تبیان، دستیار زندگی
عبد الهادی الخواجه فعال حقوق بشر بحرینی که به نماد جنبش اعتراضی بحرین تبدیل شد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نماد جنبش اعتراضی بحرین کیست؟


"عبد الهادی الخواجه" فعال حقوق بشر بحرینی که به نماد جنبش اعتراضی بحرین تبدیل شد

عبدالهادی الخواجه

این روزها "عبد الهادی الخواجه" فعال برجسته حقوق بشر بحرینی که بیش از دو ماه است در زندان‌های رژیم آل‌خلیفه دست به اعتصاب غذا زده، به نماد جنبش اعتراض‌آمیز بحرین، این جزیره کوچک خلیج فارس تبدیل شده است.

این فعال برجسته حقوق بشر بحرینی پس از شرکت در تظاهرات‌های مردمی علیه رژیم حاکم بر بحرین در ماه آوریل سال گذشته توسط دادگاه نظامی این کشور به اتهام اقدام جهت سرنگونی خاندان سلطنتی و امنیت رژیم به حبس ابد محکوم شد، اتهامی که نه تنها او و خانواده‌اش بلکه بسیاری از سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین الملل و سازمان دیده‌بان حقوق بشر آن را اتهامی بی‌پایه و اساس می‌خوانند.

وکلای مدافع الخواجه نیز با رد اتهامات وارده توسط رژیم آل‌خلیفه علیه این فعال حقوق بشر بین المللی با ارجاع دادن پرونده الخواجه به دادگاه تجدید نظر تلاش بسیار می‌کنند تا حکم آزادی این فعال برجسته حقوق بشر را گرفته یا وی بار دیگر در دادگاه عمومی بحرین محاکمه شود، با این حال الخواجه اعلام کرده که تا زمان آزادی یا مرگ به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهد.

الخواجه در حالی توسط رژیم آل‌خلیفه سال گذشته بازداشت شد و هم اکنون نیز در بازداشت بسرمی‌برد که خواهان برقراری مردم سالاری واقعی و احقاق حقوق اکثریت شیعه در بحرین است و از خاندان سلطنتی آل‌خلیفه خواسته تا در برابر سرکوب بی‌رحمانه مردم معترض بحرین پاسخگو باشد که تنها خواسته آنها آزادی، دموکراسی و مساوات است.

همانگونه که گفته شد، این فعال کهنه کار حقوق بشر آوریل سال گذشته میلادی بازداشت شد و طی محاکمه‌اش در ژوئن 2011 اعلام کرد که ماموران زندان در تمام طول این مدت به شدت مورد ضرب و شتم قرار و شکنجه کرده‌اند و به همین دلیل بود که وی دو ماه گذشته اعلام کرد که اعتصاب غذای خود را تا مرگ یا آزادی ادامه می‌دهد.

رژیم آل‌خواجه تنها به بازداشت الخواجه اکتفا نکرده است، بلکه در به دلیل اعتراض "زینب الخواجه"، دختر عبد الهادی و فعال حقوق بشر او را نیز بازداشت کرده  و او نیز بسان پدرش در اعتصاب بسرمی‌برد.

اگر بخواهیم شناخت بهتری از این فعال برجسته حقوق بشر بحرینی و بین المللی به دست آوریم، باید بگوییم که "عبد الهادی عبد الله حبیل الخواجه"، 52 ساله، یکی از هفت شخصیت معارض رژیم آل‌خلیفه است که در دادگاه ویژه نظامی و امنیتی این رژیم به حبس ابد محکوم شد

"جواد فیروز"، نماینده سابق شیعیان در پارلمان بحرین در‌باره عبد الهادی می‌گوید که الخواجه یکی از بازداشت شدگانی است که بیش از دیگر معترضان بحرینی شکنجه شده است.

فیروز در ادامه تاکید می‌کند: شکنجه این فعال برجسته حقوق بشر بحرینی و بین الملیل از زمان بازداشت چنان فجیع آغاز شد که ضربات وارده، صورتش را زخمی کرد و به دلیل شکسته شدن فک و دندان‌هایش در همان لحظه بازداشت به بیمارستان منتقل شد.

نماینده سابق شیعیان در پارلمان بحرین در ادامه توضیح می‌دهد که این سخنان را زمانی‌ که در کنار الخواجه در زندان بوده، از زبانش شنیده و اینکه وی شش، هفت روز در بیمارستان تحت و درمان معالجه بود، اما پس از انتقال به زندان، دوباره شکنجه علیه وی از سرگرفته شد.

اگر بخواهیم شناخت بهتری از این فعال برجسته حقوق بشر بحرینی و بین المللی به دست آوریم، باید بگوییم که "عبد الهادی عبد الله حبیل الخواجه"، 52 ساله، یکی از هفت شخصیت معارض رژیم آل‌خلیفه است که در دادگاه ویژه نظامی و امنیتی این رژیم به حبس ابد محکوم شد.

