به دو حکایت شنیدنی از استاد پهلوانی اشاره خواهیم کرد.

استاد حاج آقا پهلوانی نسبت به احترام و قدردانی از زحمات همسر می فرمودند:

از آنها تشکر کنید هر چند غذایی که پخته اند شور یا بد شده است. وقتی از غذا ابراز رضایت می کنید همسرتان خوشحال می شود و این باعث رشد و پیشرفت معنوی شما می شود.

پس از این نکته فرمودند:

یک بار من در جوانی در خانه با خانواده بد اخلاقی کردم در عالم معنا به من گفتند: بیست سال ناله های تو بی اثر شد.

در مکرر جلسات می فرمودند:

در مسائل مختلف معنوی و اجتماعی به خودتان سخت گیری کنید ولی به خانواده های خود کاری نداشته باشید و عقاید خود را به همسرتان تحمیل نکنید.

مثلاً اگر خواستند تلویزیون ببینند مانع نشوید ولی اگر خودتان تشخیص دادید نگاه نکنید.

در آخرین جلساتی که با شاگردان خاص خود داشتند فرموده بودند :

مردنم را به من نشان دادند واضح واضح ، و اکنون نیز آن زمان برایم مشهود است . دیدم که انبیاء و اولیاء الهی در تشییع جنازه ام شرکت کردند و این به خاطر آن است که بنده چهل سال در وقت سحر با توجه « صد بار قل هوالله احد » خوانده و به روح یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر  الهی هدیه کردم .

سرانجام در سحرگاه پنج شنبه دوازدهم شوال 1425 برابر 5 مرداد 1383 قلب مبارک ایشان از کار ایستاد و روح پر فتوحش در نزد پروردگار جای گرفت .

بدن مبارک ایشان را پس از غسل و کفن و خواندن نماز به امامت حضرت آیت الله بهجت در حرم مطهر حضرت معصومه - س-  در مسجد شهید مطهری در نزدیکی مرقد مرحوم علامه طباطبایی به خاک سپردند .


منابع:

برگرفته از پایگاه فروغ توحید.

تهیه و تولید : محمد حسین امین گروه حوزه علمیه تبیان