تبیان، دستیار زندگی
5 اردیبهشت 1359 الم ترکیف فعل ربک باصحاب الفیل. ماجرای طبس یکی از رسواترین توطئه های شکست امپریالیسم امریکا علیه انقلاب اسلامی ایران است. بدون شک ماجرایی که در طبس اتفاق افتاد، و با شکست مزدوران امریکایی مواجه شد، یکی از معج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکست تجاوز نظامی امریکا در صحرای طبس

5 اردیبهشت 1359

الم ترکیف فعل ربک باصحاب الفیل.

ماجرای طبس یکی از رسواترین توطئه های شکست امپریالیسم امریکا علیه انقلاب اسلامی ایران است. بدون شک ماجرایی که در طبس اتفاق افتاد، و با شکست مزدوران امریکایی مواجه شد، یکی از معجزات بزرگ قرن است. زیرا شیطان بزرگ امریکا با برخورداری از دقیق ترین و پیچیده ترین امکانات نظامی و با تدارک همه جانبه و هماهنگی کلیه ی عوامل داخلی و خارجی به بهانه آزادی جاسوسان خود، اما در حقیقت به قصد نابود ساختن نظام اسلامی، تهاجم خود را آغاز کرد.

سران کاخ سفید و مقامات پنتاگون از موفقیت این عملیات اطمینان کامل داشتند، اما از آن جایی که خداوند همواره حافظ این ملت و انقلاب بوده و هست، در طبس نیز امدادهای غیبی خداوند عینیت یافت تا بار دیگر به طاغوتیان زمان ثابت شود که اراده ی الهی بر هر چیز تعلق بگیرد، شدنی است.

شرح ماجرا

کاخ سفید پس از اطلاع از تسخیر لانه ی جاسوسی، به موازات کوشش های دیپلماتیک، مساله طرح تجاوز نظامی به ایران را در دستور کار خود قرار داد.

یک ماه پس از فتح لانه جاسوسی، نود نفر از کماندوهای امریکایی به ایالت آریزونای امریکا اعزام شدند تا آخرین مرحله تمرین و آموزش خود را تحت شرایط موقعیت مشابه ایران بگذارنند.

از سوی دیگر گروه های ویژه ی سری که برای پشتیبانی و تدارک وسایل تکمیلی طرح، در نظر گرفته شده بودند، مخفیانه وارد ایران شدند و با گروهک های ضد انقلاب اسلامی تماس گرفتند.

نظامیان آموزش دیده امریکایی، در اواخر آذر 1358، عازم کشور مصر شدند و در پایگاهی در نزدیکی قاهره استقرار یافتند.

برژینسکی می گوید:«روز 11 آوریل (22 فروردین) بود که جیمی کارتر به من گفت که وی خواستار تشکیل یک جلسه اضطراری شورای امنیت ملی است. او در پاسخ سئوال من که دلیل تشکیل آن جلسه را پرسیدم، گفت که به نظر وی زمان اقدام نظامی فرا رسیده است».

کارتر جلسه یاد شده را با این سخنان آغاز کرد؛ که «به نظرم امکان خلاصی گروگان ها بسیار بعید به نظر می رسد و ما بایستی حاکمیت خود را اعمال کنیم و حالا وقت آن است که عمل مناسب انجام پذیرد و جدول زمانی آن هم تهیه شود.»

رئیس جمهور در دنباله ی سخنانش ادامه داد«ما می بایستی برای آزادی گروگان ها وارد عمل شویم و عملیات می بایستی در اولین فرصت ممکن آغاز شود.»

رئیس ستاد مشترک ارتش ژنرال جونز، تاریخ 4 اردیبهشت را مناسب ترین زمان شروع عملیات اعلام کرد.

روز 4 اردیبهشت 1359 تعداد شش فروند هواپیمای 130-C  امریکایی، نود نفر کماندوی این عملیات را  که امریکایی ها نام آن را «نور سبز» یا «دلتا» انتخاب کرده بودند، از قاهره با ناو هواپیمابر نیمیتزNIMITZ در دریای عمان و نزدیک آب های ایران منتقل کردند.

