تبیان، دستیار زندگی
بهار که می رسد همه چیز تازه می شود. حرفها، سخن ها ، تصمیم ها، اراده ها و برنامه ها.تصمیم ها که تازه شد، ناخودآگاه می روی به سراغ برنامه ها ، تا از عطر و بوی خلاقیت و تازگی شان، نوید بهار و سالی پر طراوت را حس کنی.در آغازین روز بهار ، هنگامی که همه برای
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای عمل به رهنمودهای رهبری باید به « تولید محتوای ملی» بپردازیم

حجت الاسلام محمد رضا آقامیری

بهار که می رسد همه چیز تازه می شود. حرفها، سخن ها ، تصمیم ها، اراده ها و برنامه ها.تصمیم ها که تازه شد، ناخودآگاه می روی به سراغ برنامه ها ، تا از عطر و بوی خلاقیت و تازگی شان، نوید بهار و سالی پر طراوت را حس کنی.در آغازین روز بهار ، هنگامی که همه برای اتخاذ تصمیم های نو آماده می شوند، به سراغ حجت الاسلام سید محمدرضا آقامیری ، عضو هیئت مدیره و قائم مقام موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان رفتیم تا در گفتگویی کوتاه،از برنامه های تبیان در سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» مطلع شویم.

حجت الاسلام سید محمد رضا آقا میری، تولید محتوای دیجیتالی ملی و زیرساخت های استفاده ملی از آن را مهمترین ماموریت موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در سال جدید می داند و می گوید: «باید راه تولید اطلاعات را ادامه بدهیم و اطلاعات مفید و موثری تولید كنیم و تلاش كنیم كه این اطلاعات بومی شده و بتواند نیاز كاربر ایرانی را مرتفع كند.»مشروح این گفتگو به این شرح است:

ارزیابی حضرتعالی از نامگذاری سال نود و یك یه نام سال «‌تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی» چیست؟

باید در نظر داشت كه مطابق با فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص تولید ملی،تولید اطلاعات نیز یكی از مصادیق تولید ملی است. در حال حاضر در كشور هم مصرف كننده اطلاعات هستیم و در بسیاری مواقع تولید كننده اطلاعات. اما موتورهای جستجوگر عمده و قابل توجه در خارج از كشور تامین می شود. یعنی ما با اینكه خودمان تولید كننده اطلاعات هستیم، برای استفاده از اطلاعات خودمان به موتورهای جستجوگر و دیتا سنترهای خارجی نیازمندیم، و برای استفاده از هر كدام از این امكانات باید هزینه كرده و دستمان را به سوی خارج از كشور دراز كنیم.

حالا چه باید بكنیم؟

برای جامه عمل پوشاندن بهرهنمودهای رهبری، باید در وهله اول به تولید اطلاعات بپردازیم كه پیش از این هم این كار را می كردیم اما به این دلیل كه اطلاعات از كشور خارج می شد و روی سرورها و دیتا سنترهای خارجی قرار می گرفت، دیگر حكم اطلاعات ملی را نداشت و اطلاعات خارجی محسوب می شد و باید برای استفاده از آن هزینه پرداخت می كردیم. حالا بایددر درجه اول، اطلاعات را به صورت گسترده و از طریق استفاده از تكنولوژی روز نظیر اسكن كتابها، خلاصه برداری ها، جمع آوری و فراوری اطلاعاتو.. تولید كنیم. باید راه تولید اطلاعات را ادامه بدهیم و اطلاعات مفید و موثری تولید كنیم و تلاش كنیم كه این اطلاعات بومی شده و بتواند نیاز كاربر ایرانی را مرتفع كند. و در درجه دوم با تقویت زیرساخت ها و راه اندازی شبكه ملی داخلی، اطلاعات را از طریق سرور و موتور جستجوگر ایرانی، در اختیار مخاطب قرار دهیم. این امر یكی از مصادیق بارز و موضوع فرمایش حضرت‌ آقا در تولید ملی است كه اطلاعات ملی، از طریق شبكه ملی در اختیار كاربر ایرانی قرار گیرد.

استراتژی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان برای تحقق حمایت از تولید ملی چیست؟

تبیان به عنوان بزرگترین شبکه فناوری اطلاعات کشور می کوشد علاوه بر تولید محتوای دیجیتالی، جستجوگر بزرگ تبیان را در شبکه مجازی ملی راه اندازی نموده و برای استفاده کاربر ایرانی آماده نماید. به این ترتیب اطلاعات و محتوای ملی بر روی جستجوگر ایرانی قابل استفاده و دسترسی خواهد بود.

دستاورد موسسه تبیان در سال جهاد اقتصادی چه بود؟

به لطف الهی در سال جهاد اقتصادی موفق شدیم دیتاسنتر بزرگ ملی را ایجاد کنیم. و مرکز خدمات داده جدید را تحقق ببخشیم. و الان به صورت فعالاز مجموعصد در صد دیتاسنتر، 90% آن قابل استفاده و بهره برداری است. این خدمات را در امسال و سالهای آتی گسترش و توسعه دهیم که با توجه به افزایش نیاز و رغبت و تمایل کاربران، دچار کمبود فضای هاستینگ نشویم. خدمات داده ای که توسط تبیان ارائه شد قابلیت های بسیاری دارد و با تکیه بر همین قابلیت ها توانسته مشتریان و متقاضیان زیادی را به خود جلب کند. یکی دیگر از دستاوردهای تبیان در سال جهاد اقتصادی،ت هیه پردازشگر تصاویر مستهجن بود که در فیلترینگ محیط مجازی کاربرد دارد و در سال90 به شکوفایی رسید. بنده به عنوان نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی» توانایی این پردازشگر را در غربالگری سایت های مختلف شاهد بودم که چگونه محتواهای غیر اخلاقی را در سایت ها شناسایی می کرد. که شایسته است در همین فرصت از زحمات و تلاش های ریاست محترم سازمان تبلیغات جناب آقای دکتر خاموشی، برای این اقدام ارزشمند، تقدیر و تشکر کنم.

سخن پایانی؟

شایسته است که به همه کاربران اینترنتی، دوستان و علاقه مندان فناوری اطلاعاتو اعضای خانواده بزرگ تبیانایام فرخنده نوروز را تبریک و شادباش عرض کنم و همگی را به توجه و دقت فراوان به رهنمودهای مقام معظم رهبری و موضوع فرمایش آقا در خصوص تولید ملی دعوت کنم.از همه دوستان می خواهم که در همه حال به محتوای دعای روحانی «یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار ، یا محول الحول و الاحوال ، حول حالنا الی احسن الحال» توجه نموده و امسال که سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده را ، مجدانه کار کنند که انقلابی در موقعیت های مختلف فرهنگی اجتماعی ایجاد شود. تولید را به طور جدی پیگیری کنند، خصوصا تولیدات فرهنگیکه باید به مقوله اقتصاد فرهنگ و جهاد فرهنگی نیز بسیار توجه شود.

در پایان برای همه ایرانیان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم .»

گزارش: سمیرا حسن

تنظیم: هومن بهلولی