تبیان، دستیار زندگی
زلزله در مناطق مختلف ایران سرخ، سبز، زرد تحقیقات نشان می دهد، بیشتر زلزله ها در امتداد گسل ها اتفاق می افتند. گسل ها در حقیقت همان شکستگی های پوسته جامد زمین هستند که بر اثر فعل و انفعالات داخل زمین به حرکت درمی آیند. این...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امکان وقوع زلزله در مناطق مختلف ایران

سرخ، سبز، زرد

تحقیقات نشان می دهد، بیشتر زلزله ها در امتداد گسل ها اتفاق می افتند. گسل ها در حقیقت همان شکستگی های پوسته جامد زمین هستند که بر اثر فعل و انفعالات داخل زمین به حرکت درمی آیند. این حرکات، معمولاً به صورت خفیف، مستمر و سیستماتیک صورت می گیرد، اما در برخی موارد گسلی به طور ناگهانی و شدید فعال و در نتیجه انرژی بالقوه درون زمین تحت رفتار امواج زلزله آزاد می شود.

وقتی حرکت گسل ها آرام باشد، انرژی مازاد به تدریج تخلیه می شود  و خطر وقوع زلزله های مخرب بسیار کمتر است، اما در طول زمان، بر اثر برخورد سنگها در خطوط گسل ها، این حرکات متوقف می شود و جمع شدن تدریجی انرژی و رها نشدن آن در بلندمدت، باعث وقوع زلزله ای شدید و مخرب خواهد شد.

کشور ما روی گسل های فراوانی قرار دارد. نقشه بالا، امکان وقوع زلزله را در مناطق مختلف ایران با توجه به گسل های موجود نشان می دهد.

مناطق سرخ رنگ روی نقشه، نشان دهنده نقاط پرخطر و گسلهای مستعد زلزله است.

مناطقی که با رنگ مشکی و سبز مشخص شده اند مناطقی هستند که نسبت به نقاط سرخ رنگ استعداد کمتری برای وقوع زلزله دارند اما همچنان از مناطق خطرناک به شمار می روند.

مناطق زرد رنگ نقاطی هستند که به لحاظ قرار گرفتن بر گسل های ثابت، به اندازه مناطق زرد و سرخ چندان خطرناک نیستند، اما باز هم نمی توان نسبت به رخ ندادن زلزله در این مناطق مطمئن بود.