تبیان، دستیار زندگی
بالا رفتن تب فوتبال در هفته های پایانی لیگ برتر، دامنگیر کمیته داوران فدراسیون فوتبال نیز شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحران داوری در پایان لیگ


بالا رفتن تب فوتبال در هفته های پایانی لیگ برتر، دامنگیر کمیته داوران فدراسیون فوتبال نیز شده است.

پرسپولیس و داماش

با نزدیک شدن به هفته های پایانی لیگ و حساس شدن نتایج کسب شده توسط تیم ها، اعتراضات به داوری ها نیز افزایش یافته و در این شرایط کناره گیری مظفری زاده و ترکی از داوری آن هم در اعتراض به رفتارهای صورت گرفته با داوران، اولین شوک را به کمیته داوران وارد کرد.

حرکت غیر حرفه ای قهرمانی در هفته بیست وششم لیگ و هنگام قضاوت بازی تیم های داماش و ملوان هم دومین موج اعتراض را روانه کمیته داوران کرد. اما این کمیته در عین ناباوری باز هم برای قهرمانی در بازی های لیگ داوری در نظر گرفت تا خشم برخی از مربیان و مدیران فوتبال را برانگیزد.

پس از این اتفاقات، تراژدی لیگ برتر 91 – 90 ایران، در بازی داماش و پرسپولیس رقم خورد. عملکرد داور بازی که نایب رئیس کمیته داوران آن را نامطلوب ارزیابی کرده، جرقه انفجار انبار باروت بود. خشم هواداران پرسپولیس اگرچه ناروا و غیر منطقی و البته غیر اخلاقی در ورزشگاه آزادی ابراز شد، اما نمی توان این واکنش هواداران را بی ارتباط با ذهنیت آنها نسبت به داوری های گذشته دانست.

ذهنیتی که باعث شده هوادارن تیم های مختلف داوران را به چشم رقیب نگاه کنند و اینگونه در تنگنا ها همه آوار ناکامی هایشان را بر سر داوران بریزند.

پس از این اتفاق کمیته داوران هم گویی به خود آمده و قصد دارد فضا را با قاطعیت کنترل کند. امروز اعضای این کمیته با انتشار اطلاعیه ای که لحن آن تند به نظر می رسید، محسن قهرمانی را به مدت دو ماه از قضاوت در همه دیدارهای فوتبال محروم کردند تا حسن نیت خود را به تیم های لیگ برتری نشان دهند.

مصاحبه ای که عسگری به آن اشاره می کند، گفتگویی است که طی آن رفیعی ضمن تشکر از رفتار علی کریمی در جریان اتفاقات بازی پرسپولیس و داماش، اعلام کرد که او هم مانند ترکی و مظفری زاده از داوری در فوتبال ایران کناره گیری خواهد کرد

به فاصله چند ساعت از صدور این اطلاعیه هم، حسین عسگری در مقام نایب رئیس کمیته داوران، خبر از محرومیت محمود رفیعی، داور بازی پرسپولیس و داماش داد.

البته دلیل این محرومیت، قضاوت او در بازی جنجالی هفته بیست و نهم لیگ نیست. عسگری در این باره گفته است: "هیچکدام از داوران و کمک داوران فوتبال نمی‌توانند بدون اجازه کمیته داوران فدراسیون فوتبال با رسانه‌ها گفتگویی داشته باشد. با این وجود آقای محمود رفیعی نقض قانون کرده و امروز با یکی از خبرگزاری‌ها گفتگویی داشته است که به موجب آن از سوی کمیته داوران فدراسیون فوتبال محروم خواهد شد."

پرسپولیس و داماش

مصاحبه ای که عسگری به آن اشاره می کند، گفتگویی است که طی آن رفیعی ضمن تشکر از رفتار علی کریمی در جریان اتفاقات بازی پرسپولیس و داماش، اعلام کرد که او هم مانند ترکی و مظفری زاده از داوری در فوتبال ایران کناره گیری خواهد کرد.

موضع گیری و واکنش سریع نایب رئیس کمیته داوران به اعلام کناره گیری محمود رفیعی را می توان نشانه ناراحتی و عدم تمرکز اعضای کمیته داوران فدراسیون فوتبال دانست. چرا که با توجه به باقی ماندن 5 هفته حساس و سرنوشت ساز تا پایان مسابقات لیگ برتر، قطعا اینچنین برخوردهایی می تواند بر روی کار سایر داوران در هفته های پایانی لیگ نیز تاثیر بگذارد.

هرچند که بنا به قانون، محروم کردن داوری که بدون هماهنگی با کمیته مصاحبه می کند صحیح است، اما رسانه ای کردن این محرومیت بلافاصله پس از اعلام کناره گیری آن داور از قضاوت، باعث می شود که بیش از قانونگرایی کمیته داوران،شائبه تسویه حساب این کمیته با داوران منتقد، به ذهن ها خطور کند.

اعضای کمیته داوران فدراسیون فوتبال باید به این نکته دقت کنند که متشنج شدن فضای داوری و علنی شدن اختلافات داخلی آنها با برخی داوران در هفته های حساس پایان لیگ می تواند لطمات جبران ناپذیری به بدنه داوری کشور وارد کند.

آن ها باید با این موضوع پخته تر برخورد کنند و از وارد شدن به بحث هایی که در ذهن اهالی فوتبال ایجاد شائبه می کند، خود داری کنند.

تاخیر دو هفته ای در اعلام محرومیت محسن قهرمانی و تعجیل در اعلام محرومیت محمود رفیعی، می تواند چالشی دیگر برای کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایجاد کند. چالشی که این روزها همه از آن زیان خواهند دید.

بخش ورزشی تبیان

منبع : عصر ایران