تبیان، دستیار زندگی
یکی از عوامل مهم در بروز بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا است که عده‌ی زیادی از مردم را گرفتار خود کرده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انگور و سویا برای مقابله با فشارخون بالا مفید است


یکی از عوامل مهم در بروز بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا است که عده‌ی زیادی از مردم را گرفتار خود کرده است.

انگور و سویا

متأسفانه سالانه نزدیک به 8 میلیون نفر در سرتاسر جهان به دلیل فشارخون بالا و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند. برای همین محققان بی وقفه در حال انجام پژوهش‌های متعدد هستند تا راه های جدیدی برای مقابله با این بیماری پیدا کنند.

اخیراً نتایج دو پژوهش مربوط به بیماری‌های قلبی نشان داده است که انگور و سویا برای مقابله با فشار خون بالا موثر عمل می‌کنند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید با ما همراه شوید.

اخیراً در شصت و یکمین کنفرانس سالانه‌ی American College of Cardiology که در شیکاگوی ایالات متحده‌ی آمریکا برگزار می‌شود پژوهش‌هایی ارائه شد که انگور و سویا را دو سلاح خوب برای مقابله با فشار خون بالا معرفی کردند. به خاطر اینکه انگور حاوی پتاسیم و سویا حاوی ایزوفلاون‌ها است.

در اولین پژوهش که در مرکز Louiseville انجام شده 46 مرد و زن داوطلب شرکت داشتند. این افراد به دو گروه تقسیم شده و گروه اول هر روز سه مرتبه انگور مصرف می‌کردند و گروه دوم بیسکویت یا میان وعده‌هایی می‌خوردند و هیچ میوه یا سبزیجاتی دریافت نمی‌کردند.

فشار خون سیستولیک داوطلبانی که روزانه میزان بیشتری سویا مصرف کرده‌اند پایین‌تر از گروهی است که کمتر از این ماده‌ی غذایی دریافت کرده‌اند

در نهایت محققان مشاهده کردند که فشار خون سیستولیک افراد گروه اول که انگور مصرف کرده بودند در هفته چهارم، هشتم و دوازدهم به طور چشمگیری کاهش یافته است. دکتر هارولد بیز سرپرست گروه تحقیقاتی توصیه می‌کند اگر به شما بیسکویت شکلاتی یا انگور تعارف شد سعی کنید حتماً انگور را انتخاب کنید، حداقل به خاطر این که این میوه فشار خون بالا را پایین می‌آورد!

با این حال هنوز محققان با اطمینان خاطر نمی‌توانند دلیل این تأثیر انگور را به طور دقیق مشخص کنند و احتمال می‌دهند که این تأثیر به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌هایی مانند پولی فنول ها و به خصوص پتاسیم موجود در آن است که می‌تواند فشارخون بالا را پایین بیاورد.

اگر چه این پژوهش نخستین پژوهشی است که به طور علمی تأثیر مثبت مصرف روزانه‌ی انگور را در کاهش فشار خون بالا به اثبات رسانده است با این حال محققان در حال انجام پژوهش‌های بالینی دیگری هستند تا به طور دقیق‌تر در این مورد نظر دهند.

شیرسویا

یک لیوان شیرسویا در روز برای مقابله با فشار خون بالا مفید است

در پژوهش دیگری که انجام شد محققان نتایج پژوهش‌هایی که از سال 1985 آغاز شده است را مورد بررسی قرار دادند. در این پژوهش خطر ابتلای جوانان آمریکایی به بیماری‌های کرونری بررسی شد.

به این ترتیب که 5115 جوان آمریکایی سیاه پوست و سفید پوست بین 18 تا 30 سال مورد آزمایش قرار گرفتند.

محققان تمرکز خود را روی تأثیر ایزوفلاون‌ها معطوف کردند. ایزوفلاون‌ها موادی شبیه به هورمون‌های استروژن هستند که در سویا به میزان قابل توجهی وجود دارند. این مولکول‌ها باعث تولید اکسید نیتریت می‌شوند که رگ‌های خونی را منبسط کرده و باعث کاهش فشار خون بالا می‌شوند.

در این پژوهش گروهی از داوطلب‌ها روزانه بیش از 2.5 میلی گرم سویا مصرف کردند و گروه دیگر روزانه کمتر از 0.33 میلی گرم از این ماده‌ی غذایی دریافت کردند.

بعد از انجام بررسی‌های گوناگون محققان مشاهده کردند فشار خون سیستولیک داوطلبانی که روزانه میزان بیشتری سویا مصرف کرده‌اند پایین‌تر از گروهی است که کمتر از این ماده‌ی غذایی دریافت کرده‌اند.

پژوهشگران می‌گویند نوشیدن یک لیوان شیر سویا که حاوی 22 میلی گرم ایزوفلاون است برای داشتن فشار خون پایین کافی است.

توصیه می‌کنیم برای سلامت قلب و عروقتان از مصرف این دو ماده‌ی غذایی مفید غافل نشوید. اگر بیماری خاصی دارید که نباید سویا بخورید، قبل از مصرف آن حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

چگونگی تأثیر رژیم غذایی بر فشار خون

بخور نخورهای فشار خونی

راه های غیر دارویی برای کاهش فشار خون بالا

مخلوط سیر و لیمو، گرفتگی رگ ها را برطرف می کند

کاهش فشار خون بالا با سیر کهنه

درمان فشار خون پایین

خوراکی های ضد چربی و فشار خون

توصیه های مهم برای کاهش فشار خون

تاثیر میوه ها، حبوبات و... بر فشار خون بالا

مواظب رگ‌هایتان باشید!

رژیم غذایی برای کاهش فشار خون بالا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.