نیمه شب 4 اردیبهشت ماه مطابق با ساعت 13 به وقت واشنگتن هواپیماهای مذکور و هشت فروند هلی کوپتر نفربر از عرشه ناو هواپیمابر نیمیتز برخاستند و با پرواز در ارتفاع کم راهی ایران شدند.

می بایست هواپیماها و هلی کوپترها در فرودگاه شماره یک واقع در صحرای طبس فرود آیند، سپس هلی کوپترها، و کماندوها را به اطراف تهران منتقل کنند تا از آن جا با کامیون ها و خودروهایی که ازقبل توسط عمال داخلی و نفوذی امریکا آماده شده بودند، به اطراف لانه ی جاسوسی انتقال یابند.

پس از ورود به حریم ایران، یک فروند از هلی کوپترها در 120 کیلومتری شهر راور کرمان دچار نقص فنی شد، و ناگزیر فرود آمد. سرنشینان این هلی کوپتر به هلی کوپتر دیگر منتقل شدند که پس از طی مسافتی دستگاه هیدرولیک این هلی کوپتر نیز از کار می افتد ولی خود را به ناوهواپیمابر نیمیتز می رساند. در هر صورت، شش فروند هواپیمای 130-C و شش فروند هلی کوپتر در محل مورد نظر واقع در صحرای طبس در تاریکی شب فرود آمدند. در حال سوختگیری هلی کوپترها برای اجرای مرحله ی بعدی عملیات، یکی دیگر از آن ها دچار نقص فنی شد. با از کار افتادن این هلی کوپتر، تمام برنامه های امریکایی ها به هم خورد زیرا آن ها با محاسباتی که انجام داده بوند، برای انجام مرحله بعدی عملیات حداقل به شش فروند هلی کوپتر نیاز داشتند. موقعیت به ناو نیمیتز و از آن جا به کاخ سفید گزارش شد و از رئیس جمهور کسب تکلیف شد کارتر دستور توقف عملیات و عقب نشینی را صادر کرد؛ اما آن هنگام که امریکایی ها قصد بازگشت کردند طوفانی از شن برخاست، هواپیماها و هلی کوپترهای امریکایی، در حال برخاستن از زمین دچار مشکل شدند، یک هواپیما و یک فروند هلی کوپتر با هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفتند. در اثر حادثه، هشت تن از امریکایی ها در آتش سوختند  و بقیه پنج فروند هواپیمای  130-C نیز فرار کردند.

برژینسکی حالت کارتر را پس از صدور دستور توقف عملیات و عقب نشینی و آتش گرفتن هواپیما و      هلی کوپتر امریکایی چنین توصیف کرده است:

«وی سرش را میان دو دستش گرفت و به مدت چند ثانیه روی میز گذاشت. من فوق العاده دلم برای وی سوخت! همین طور برای کشورم! ساعت  پنج و پانزده دقیقه بود که کارتر خبر دیگری مبنی بر برخورد یک هلی کوپتر با یک هواپیمای 130 -C و آتش گرفتن آن ها از ژنرال جونز دریافت کرد. این برخورد همراه با تلفات جانی بوده است. کارتر با شنیدن این خبر به مانند مار زخمی به خود پیچید و آثار درد و نگرانی بر تمامی صورت او آشکار شد.»

صدور دستور بمباران هلی کوپترهای به جامانده توسط بنی صدر

پس از فرار امریکایی ها از ایران، کاخ سفید اعلام کرد که امریکا در عملیاتی در صحرای طبس جهت آزادکردن گروگان های اسیر در ایران، با شکست روبه رو شده است. اعلامیه حاکی از آن بود که اسناد سری و مهمی در درون هلی کوپترها به جای مانده است. پس از گذشت مدت زمانی کوتاه از پخش این خبر، به دستور مستقیم بنی صدر که در آن زمان سمت فرماندهی کل قوا  را داشت، هلی کوپترهای به جا مانده بمباران شدند و اسناد سری و مهم باقی مانده در آتش سوختند و محمد منتظر قائم فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد نیز که در منطقه از هلی کوپترها حفاظت می کرد، به شهادت رسید.