تبیان، دستیار زندگی
همزمان با هفته جهانی بهداشت و سلامت سلسله مقالات علمی «تربیت اثر بخش» در سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تربیت اثر بخش به شیوه تبیان

تربیت فرزندان

همزمان با هفته جهانی بهداشت و سلامت سلسله مقالات علمی «تربیت اثر بخش» در سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی، مركز یادگیری موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان همزمان با هفته جهانی بهداشت، سلسله مقالات علمی تحلیلی «تربیت اثربخش» را در سایت فرهنگی اطلاع رسانی این موسسه منتشر كرد.

اكرم محمدی فراهانی در این مقاله می نویسد :«در واقع می‌بینیم این مسائل با دانش‌آموز به مدرسه آورده می‌شود و مخل فرآیند یادگیری می‌گردد.وقتی دانش‌آموزی دارای مسأله است و باری از احساسات شدید یا غم و غصه را به دوش دارد چه عواقبی ممکن است برای او داشته باشد. تربیت اثربخش امنیت او به خطر بیفتد. تربیت اثربخش احتیاجات جسمی او ارضا نشود. تربیت اثربخش افکار منفی به سراغ او بیاید مانند «من کنار گذاشته شده‌ام»، «دارای ارزش نیستم»، «مورد محبت نیستم». مخاطرات این‌چنینی باعث می‌‌شود که در انجام کارهای مدرسه، نقصان به وجود آید و تلاش‌های معلم برای تدریس به بن‌بست برسد. بنابراین می‌بینیم که نیاز است به مسائل دانش‌آموزان پرداخته شود. با این وجود، وقتی معلم می‌خواهد به بچه‌ها کمک کند، دانش‌آموزان به ندرت احساس می‌کنند که کمکی دریافت کرده‌اند و معلم هم به ندرت احساس می‌کند، وجودش مفید بوده است. چرا این اتفاق می‌افتد؟

بعضی از معلمین می‌گویند در چنین مواقعی احساس عدم لیاقت در کمک کردن می‌کنند و هم‌چنین احساس طرد شدن از سوی دانش‌آموزان دارند.

شکست معلمین در کمک به حل مسائل دانش‌آموزان

عزیزان فکر کرده‌اید چرا با این همه دلسوزی که نسبت به شاگردان‌تان دارید و کمک‌هایی که در مواقع گرفتاری برای دانش‌آموزان انجام می‌دهید ولی شکست می‌خورید؟

این مسأله می‌تواند به دلایل زیر باشد:

معلمین فقط در مواقع گرفتاری به علایم و اشارات دانش‌آموزان توجه می‌کنند و تشخیص در این هنگام، کافی نمی‌باشد.

بعضی از معلمین نمی‌دانند، چگونه پاسخی مناسب بدهند. در تشخیص اینکه مسأله برای دانش‌آموز است یا معلم دچار مشکل می‌شوند.استفاده از زبان عدم پذیرش وقتی دانش‌آموز مسأله دارد.»

متن كامل این مقاله در نشانی TEBYAN.NET قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی