تبیان، دستیار زندگی
مدیر عامل موسسه کتابشهر می‌گوید گران شدن کتاب نه تنها موجب بی‌اعتنایی مخاطب به خرید کتاب نمی‌شود بلکه موجب ارتقای کیفیت کتاب از سوی ناشران و نیز بالا رفتن سلیقه مخاطب در خرید کتاب نیز می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرانی کتاب مساوی ارتقای سلیقه!


مدیر عامل موسسه کتابشهر می‌گوید گران شدن کتاب نه تنها موجب بی‌اعتنایی مخاطب به خرید کتاب نمی‌شود بلکه موجب ارتقای کیفیت کتاب از سوی ناشران و نیز بالا رفتن سلیقه مخاطب در خرید کتاب نیز می‌شود.

گرانی کتاب = ارتقای سلیقه!

میزان کتابخوانی مردم و علاقه جامعه به کتاب از مواردی است که همواره به آن پرداخته شده و نظرات گوناگونی در مورد آن ارائه شده است.این نظرات از اعلام آماری مبنی بر مطالعه مردم ایران به مدت 2 دقیقه در شبانه روز تا نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه اینگونه نظرات(مطالعه دو دقیقه در شبانه روز) در مورد مردم ایران ظلم است و این آمار ها هیچ سندیتی ندارند در نوسان بوده است.

اما آنچه تقریبا در آن اشتراک رای وجود دارد کم اهمیتی کتاب در زندگی مردم به نسبت آنچه باید باشد است. مسئولان مختلف هم این نظر را به دفعات تایید کرده اند تا آنجا که مقام معظم رهبری هم در دیدارها و مراسم های مختلف بر توجه به این معضل تاکید کرده اند.

اما گذشته از این،برای این معضل فرهنگی دلایل متعددی بیان می شود.گرانی کتاب و افزایش قیمت آن یکی از این دلایل است.

تعدادی از کارشناسان حوزه کتاب بر این باورند کاهش هزینه‌های چاپ و نشر کتاب مردم را به مطالعه و کتابخوانی ترغیب می‌کند.

این گروه بر این باورند بالا رفتن قیمت کتاب باعث شده تا این کالا تقریبا در حال تبدیل شدن به کالایی لوکس باشد و این چندان خوشایند نیست. زیرا این گونه شدن باعث می‌شود که کتاب از سبد اصلی کالای خرید مردم خارج شود و نتیجه آن کاهش سرانه کتاب و کتابخوانی می‌شود.

اما مدیر عامل موسسه کتابشهر می‌گوید گران شدن کتاب نه تنها موجب بی‌اعتنایی مخاطب به خرید کتاب نمی‌شود بلکه موجب ارتقای کیفیت کتاب از سوی ناشران و نیز بالا رفتن سلیقه مخاطب در خرید کتاب نیز می‌شود.

حامد شفیق مدیرعامل موسسه کتابشهر ایران با اشاره به اینکه این موسسه در نمایشگاه کتاب امسال نیز به منظور خرید کتاب با ناشران وارد گفتگو خواهد شد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در ایران، بازار کتاب چاره‌ای ندارد جز اینکه به سمت ارتقای کیفی تولیدات خود حرکت کند تا در نهایت هر ناشری هر کتابی را با هر قیمتی نتواند منتشر کند.

سال گذشته در حوزه نشر سال خوبی نبود. شوک‌های اقتصادی از جهات مختلف به جامعه وارد شد و افت خرید و فورش کتاب در این وضعیت قابل پیش بینی بود اما امسال و سال‌های بعد بدون شک سال‌های تثبیت خواهد بود و با وجود افزایش قیمت کتاب مردم به قیمت تازه عادت خواهند کرد و البته نیاز تازه‌ای هم خواهند داشت.

شفیق ادامه داد: من بر خلاف بسیاری، از گران شدن روند فعلی قیمت کتاب برداشت مثبتی دارم چراکه این وضعیت نشر ایران را محکوم به بالا بردن کیفیت کرده است و لذا دیگر ناشران نمی‌توانند هر اثر بی‌کیفیتی را با هر قیمتی منتشر کنند و ناچارند دست به انتخاب بزند که این به نفع مخاطب است.

وی همچنین اشاره کرد: ناشر وقتی بند کاغذ را به نرخ این روزها، 45 هزار تومان بخرد مجبور است که کتابی را با آن منتشر کند که ارزش این هزینه را داشته باشد پس به سراغ نویسنده‌ای می‌رود که کارش از کیفیت بیشتری برخوردار باشد و بر اساس این موضوع رفته رفته سطح سلیقه مخاطب هم بالا می‌رود.

گرانی کتاب = ارتقای سلیقه!

مدیرعامل موسسه کتابشهر افزود: از حیث اقتصادی نیز شاید در وضع موجود ناشران تعداد کمتری کتاب تولید کنند اما از حیث گردش مالی و درآمد کسب شده با توجه به افزایش قیمت کتاب اختلاف چندانی در وضعیت آنها به وجود نخواهد آمد.

وی در ادامه اظهار کرد: سال گذشته در حوزه نشر سال خوبی نبود. شوک‌های اقتصادی از جهات مختلف به جامعه وارد شد و افت خرید و فورش کتاب در این وضعیت قابل پیش بینی بود اما امسال و سال‌های بعد بدون شک سال‌های تثبیت خواهد بود و با وجود افزایش قیمت کتاب مردم به قیمت تازه عادت خواهند کرد و البته نیاز تازه‌ای هم خواهند داشت.

شفیق ادامه داد: به نظر من بر خلاف نظر عمومی موجود، صرفا گرانی موجب نخریدن کتاب نمی‌شود. گرانی یک عامل هیجان‌انگیز برای نخریدن کتاب در سال قبل بود اما این به معنی کتاب نخواندن نیست. وقتی قیمتی در بازار تثبیت شود مخاطب به آن رجوع خواهد کرد اما این رجوع با درخواست افزایش کیفیت از سوی وی نیز همراه خواهد بود.

این فعال حوزه اقتصاد نشر گفت: چالش جدید پیش روی نشر ما سرمایه گذاری برای ورود صنایع بسته‌بندی کتاب است. به نظر می‌رسد تولید و عرضه کتاب با بسته‌بندی مناسب و دلپذیر از سوی مخاطب طلب می‌شود و همین موضوع به رونق بازار کتاب نیز منجر خواهد شد.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری مهر، سوره مهر