تبیان، دستیار زندگی
تفرقه بین روحانیت و علما آثار زیان بار و غیر قابل انکاری دارد که بر هیچ کس پوشیده نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توطئه دشمنان برای تفرقه ‏افکنی

امام ره
تفرقه بین روحانیت و علما آثار زیان بار و غیر قابل انکاری دارد که بر هیچ کس پوشیده نیست.

اشاره

تفرقه بین روحانیت و علما آثار زیان بار و غیر قابل انکاری دارد که بر هیچ کس پوشیده نیست.

نمونه بارز آن نهضت مشروطیت بود که استکبار با ایجاد اختلاف بین بزرگان آن را از هدف اصلی خارج و سبب اضمحلال و در نهایت شکست آن شد. بزرگان دین، امام خمینی(ره)،مقام معظم رهبری و سایر بزرگان حوزه علمیه بارها به توطئه دشمنان برای تفرقه افکنی بین روحانیت و آثار زیانبار آن هشدار داده اند و عواقب وخیم آن را گوشزد نموده اند.

در زیر به بیانات مرجع بزرگ قرن و تاریخ حضرت امام خمینی در این رابطه پرداخته می شود.

توطئه دشمنان برای تفرقه‏افکنی

بنده می‏خواستم امروز مباحثه بکنم لکن دیروز دو نفر از آقایان آمدند و مطالبی گفتند که موجب تأسف شد، و لازم شد که من یک تذکراتی به آقایان عرض بکنم.

حتی بعضی‏شان گفتند ـ در پرده گفتند ـ که اگر یک جلوگیری نشود، ممکن است که یک اختلاف شدید و یک زد و خورد راه بیفتد در بعضی موارد، و من نمی‏دانم که این اختلافات سر چیست؟ سر دنیا هست؟

شما که دنیا نداشته‌اید؛ ما و شما که دنیا نداریم که سر دنیا این اختلافات را داشته باشید. همه زندگی‌های ما را که روی هم بریزند، به مرتبه زندگی اشخاص مرفه نیست.

برای یک امر خیلی مبتذل و خیلی پیش پا افتاده آیا لازم است که آقایان قیام بکنند و با هم جبهه‌بندی کنند؟ و خوف این برود که سه دسته از آقایان در بعضی موارد بریزند به جان هم؟

 شما احتمال نمی‏دهید که یک دستی در کار باشد برای اینکه این حوزه‏ها را مفتضح کند؟ از این مفتضح‌تر؟ شما احتمال نمی‏دهید که دشمن دنبال این مطلب باشد و دست داشته باشد در این مسائل، به طوری که شما ملتفت نشوید.

از پشت یک حجابی باشد، با آن زرنگی‌هایی که آنها دارند و سیاستی که آنها دارند و خدعه‏ها و فریبی که آنها دارند، یک دستی دنبال این مطلب باشد، دست ناپاکی، و بخواهد شما را در جامعه مفتضح کند و بعد از افتضاح از بین ببرد.1

بار دیگر این نکته را تذکر می‏دهم که سعی کنید وحدت را حفظ نمایید؛ وحدت بین خودتان، وحدت بین خودتان و مسئولین و وحدت بین خودتان و مردم. شما می‏بینید که تمام سعی منافقین و مفسدین خارج و داخل بر این است که بین مردم شکاف ایجاد نمایند و این خود بهترین دلیل است که ما باید وحدتمان را حفظ کنیم.2

از آقایان هم ـ علمای اعلام هم ـ گله دارم. اینها هم غفلت از بسیاری از امور دارند. اینها هم از باب اینکه یک اذهان صافیه‏ای دارند، تحت تأثیر تبلیغات سوئی که دستگاه راه می‏اندازد واقع می‏شوند.

 هر روز یک الم شنگه درست می‏کنند برای یک امر جزئی. این امر بزرگ را، این امری که همه گرفتار آن هستیم، از آن غفلت می‏کنند و اینهارا به غفلت وا می‏دارند؛ یعنی، دست‌هایی هست که یک چیزی درست می‏کنند، دنبالش یک صدایی راه می‏اندازند.

هر چند وقت یک‌دفعه یک مسئله‏ای درست می‏شود در ایران. تمام وعاظ محترم، تمام علمای اعلام، وقتشان را که باید صرف بکنند در مسائل سیاسی اسلام، در مسائل اجتماعی اسلام، صرف می‏کنند در اینکه زید کافر و عمرو مرتد و او وهابی است، و عالمی که پنجاه سال زحمت کشیده، فقهش از اکثر اینهایی که هستند ثقیل‌تر است، می‏گویند وهابی است این. آخر اشتباه است این حرف‌ها.

آقا، جدا نکنید همه را از هم. شما هی، یکی یکی را هی کنار بگذارید و بگویید که اینکه وهابی است، این هم که بی‏دین است، این هم که نمی‏دانم چه، خوب چه می‏ماند برای ما؟!3

همه فکر این معنا باشید، دنبال این باشید که دائما در صدد این باشید که اخوت خودتان را حفظ کنید. بین خودتان اخوت ایجاد کنید، روحانیون در فکر این باشند که همه با هم اخوت داشته باشند و ملت را داشته باشند و حفظ کنند.4

در مقالات بعد به برخی از آثار زیانباری که حضرت امام خمینی به آن اشاره فرموده اند می پردازیم.


پی نوشت ها :

1. صحیفه امام، ج 2، ص 14.

2. صحیفه امام، ج 16، ص 260.

3. صحیفه امام، ج 3، ص 248.

4. صحیفه امام، ج 19، ص 239.

منبع:

صحیفه امام خمینی، ج 2

صحیفه امام خمینی، ج 3

صحیفه امام خمینی، ج 16

صحیفه امام خمینی، ج 19

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه