تبیان، دستیار زندگی
اختلاف سرِ چه؟ برای چه اختلاف؟ آنهایی که اختلاف می‏اندازند، اینها معلوم شد از اسلام اصلا حظی ندارند. این اختلاف معنایش این است: شکست اسلام. اگر ما با هم مختلف بشویم، اسلام شکست می‏خورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفرقه ، باعث شکست اسلام

امام ره
اختلاف سرِ چه؟ برای چه اختلاف؟ آنهایی که اختلاف می‏اندازند، اینها معلوم شد از اسلام اصلا حظی ندارند. این اختلاف معنایش این است: شکست اسلام. اگر ما با هم مختلف بشویم، اسلام شکست می‏خورد.
لطفا مقاله قبل را نیز مطالعه فرمایید.

تفرقه ، باعث شکست اسلام

الف: شکست اسلام

تبلیغات ما باید قویتر بشود از سابق؛ اقشار ما باید فشرده‌تر بشوند از سابق؛ صفهای ما باید فشرده‌تر بشود؛ اختلافات ما باید کمتر بشود. من متأسفم که در بعضی از بلاد می‏شنوم اختلاف شده است.

اختلاف سرِ چه؟ برای چه اختلاف؟ آنهایی که اختلاف می‏اندازند، اینها معلوم شد از اسلام اصلا حظی ندارند. این اختلاف معنایش این است: شکست اسلام. اگر ما با هم مختلف بشویم، اسلام شکست می‏خورد.1

خطر است امروز. حالا که ما آزاد شدیم، هر کاری دلمان می‏خواهد بکنیم؟! اسلام یک همچو آزادی نمی‏دهد به کسی. حالا که ما از زیر بار ظلم رژیم سابق بیرون آمدیم، خودمان ظلم بکنیم؟! خوب... ما فرقمان با آنها چه هست؟

شما همه لباس پاسداری دارید، آقایان لباس روحانیت دارند، مسئولیت زیاد است برای آنها. امروز روزی است که مسئولیت برای همه ما، برای همه طبقات، برای همه مسلمان‌ها مسئولیت امروز زیاد است در ایران. رژیم سابق نیست که گردن من و شما نگذارند بگویند ظالم‌ها دارند این کارها را می‏کنند. رژیم اسلامی است.

اگر از دولت اسلامی خلاف صادر بشود، اسلام را لکه‌دار می‏کند. اگر از روحانی در این زمان یک خلاف صادر بشود، مکتب را متزلزل می‏کند.

اگر از پاسدارهای ما خدای نخواسته یک خلافی صادر بشود، همان کارهایی که در رژیم سابق می‌شد حالا با این اسم بشود، مکتب ما متزلزل می‏شود.2

ب: از دست رفتن پایگاه مردمی

اگر ما با هم مختلف بشویم، اسلام شکست می‏خورد. اگر در قشر روحانی خدای نخواسته مردم احساس کنند که این اختلافات برای دنیاست ـ برای دین که اختلافی در کار نیست، همه ما، همه ما یک دین داریم، یک قرآن داریم،

اگر اختلافی پیدا بشود اختلاف روی اساس دنیاست، شیطان است که اختلاف می‏اندازد ـ اگر سایر مردم توجه کنند که ملاها روی هواهای نفسانی با هم مختلف هستند، طلبه‌ها روی هواهای نفسانی با هم مختلف هستند، مردم از شما رو برمی‌گردانند.

اگر از شما رو برگرداندند، اسباب شکست شماست؛ شکست شما شکست اسلام است. وظیفه شما سنگین است آقا! شما باید با اخلاق خودتان، با اعمال خودتان مردم را دعوت کنید.3

اینها برای این است که این حوزه‏ها از این معنویاتی که دارند ساقط بشوند. مادیات هم که ندارند، یک آبرویی هم که در جامعه دارند که دولت‌ها از این آبرویی که اینها در جامعه دارند می‏ترسند، از من و جناب‌عالی که نمی‏ترسند، من و شما که قدرتی نداریم،

 اگر از یک آخوندی، از یک مرجعی، بترسند، نه از دعای او می‏ترسند و نه از نفرین او می‏ترسند، کی آنها اعتقاد به دعا و نفرین دارند؟ آنها از ملت‌ها می‏ترسند؛ می‏ترسند که اگر اهانتی به فلان بکنند ملت‌ها بر آنها چه بشود.

اگر ما به جان هم بیفتیم و من آن را تکفیر کنم، او من را تکفیر کند، هر دومان ساقط بشویم، خوب در بین ملت‌ها هم، ملت هم از دست ما می‏رود؛ چنانچه رفته است حالا؛ یک مقدار کمی از آن مانده، باقی‏اش از بین رفته.

همه‏اش وقتی که انسان می‏شنود از اشخاص، هی اشکال بر این است که آخوندها این جورند و این جورند!4

ولو در نظر فرض کنید که زیدی که با عمرو اختلاف می‏کند، هر دویشان خودشان را محق می‏دانند. لکن باز هم که محق می‏دانند، چون انعکاسش در توده مردم یک انعکاس صحیحی نیست، ممکن است موجب این بشود که مردم از روحانیت یک قدری سرخورده بشوند و بگویند حالایی که دست اینها هم افتاده، همین است می‏بینید.

دارند می‏گویند به ما اینها را؛ حالا هم که جمهوری اسلامی شده، اینها هم نتوانسته‏اند کاری بکنند؛ نمی‏توانند یک کاری انجام بدهند.5


پی نوشت ها :

1 صحیفه امام، ج 6، ص 284.

2 صحیفه امام، ج 8، ص 422.

3 صحیفه امام، ج 6، ص 284.

4 صحیفه امام، ج 2، ص 20.

5 صحیفه امام، ج 9، ص 478.

منبع:

صحیفه امام خمینی، ج 2

صحیفه امام خمینی، ج 6

صحیفه امام خمینی، ج 8

صحیفه امام خمینی، ج 9

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه