تبیان، دستیار زندگی
پاک کردن لکه ی مواد مختلف از روی لباس ،هنری است که می تواند دلشوره ی مارا وقتی فرزندمان لیوان شربت را روی لباس تازه اش می ریزد ، کمتر می کند.با رموز این هنر آشنا شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لباسهایی بدون لک


پاک کردن لکه ی مواد مختلف از روی لباس ،هنری است که می تواند دلشوره ی مارا وقتی  فرزندمان لیوان شربت را روی لباس تازه اش می ریزد ، کمتر می کند.با رموز این هنر آشنا شوید.

چطور بستنی شکلاتی را از روی لباس پاک کنیم؟

بستنی شکلاتی لکه چسبناکی از خود بر روی لباس بر جا می‌گذارد که هر گونه معطلی در پاک‌کردن مخلوط شکلات، تخم‌مرغ، شیر و سایر مواد تشکیل‌دهنده آن باعث ثابت شدن آن بر روی لباس می‌شود.

هر چه لکه تازه‌تر باشد، تمیز کردن آن آسان‌تر است. فقط به یاد داشته باشید که لباس را داخل خشک کن نیندازید که این کار باعث ثابت شدن لکه شده و دیگر پاک نخواهد شد.

1- بستنی را با دقت بوسیله یک قاشق از روی لباس بردارید. پارچه را زیر شیر آب برده، به پاک کردن آن ادامه دهید.

2- دستمال کاغذی را روی لباس بگذارید تا رطوبت و باقی‌مانده لکه را به خود جذب کند. دستمال را چند بار عوض کنید.

3- لباس را داخل ظرفی حاوی مقداری آب‌گرم، ½ قاشق چای‌خوری پودر ماشین ظرفشویی و 1 قاشق غذاخوری آمونیاک به مدت 30 دقیقه خیس کنید.

4- لباس را با آب سرد بشویید سپس از لکه‌بر آنزیم‌دار استفاده کنید. بگذارید لباس یک ساعت و نیم داخل لکه‌بر باقی بماند.

5- در آخرین مرحله لباس را داخل ماشین لباسشویی شسته تا آخرین آثار لکه از بین برود. شستشو را با توجه به نوع پارچه انجام دهید. در این مرحله از پودر لباسشویی و سفیدکننده اکسیژن استفاده نمایید و قبل از زدن دور خشک‌کن مطمئن شوید که لکه کاملا از بین رفته است. در غیر این صورت اثر لک دیگر از بین نخواهد رفت و بر روی لباس ثابت خواهد ماند.

از بین بردن لکه‌ها مانند تمیز کردن گاز یا مبلمان جزو کارهای سخت است.

در بسیاری موارد با آن که زمان زیادی صرف از پاک‌کردن، تشخیص نوع لکه و میزان آن می‌کنید، ولی به از بین رفتن کامل آن مطمئن نیستید.

نکته:

- سریع عمل کنید. هرچه زمان بیشتر طول بکشد، کار از بین بردن لکه‌ها سخت‌تر می‌شود. به محض این که لکه‌ای در جایی ایجاد شد، شروع به تمیز کردن آن کنید.

- ابتدا مواد پاک‌کننده را در جاهای نامعلوم امتحان کنید. اگر از محصولی جدید برای مبلمان یا فرش استفاده می‌کنید، ابتدا آن را روی سطحی که در معرض دید نباشد، امتحان نمایید تا مطمئن شوید به رنگ و پارچه صدمه نمی‌رسد.

- صبور باشید. از بین‌بردن لکه‌ها زمان‌بر است. ممکن است مجبور شوید برای از بین رفتن کامل آن‌ها چند روز وقت صرف کنید.

سطوح مختلف روش‌های پاک کردن مختلفی دارند. برداشتن لکه‌ها با توجه به نوع بافت، پارچه و رنگ آن‌ها متفاوت است. بنابر این از لکه‌بر مناسب هر سطح استفاده کنید.

از بین‌بردن لکه‌های مختلف:

لکه قهوه: برای بیرون کشیدن لکه قهوه از دستمال‌کاغذی یا پارچه تمیز استفاده کنید. روی لکه آب سرد بریزید و دوباره آن را تمیز کنید. از لکه‌بر مناسب استفاده کنید و طبق دستور عمل کنید. در صورت باقی ماندن جای قهوه از سرکه استفاده کنید.

لکه خون: اگر خون تازه است، ابتدا پارچه را با آب سرد بشویید یا می‌توانید از نوشابه استفاده کنید سپس آن را با آب سرد بشویید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. اگر خون خشک شده است، آن را با آب‌اکسیژنه تمیز کنید. ابتدا یک جای کوچک را امتحان کنید تا مطمئن شوید لک سفید برجا نمی‌ماند.

لکه جوهر: از آب استفاده کنید و آن را با پارچه تمیز خشک نمایید. از پودر لباسشویی استفاده کنید و بعد از حداقل 5 دقیقه شستشو را انجام دهید. لباس را با آب خیلی داغ بشویید.

در صورتی که لک جوهر کاملا از بین نرفته است، این مراحل را تکرار کنید. در مورد جوهرهای ثابت، از محلول ضدعفونی‌کننده، لاک‌ پاک‌کن، استون یا جوش‌شیرین همراه با آب استفاده کنید.

لکه رژ لب: از مایع پاک‌کننده لباسشویی (به خصوص با فرمول از بین‌برنده چربی) استفاده کنید. با پارچه روی لکه چند ضربه بزنید. بعد از 10 دقیقه روی لکه را از لبه به طرف داخل مالش دهید.

لکه روغن: با پارچه تمیز به آن ضربه بزنید و با نوشابه آن را تمیز کنید. به شدت مالش ندهید و کار را از لبه بیرون به داخل انجام دهید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : همشهری

مطالب مرتبط :

مهارت‌های استثنایی مخصوص کدبانو

فرش های براق ،هدیه ما به شما

چطور ظروف استیل را تمیز کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.