تبیان، دستیار زندگی
ثبت اختراع در جهان به دو طریق صورت می گیرد: -1 روش اظهاری (اعلامی): در این روش به شرط عدم سابقه در محل ثبت و قرار گرفتن در حیطه موضوعات قابل ثبت، ادعای ثبت مخترع مقرون به صحت در نظر گرفته شده و موضوع به ثبت می رسد. -2 روش تحقیقی:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش های ثبت اختراع

روش های ثبت اختراع

پرسش: اختراعی دارم که می خواهم ثبتش کنم ولی مراحل ثبت اختراع را نمی دانم لطفا راهنماییم کنید.

پاسخ:  ثبت اختراع در جهان به دو طریق صورت می گیرد:

١.  روش اظهاری (اعلامی):

در این روش به شرط عدم سابقه در محل ثبت و قرار گرفتن در حیطه موضوعات قابل ثبت، ادعای ثبت مخترع مقرون به صحت در نظر گرفته شده و موضوع به ثبت می رسد.

٢.  روش تحقیقی:

برخی از کشورها که از وسایل، امکانات و آزمایشگاه های قابل توجه برخوردارند قبل از ثبت ضمن محرمانه نگهداشتن اطلاعات و در نظر گرفتن حق تقدم متقاضی، موضوع مطرح شده به عنوان اختراع را از نظر ماهیت و کیفیت بررسی کرده و آزمایش ها و تحقیقات لازم را انجام می دهند تا صحت و سقم ادعا را مشخص کنند و سپس اقدام به ثبت می نمایند.

ثبت اختراع در جمهوری اسلامی ایران

در کشور ما ثبت اختراع به روش نخست، اعلامی (اظهاری) صورت می گیرد. جهت ثبت اختراع می بایست به اداره ثبت اختراعات مربوط به اداره کل مالکیت صنعتی مراجعه نمود.

نشانی اداره ثبت اختراعات : تهران- خیابان شهید بهشتی – خیابان قائم مقام فراهانی – کوچه میرزا حسنی پلاک 222 می باشد. قابل ذکر است که سازمان ثبت املاک و اسناد کشور به نشانی: خیابان میرداماد - تقاطع مدرس 22268917 )، است. ثبت اختراع فقط در اداره مذکور در تهران انجام شده و فعلاً در مکان دیگری صورت نمی گیرد.

تقاضای ثبت اختراع فقط می تواند توسط متقاضی یا وکیل قانونی او ارایه شود. درصورتی که وکیل قانونی امور ثبت را بر عهده دارد می بایست اصل وکالتنامه با رونوشت با فتوکپی برابر اصل شده ضمیمه مدارک شود . در حقوق ایران ثبت اختراع، حداکثر 20 سال است که می بایست بطور صریح در ورقه ثبت اختراع قید گردد.

مواردی که به عنوان اختراع قابل ثبت است:

موضوعی به عنوان اختراع قابل ثبت است که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد. ابتکار جدید عبارت است از آنچه که در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته و برای دارنده مهارت عادی در فن مذکور ، معلوم و آشکار نباشد. و از نظر صنعتی، اختراعی کاربردی محسوب می شود که در رشته ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد.

تقاضای ثبت اختراع فقط می تواند توسط متقاضی یا وکیل قانونی او ارایه شود. درصورتی که وکیل قانونی امور ثبت را بر عهده دارد می بایست اصل وکالتنامه با رونوشت با فتوکپی برابر اصل شده ضمیمه مدارک شود . در حقوق ایران ثبت اختراع، حداکثر 20 سال است که می بایست بطور صریح در ورقه ثبت اختراع قید گردد.

مواردی که به عنوان اختراع قابل ثبت نمی باشد:

١.  طرح ها، قواعد و رو شهای انجام کار تجاری و سایر فعالیت های ذهنی و اجتماعی

٢. کشفیات و نظریه های علمی و روش های ریاضی و آثار هنری

٣. روش های تشخیص و معالجه بدن انسان یا حیوان. ( این بند شامل فرآورده های منطبق با تعریف اختراع و مورد استفاده در روش های مزبور نمی شود).

٤. منابع ژنتیک و اجزا در ژنتیک تشکیل دهنده آنها و همچنین فرآیندهای بیولوژیک تولید آنها.

٥. آنچه قبلاً در فنون و صنایع پیشبینی شده باشد.

فن یا صنعت قبلی عبارت است از هر چیزی که در نقطه ای از جهان از طریق انتشار کتبی یا شفاهی یا از طریق استفاده عملی و یا هر طریق دیگر، قبل از تقاضا و یا در موارد حق تقدم ناشی از اظهارنامه ثبت اختراع، افشاء شده باشد.

6. اختراعاتی که بهره برداری از آنها خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد.

مشاور پاسخگو: فطیر

تنظیم: مرکز مشاوره