تبیان، دستیار زندگی
یک گروه تکاور فوق ویژه نیروی دریایی ارتش آمریکا مامور می شوند تا یکی از جاسوسان CIA در کاستاریکا بنام «مورالس» را که توسط یک قاچاقچی مواد مخدر بنام کریستو ربوده شده ، آزاد کنند. پس از عملیات آزاد سازی مشخص می شود کریستو که با یک تروریست بسیار خطرناک چچنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروپاگاندا به سبک رایانه‌ای

نگاهی به فیلم «قانون شجاعت»


یک گروه تکاور فوق ویژه نیروی دریایی ارتش آمریکا مامور می شوند تا یکی از جاسوسان CIA در کاستاریکا بنام «مورالس» را که توسط یک قاچاقچی مواد مخدر بنام کریستو ربوده شده ، آزاد کنند. پس از عملیات آزاد سازی مشخص می شود کریستو که با یک تروریست بسیار خطرناک چچنی بنام «ابو شابال» روابط دوستانه دارد ، قرار است به وی در یک عملیات تروریستی که منجر به نابودی اقتصاد آمریکا شده ، کمک کند ...

قانون شجاعت»

با نگاهی گذرا به تاریخ سینما مشخص می شود که هرگاه آمریکا درگیر بحران های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و ... می شود کمپانی‌های هالیوودی دست بکار شده و برای فرافکنی و فریب افکار عمومی خود شروع به تولید خیل عظیم فیلمهایی با رویکرد پروپاگاندا می کنند . از مسائلی که در طی قرن گذشته آمریکا درگیر آن بوده و همواره مجر به بحرانهای عظیمی در حوزه های مختلف شده و متعاقبا هالیوود نیز با هدف و رویکرد مذکور به ساخت فیلم های گوناگون پرداخته است ، درگیری نظامی آمریکا با دیگر کشورهاست که این مسئله را می توان بوضوح در مورد دو جنگ «ویتنام» و «خلیج فارس» مشاهده کرد . البته نوع قصه پردازی اینگونه فیلم ها و دیدگاه فیلم به مسئله جنگ در حین و پس از جنگ متفاوت بوده ، ولی یک عنصر در تمام این فیلم ها هیچگاه تغییر نمی کند که همانا «قهرمان جلوه دادن سرباز آمریکایی»ست . (حتی اگر این قهرمان بدترین و فجیع ترین جنایات را هم مرتکب شده باشد تقریبا در انتهای تمام این فیلمها او یک قهرمان ملی بوده و مردم آمریکا باید به وجود چنین افرادی در کشور خود افتخار کنند.)

پس از حادثه 11 سبتامبر و در پی آن بیانیه ها و سخرانی های مختلف رئیس جمهوری و مقامات آمریکا مبنی بر تروریست بودن مسلمانان و آغاز جنگ صلیبی دیگری در دنیا و مسئله «اسلام‌هراسی»  و متعاقبا حمله به دو کشور عراق و افغانستان به بهانه مبارزه با تروریست های مسلمان ، کمپانی های هالیوودی طبق سنت گذشته شروع به تولید فیلم های متعددی کردند که در تمام آنها عنصر مذکور کاملا مشهود است . که این روند تولیدی و فریب افکار عمومی در چند سال اخیر بدلیل مواجهه آمریکا با خیل مشکلات ، خصوصا بحران اقتصادی قوت گرفته است ؛ یکی از آخرین این فیلمها که با همان رویکرد و عنصر فوق الذکر ساخته شده «قانون شجاعت» است .

قصه بسیار سطحی فیلم پیرامون فعالیتهای گروهی از نظامیان آمریکاست که برای مقابله با تروریست ها سازماندهی شده اند . با دقت در بخش ابتدایی فیلم که حدود بیست دقیقه از زمان فیلم را دربر گرفته است ، می توان به هدف اصلی فیلم کاملا پی برد . در ابتدای فیلم یکی از افراد گروه بنام «رورک» شروع به نوشتن نامه‌ای کرده و طی آن افتخار ، آزادی ، عدالت و خانواده را مهمترین عناصر زندگی و محافظت از آنها را مشکلترین اعمال ذکر می کند . در صحنه بعدی گروه را شاهدیم که مشغول تمرینات چتربازی بوده و پس از آن ابو شابال طی یک عملیات تروریستی بی رحمانه سفیر آمریکا در فیلیپین را به قتل می رساند . ابوشابال برای کشتن سفیر یک اتومبیل بستنی فروشی را وارد مدرسه فرزند سفیر کرده و در حالیکه دور تا دور اتومبیل دانش آموزان مدرسه جمع شده اند ابوشابال اتومبیل را ترک می کند و سپس یک نیروی جهادی ( افرادی که عملیات انتحاری می کنند ) که در اتومبیل نشسته است خود را منفجر کرده و تمام دانش آموزان کشته می شوند . سپس مونولوگی از رورک پخش شده که ادامه همان نامه‌ای‌ست که در صحنه اول فیلم در حال نوشتن آن بود ، و پس از آن طی صحنه ای از یک کافه رورک و دوستش دیو که او نیز یکی از افراد گروه است مختصری معرفی می شوند . در صحنه بعدی جاسوس CIA معرفی شده و پس از آن با نشان دادن خانواده رورک و دیو ، معرفی آن دو ادامه می یابد . در صحنه بعدی عملیات ربایش جاسوس را شاهدیم و پس از آن معرفی کل گروه طی صحنه ای که آنها خوش و خرم در کنار خانواده‌های خود زندگی را می گذرانند ، اما برای نجات جاسوس مجبور می شوند خانواده های خود را ترک کنند . در صحنه بعدی بر خورد بی رحمانه مامور کریستو با جاسوس به نمایش درآمده و در انتها این بخش از فیلم گروه دورهم جمع شده و با دریافت اطلاعات در مورد کریستو و ارتباطش با ابوشابال آماده حمله به مکان پنهان کردن جاسوس می شوند .

قصه بسیار سطحی فیلم پیرامون فعالیتهای گروهی از نظامیان آمریکاست که برای مقابله با تروریست ها سازماندهی شده اند . با دقت در بخش ابتدایی فیلم که حدود بیست دقیقه از زمان فیلم را دربر گرفته است ، می توان به هدف اصلی فیلم کاملا پی برد .

با توجه به آنچه ذکر شد این بخش از فیلم که همان پرده اول سناریوست به 10 قسمت تقسیم می شود :

1- نامه نوشتن رورک (آرامش)

2- تمرین چتربازی (آرامش)

3- عملیات ترور

4- معرفی رورک و دیو(آرامش)

5- معرفی جاسوس(آرامش)

6- ادامه معرفی رورک و دیو(آرامش)

7- عملیات ربایش جاسوس

8- معرفی گروه و ترک خانواده(آرامش)

9- برخورد بی رحمانه با جاسوس

10- آمادگی برای عملیات نجات

قانون شجاعت»

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد و نیز بخش اول ، رویکرد پروپاگاندای فیلم کاملا آشکار می شود . در این بخش سعی شده است به بیننده القا شود که سربازان آمریکایی در کنار خانواده های خود با آرامش تمام در حال گذران زندگی هستند و آزارشان به مورچه ای هم نمی رسد ، ولی تروریستها با عملیاتهای خصمانه خود سربازان را مجبور می کنند که با قدرت بسیار بالا و قاطعیت تمام فعالیتهای آنان را متوقف کنند که این مطلب از آنها قهرمانی ملی ساخته چراکه آنها برای نجات جان ‌آمریکایی‌ها خود را به خطر می اندازند . که در ادامه شاهد این قدرت بسیار زیاد در سرکوب تروریستها هستیم . نکته بسیار مهمی که در قسمت پایانی این بخش و در ادامه فیلم نیز روی آن تاکید می شود مسئله «اسلام‌هراسی» است . در قسمت پایانی بخش اول برای معرفی ابوشابال به گروه و نیز بیننده ، فیلمی بخش شده و طی آن مشخص می شود که ابوشابال یک مسلمان تندرو با تفکرات طالبانی بوده و قصد دارد آمریکا را ناامن کند . در ادامه فیلم نیز بارها بر مسلمان بودن تروریستها تاکید می شود ؛ به عنوان مثال قبل از آنکه نیروهای جهادی به سمت آمریکا حرکت کنند در کنار هواپیما مشغول خواندن نماز جماعت می شوند .

باید به این نکته نیز اشاره شود که «قانون شجاعت» همچون بسیاری از فیلمهای هم نوع خود فاقد هر گونه شخصیت پردازی و جذابیت فرمال همچون کنجکاوی و تعلیق بوده و با تاکید فراوان بر یک عنصر خاص سعی می کند مخاطب خود را تا انتها حفظ کند ؛ که در این فیلم استفاده مکرر از عنصر « تیراندازی اول شخص - First-person shooter» در صحنه های درگیری سربازان با تروریستها که با دوربین روی دست و پلان های کوتاه همراه است ، تنها چیزی‌ست که فیلم را جذاب می کند ( آن هم برای علاقه مندان به برخی بازی های رایانه‌ای همچون «مدال افتخار- Medal of Honor» و «ندای وظیفه - Call of Duty» بدلیل شباهت بسیار بالا فیلم با این بازی‌ها )

Act of Valor

قانون شجاعت

محصول 2012

هنرپیشگان: آلکس ویدوف ، رزلین سانچز

کارگردانان: مایک مک‌کوی ، اسکات واو

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:سینمای ایران / مهدی علیپور