تبیان، دستیار زندگی
راه راست خداست که به رستگارى مى رسد وپایانش سعادت است. کسى که به این راه قدم نگذارد، بى هیچ تردید پا به جاده ى هلاکت گذاشته است. کسى که از سیره ى موعود منجى پیروى نکند، مهر هلاکت بر پایان نامه ى زندگى اش زده است وروزى که او بیاید، هلاک را به چشم خواهد دید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فصل رویش

امام زمان

تا بهار نیامده باید خاک هاى باغچه ى دلمان را زیر و رو کنیم، بذرى بپاشیم، بى بدهیم و در انتظار بهار بمانیم. بهار فصل بذر پاشیدن نیست. فصل جوانه زدن، شکفتن و روییدن است.

بهار که بیاید دیگر بذرى به کار نمى آید. باید قبل از آمدنش دلمان را زیر و رو کنیم، هر چه وسعت دلتان بیش تر، گل هاى نیکوى باغچه تان بیش تر و زیباتر. هر چه دلتان آسمانى تر، گل هاى باغچه تان زنده تر و شاداب تر. در گوشه اى از باغچه ى دل، بذر ایمان بکارید و در گوشه اى نهال تقوا بنشانید و دانه هاى گل عفاف و حیا را نیز در گوشه اى دیگر بیفشانید. باغچه را با دانه هاى گل عشق به ولایت زیبا کنید. قدرى هم با صداقت و اخلاص بر آن ها بپاشید تا بهتر بروید و باغچه تان زیباتر شود و بهار باغچه ى وجودتان را بپسندد و به میهمانى دلتان بیاید.

روزى که بهار بیاید، باغچه ى بى بذر مانده و پوسیده، بهارى نخواهد شد. بهار به چنین باغچه اى سر نخواهد کشید. روزى که سبزترین و زنده ترین بهار هستى بیاید، روزى که روشن ترین آیه ى پروردگار ظهور کند، آن روز دیگر ایمان کسى که از قبل ایمان نیاورده باشد، فایده اى نخواهد داشت.(1) روزى که شکننده ى شوکت عصیان کاران ظهور کند،(2) روزى که نابود کننده ى کافران بیاید،(3) روزى که از بین برنده ى دشمنان خدا پدیدار شود، آن روز ایمان تازه، بهایى نخواهد داشت؛ زیرا آن که عمرى در گرداب دنیا غرق باشد، نمى تواند به جرسى به آسمان روشن ایمان پرواز کند و این پرواز اگر هم ممکن باشد، در آن ساعت واقعه(4) آن هم با بال هایى آلوده به لجنزار دنیایى چه بهایى خواهد داشت؟ بهار جاده ى حیات است و بهار سبز موعود ما، سبیل الله است. جاده ى سیر به سوى خداست؛ راهى است برتر و برگزیده، صراط مستقیم است.(5)

راه راست خداست که به رستگارى مى رسد و پایانش سعادت است. کسى که به این راه قدم نگذارد، بى هیچ تردید پا به جاده ى هلاکت گذاشته است.(6) کسى که از سیره ى موعود منجى پیروى نکند، مهر هلاکت بر پایان نامه ى زندگى اش زده است و روزى که او بیاید، هلاک را به چشم خواهد دید.

بهار که بیاید دیگر بذرى به کار نمى آید. باید قبل از آمدنش دلمان را زیر ورو کنیم، هر چه وسعت دلتان بیش تر، گل هاى نیکوى باغچه تان بیش تر وزیباتر. هر چه دلتان آسمانى تر، گل هاى باغچه تان زنده تر وشاداب تر. در گوشه اى از باغچه ى دل، بذر ایمان بکارید ودر گوشه اى نهال تقوا بنشانید ودانه هاى گل عفاف وحیا را نیز در گوشه اى دیگر بیفشانید

تاریکى و تاریک پسندان با طلوع خورشید نابود خواهند شد. چشمانى که به تاریکى خو کنند، به نور خورشید کور خواهند شد و تاریک پسندان را آن روز همه مى شناسند. آن گه با تاریک دلى الفتى دیرین دارد، چگونه مى تواند به دروغ بگوید که در انتظار خورشید بوده است.

آن روز، روز (یعرف المجرمون بسیماهم)(7) است. روزى که مجرمان به سیماشان شناخته شوند. روزى که چهره ها فریاد مى زنند و آنچه در درون دارند، بر آینه ى ظاهر، هویدا مى کنند و آن روز این شمشیر (قاصم المعتدین) است که همه ى تاریکى ها و ظلمت ها را در برمى گیرد. یا خبر آن غاشیه به شما رسیده است؟! (هل اتیکم حدیث الغاشیه؟)(8) آن فروگیرنده که اهل باطل را در برگیرد. تردید نکنید که بهار در راه است. تردید نکنید که طلوع خورشید نزدیک است. بیایید براى بهار ماده شویم. بیایید با نور معرفت شنا شویم. بیایید نورانى شویم و بهارى، و دعا کنیم که بهار بیاید. با همه ى سبزى اش، با همه ى روشنى اش و سلام بر نور خدا که هرگز خاموش نمى شود.(9)

پی نوشت:

1-  انعام (6) یه ى 158، (یوم یأتى بعض یات ربک لا ینفع نفسا ایمانها لم تکن منت من قبل)

2-  مفاتیح الجنان، ص 883: (أین قاصم شوکة المعتدین)

3-  مفاتیح الجنان، ص 875: (ومبیر الکافرین)

4- قمر (54) یه ى 1: (اقتربت الساعة)

5-  مفاتیح الجنان، ص 885: (یابن الصراط المستقیم)

6-  مفاتیح الجنان، ص 868: (السلام علیک یا سبیل الله الذى من سلک غیره هلک)

7-  الرحمن (55)، یه ى 41.

8- غاشیه (88)، یه ى 1.

9-  مفاتیح الجنان، ص 868: (السلام علیک یا نور الله الذى لا یطفى)

بخش مهدویت تبیان


منبع: کتاب روح بهار

نویسنده: منیره زارعان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.