عبدالهادی الخواجه

الخواجه که تابعیت کشور دانمارک را نیز دارد، سال‌ها در تبعید در این کشور زندگی کرده است، ولی پس از عفو عمومی و گشایش نسبی فضای سیاسی بحرین در سال 2001 به زادگاهش بازگشت و در راه‌اندازی و تاسیس مرکز حقوق‌بشر بحرین نقش مهمی ایفا کرد و اولین بار در سپتامبر 2004 پس از انتقاد علنی از نخست‌وزیر بحرین و متهم کردن حکومت به فساد بازداشت شد و در سال 2005 به پاس مبارزاتش در راه مردم سالاری و دمکراسی از سوی "برنامه عربی فعالان حقوق بشر"، به عنوان "فعال سال" انتخاب شد.

الخواجه همچنین مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان مدافعان حقوق بشر "فرانت لاین" بود و موارد نقض حقوق بشر در بحرین را برای سازمان عفو بین الملل و سازمان دیده‌بان حقوق بشر مستندنگاری می‌کرد و تا زمان آغاز انقلاب بحرین در 14 فوریه 2011 بیشتر فعالیت‌های وی جنبه حقوقی داشت تا سیاسی، ولی پس از آغاز اعتراض‌ها در بحرین در 14 فوریه 2011 فعالیت‌های سیاسی‌اش جدی‌تر شد.

خواجه چندبار در میدان اللؤلؤة (شهدا) منامه سخنرانی کرد که کانون اعتراض‌های مخالفان رژیم آل‌خلیفه به شمار می‌آمد، ولی وی فقط خواهان آزادی بیشتر و حقوق بهتر برای مردم بحرین بود.

سازمان عفو بین الملل و بسیاری از سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر الخواجه را زندانی عقیدتی و نه سیاسی به شمار می‌آورند و تاکید می‌کنند که او هرگز معترضان را دعوت به توسل به خشونت نکرده است.

فعالان حقوق بشر می‌گویند، الخواجه به دلیل آشنایی با حقوق زندانیان در زندان مرتب به مقام‌های بحرینی یادآوری کرده که باید حقوق بدیهی بازداشت‌شدگان را محترم بشمارند.

حال الخواجه به دلیل اعتصاب غذای دو ماهه مستمر در زندان در مرحله خطرناکی قرار دارد، خانواده او هفته‌ای یک‌بار حدود یک ربع یا نیم ساعت با وی ملاقات دارند، اما آخرین‌بار تاکید کردند که وی 15 تا 20 کیلوگرم از وزن خود را از دست داده است.

حال الخواجه به دلیل اعتصاب غذای دو ماهه مستمر در زندان در مرحله خطرناکی قرار دارد، خانواده او هفته‌ای یک‌بار حدود یک ربع یا نیم ساعت با وی ملاقات دارند، اما آخرین‌بار تاکید کردند که وی 15 تا 20 کیلوگرم از وزن خود را از دست داده است

الخواجه چهار دختر دارد و سال گذشته یکی از دخترانش، زینب، در اعتراض به بازداشت پدر 10 روز اعتصاب غذا کرد. سال پیش سفیر دانمارک در عربستان سعودی در جلسات محاکمه الخواجه شرکت کرد و اخیرا "ویلی سوندال"، وزیر خارجه دانمارک درباره پرونده وی نامه‌ای برای همتای بحرینی‌اش ارسال و از حکومت بحرین درخواست کرده که الخواجه آزاد و به دانمارک منتقل شود، اما رژیم بحرین در پاسخ به نامه وزیر خارجه دانمارک اعلام کرد که نمی‌تواند این درخواست دولت دانمارک را بپذیرد.

حکومت بحرین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که شورای عالی قضایی این کشور به این دلیل از آزادی و انتقال عبد الهادی الخواجه به دانمارک خودداری می کند که طبق قوانین بحرین، انتقال افراد مجرم یا متهم به کشور خارجی ممنوع است.

خبر مخالفت با آزادی و انتقال الخواجه به دانمارک در حالی اعلام می‌شود که بعد از ظهر امروز یک مقام آگاه در سفارت انگلیس در منامه از خبر آزادی "عبد الهادی الخواجه" تا اواخر هفته آینده خبر داده بود.

"رضی الموسوی"، معاون دبیر کل جمعیت معارض الوعد بحرین درباره این اقدام رژیم آل‌خلیفه تاکید کرد که عدم آزادی الخواجه و ادامه بازداشت او در زندان مرگ الخواجه حتمی است و این موضوع روند اعتراض‌ها علیه رژیم آل‌خلیفه را تشدید خواهد کرد و این روند خوشایندی برای رژیم نمی‌تواند باشد.

تاکنون 60 سازمان بین المللی از جمله عفو بین الملل و سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی عبد الهادی الخواجه از رژیم آل‌خلیفه شده‌اند که با بی‌اعتنایی این رژیم مواجه شده‌ است.

قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان