تبیان، دستیار زندگی
مهم نیست که شما چه سن و سالی دارید، مسمومیت غذای در هر شرایطی یک تجربه‌ی ناخوشایند است و هر چه سن شما بیشتر باشد این امکان وجود دارد که تأثیر آن شدیدتر بوده و حتی زندگی‌تان را به خطر بیندازد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 توصیه برای پیشگیری از مسمومیت غذایی


مهم نیست که شما چه سن و سالی دارید، مسمومیت غذای در هر شرایطی یک تجربه‌ی ناخوشایند است
و هر چه سن شما بیشتر باشد این امکان وجود دارد که تأثیر آن شدیدتر بوده و حتی زندگی‌تان را به خطر بیندازد.

یخچال

باید توجه داشته باشید که مواد غذایی را سالم و تازه نگه دارید و به سلامت خود و یا خانواده‌تان لطمه نزنید. برای پیشگیری از مسمومیت غذایی مطالعه‌ی این مطلب کوتاه را از دست ندهید.

به تاریخ تولید محصولات غذایی دقت کنید

زمانی که یک محصول غذایی را خریداری می‌کنید با دقت تاریخ تولید آن را بررسی کنید و از خرید محصولاتی که تاریخ مصرفشان گذشته و یا در حال انقضا هستند خودداری کنید.

مواد غذایی را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید

مواد غذایی که لازم است در یخچال نگهداری شود را بلافاصله بعد از رسیدن به خانه در یخچال قرار دهید. مواد غذایی یخ زده را نیز در فریزر نگهداری کنید. لطفاً تنبلی را کنار بگذارید و بعد از خریداری و رسیدن به منزل اولین کارتان قرار دادن این محصولات غذایی در طبقات یخچال یا فریزر باشد.

حواستان به دمای مناسب یخچالتان باشد. دمای یخچالتان باید بین 1- و 5- درجه‌ی سانتی‌گراد باشد

مواد غذایی خام و پخته را از هم جدا کنید

مواد غذایی خام و پخته را از هم جدا کنید. زمانی که مواد غذایی خام و پخته را شستشو می‌دهید و آماده می‌کنید هیچ موقع از یک چاقو، تخته گوشت و غیره استفاده نکنید. داخل یخچال نیز مواد غذایی پخته را از مواد غذایی خام جدا و در ظروف جداگانه نگهداری کنید. مواد غذایی خام را در فضای پایینی یخچال قرار دهید.

حواستان به وضعیت یخچالتان باشد

حواستان به دمای مناسب یخچالتان باشد. دمای یخچالتان باید بین 1- و 5- درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. هیچ‌وقت مواد غذایی داغ را در یخچال قرار ندهید. به خاطر این که گرمای این مواد غذایی دمای داخل یخچال را بالا می‌برد و ممکن است باعث تکثیر باکتری شود.

نظافت را رعایت کنید

قبل از این که به سراغ مواد غذایی بروید دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. اگر روی دستتان زخمی دارد و یا بریدگی ایجاد شده است حتماً از چسب زخم استفاده کنید.

داخل یخچال نیز مواد غذایی پخته را از مواد غذایی خام جدا و در ظروف جداگانه نگهداری کنید. مواد غذایی خام را در فضای پایینی یخچال قرار دهید

حواستان به تخم‌مرغ‌های خام باشد

همیشه این امکان وجود دارد که تخم‌مرغ باعث مسمومیت شود. حواستان باشد تخم‌مرغ‌ها سالم باشند. از خرید تخم‌مرغ‌های کهنه بپرهیزید. زمانی که می‌خواهید تخم‌مرغ را عسلی کنید حواستان باشد تخم‌مرغ کامل بپزد و زرده‌ی آن سفت شود. زمانی که می‌خواهید نیمرو درست کنید نیز حواستان باشد زرده‌ی آن کاملاً بپزد.

از دستمال‌های تمیز استفاده کنید

تمام دستمال‌های آشپزخانه و دستمال‌هایی که برای خشک کردن ظروف استفاده می‌کنید را به طور مرتب بشویید. بهترین حالت این است که این دستمال‌ها را بجوشانید. توجه داشته باشید این دستمال‌ها بعد از یک هفته استفاده می‌توانند حاوی 100 میلیون باکتری باشند.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع:plaisirssante

مطالب مرتبط:

نکاتی درباره‌ی غذاهای مانده

اصول نگهداری مواد غذایی در کابینت

آیا کپک‌های غذایی خطرناکند؟

خشک کردن مواد غذایی راهی برای ماندگاری بیشتر

باکتری‌های غذایی کشنده‌اند!

اصول نگهداری روغن‌ها و چربی‌ها

دوغ را در یخچال بگذارید

بررسی تأثیر دما بر مواد غذایی

13 توصیه ضد کپک

از گرم و سرد کردن مکرر غذاها بپرهیزید

غذاهای کپک زده را می‌توان خورد؟

شرایط نگهداری گوشت در خانه

نکاتی در رابطه با نگهداری مواد غذایی

سوال‌هایی درباره انجماد غذاها

مدت ماندگاری گوشت‌ها در فریزر

ترکیبات شیمیایی موجود در غذا

چه طور غذا بپزیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.