تبیان، دستیار زندگی
باید مراقب استفاده ابزاری برخی ها در داخل از زنان و دختران ،به تأسی از فرهنگ غرب، بود؛ به جرات می توان گفت که نگاه ابزاری این دسته به زنان از کشف حجاب رضاخان هم خطرناک تر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهانت با طعم نگاه


باید مراقب استفاده ابزاری برخی ها در داخل از زنان و دختران ،به تأسی از فرهنگ غرب، بود؛ به جرات می توان گفت که نگاه ابزاری این دسته به زنان از کشف حجاب رضاخان هم خطرناک تر است.

همیشه به شکل غلطی در نظام های طاغوتی به زن نگاه شده؛ امروز در  غرب هم همین جور است. حالا عده ای از زنان- مثل خیلی از مردان- در همین نظام های غربی شخصیت های برجسته و محترم و پاکیزه ای ممکن است در بیایند، لیکن نگاه عمومی به زن که در فرهنگ غربی نهادینه شده، نگاه غلطی است؛ نگاه ابزاری به زن نگاه اهانت آمیزی است.

زنان خیابانی

در غرب صرفاً نگاه ابزاری به هویت زن وجود دارد  و از زنانگی او برای سودجویی و لذت‌جویی بیشتر استفاده می‌کند و این، بزرگترین اهانت به زن است؛ ولو با چندین لفاف تعارف آمیز این را بپوشانند و اسم های دیگری رویش بگذارند.

عده‌ای از افراد در غرب شخصیت و هویت زن را به رذالت کشانده‌اند و از سوی دیگر برخی از مکاتب مانند فمنیسم به اسم دفاع از حقوق زنان قد علم کرده‌اند اما آنها نیز موجب نابودی نهاد خانواده و نقش همسری و مادری شده‌اند.

با گسترش شبکه های ارتباطی و ماهواره ای، ایرانیان نیز  راه مفری از در گرداب مهلک این نگرش ندارند.

باید مراقب استفاده ابزاری برخی ها در داخل از زنان و دختران ،به تأسی از فرهنگ غرب، بود؛ به جرات می توان گفت که نگاه ابزاری این دسته به زنان از کشف حجاب رضاخان هم خطرناک تر است.

شاید یکی ازمهم ترین مباحث حول محور زنان ،مسئله حضور زن در جامعه باشد؛موضوعی که اگرچه اساس آن نه فقط مورد تایید بلکه به فرموده حضرت آیت الله خامنه ای نیاز جامعه است اما باید ها ونبایدهایی را با خود به همراه دارد که مانع از شکل گیری نگاه ابزاری و تنزل جایگاه زن و نقش محوری وی در خانواده می شود.

مقام معظم رهبری در کنار تلاش برای حفظ ظرفیت بانوان در جامعه و نقش آفرینی آنان، اشتغال زنان را منوط به رعایت همه جانبه دو شرط اساسی می دانند؛نخست اینکه اشتغال، کار اساسی زن در خانه و خانواده و مسئولیت مهم همسری و مادری را تحت الشعاع قرار ندهد و دوم اینکه مسئله محرم و نامحرم به خوبی رعایت شود

به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در کنار تلاش برای حفظ ظرفیت بانوان در جامعه و نقش آفرینی آنان، اشتغال زنان را منوط به رعایت همه جانبه دو شرط اساسی می دانند؛نخست اینکه اشتغال، کار اساسی زن در خانه و خانواده و مسئولیت مهم همسری و مادری را تحت الشعاع قرار ندهد و دوم اینکه مسئله محرم و نامحرم به خوبی رعایت شود. حال با توجه به این مهم به بررسی هر کدام از این دو شرط و نحوه تحقق آن در سطح جامعه می پردازیم:

با وجود تاکیدات صریح مقام معظم رهبری درباره شرایط حضور زن در جامعه ،شواهد اما بیانگر آن است که نگاه غرب به زن و خانواده در جامعه ایران نیز در حال نفوذ است.

متاسفانه آنچه امروز در سطح جامعه از نحوه اشتغال زنان دیده می شود این است که ساعت و نوع کار بسیاری از مشاغل حتی مشاغل دولتی به نحوی است که نه تنها وقتی رابرای رسیدن زنان به فرزند وهمسر نمی گذارد بلکه در بسیاری از موارد هیچ تفاوتی با اشتغال مردان نداشته وباعث افزایش خستگی وایجاد دغدغه های فراوان ذهنی می شود که عملا"امکان رسیدگی مفید و مورد نظر اسلام را به فرزند وهمسر نمی دهد این امر در مشاغل غیر دولتی که با حقوق کم ساعات کار زیادی را از بانوان شاغل طلب می کنند و بعضی مشاغل دولتی بیشتر به چه چشم می خورد.

زنان خیابانی

متاسفانه این موضوع دقیقا"بر گرفته از نگاه غرب به زنان است که با نگاه اسلام اختلاف مبنایی دارد چرا که در نگاه اسلام زنان باید باعث استحکام خانواده شده و نقش به سزایی در تربیت افراد صالح برای جامعه دارند اما در یک نگاه غربی این شان زن که مهمترین شان اوست نادیده گرفته شده و زن را از این منظر به یک نیروی کار ارزان تبدیل کرده اند.  برخی شرایط جامعه امروز زن را ،مادر را از کانون خانواده بیرون کشیده و بر سر راهش دام پهن کرده اند .گاهی اشتغال و نقش آفرینی اجتماعی بهانه ای است تا زن در مشاغلی سخیف و خلاف شان والایی که اسلام برایش ترسیم کرده به کار گرفته شود و به این وسیله وی را از یگانه نقشی که در صحنه زندگی برایش کنار گذاشته شده دورکنند."مادربودن" ودیعه ای است که خداوند فقط به زنان هدیه کرده و به فرموده رهبر انقلاب تنها مادر است که می تواند با انگشتان مهر خود گره ها را از تارهای ظریف تر از ابریشم عاطفه فرزندش باز کند و چنین نقشی هرگز بدل پذیر نیست.

از سوی دیگر، اگرچه انقلاب اسلامی توانست شانیت زن در جامعه را آنقدر بالا برد که اکنون شاهد حضور موثر زنان در بالاترین جایگاه های سیاسی –اجتماعی و فرهنگی هستیم اما به کارگیری زنان و دختران جوان در برخی از مشاغل و جایگاه ها زنگ خطری است که نفوذ اندیشه و نگاه غرب در جامعه راهشدار می دهد .

مصداق نگاه ابزاری به زن در کشور را می توان در به کارگیری زنان در مشاغلی مخالف با شان آنان دریافت تا جائیکه در آگهی استخدام برخی از شرکتهای خصوصی یکی از شروط جذب نیروی خانم را "ظاهری آراسته " البته به معنای پوشش و آرایش نامناسب عنوان می کنند و برخی حتی برای استخدامشان سقف سنی می گذارند. به کارگیری دختران جوان به عنوان بازیگرآگهی های تجاری ،صندوقدار رستوران ، رزوشن آژانس یا پیک موتوری و فروشنده در فروشگاه های لباس مردانه نمونه هایی از استیلای فرهنگ نگاه ابزاری به زن است. زنان شاغل در  فروشگاه ها ،آژانس های مسافرتی و منشی شرکتهای خصوصی و ... اغلب پوششی نامناسب دارند و در بسیاری موارد جلب مشتری بیشتر سبب زیر پا گذاشته شدن مسئله محرم و نامحرمی است.

به کارگیری دختران جوان به عنوان بازیگرآگهی های تجاری ،صندوقدار رستوران ، رزوشن آژانس یا پیک موتوری و فروشنده در فروشگاه های لباس مردانه نمونه هایی از استیلای فرهنگ نگاه ابزاری به زن است. زنان شاغل در  فروشگاه ها ،آژانس های مسافرتی و منشی شرکتهای خصوصی و ... اغلب پوششی نامناسب دارند و در بسیاری موارد جلب مشتری بیشتر سبب زیر پا گذاشته شدن مسئله محرم و نامحرمی است

متاسفانه صاحبان این فروشگاه ها و شرکت ها برای پرداخت حقوق کمتر و استفاده ابزاری از زنان نه تنها دغدغه ای برای رعایت این موضوع(محرم و نا محرم) ندارند بلکه در بسیاری از موارد از این امراستفاده ابزاری کرده و برای جلب بیشتر مشتری و سود بهره می گیرند که علاوه بر ایجاد مشکلات فرهنگی بسیار مخرب و کاهش دادن شان مهم و تاثیر گذار زن زمینه فساد را فراهم کرده که بسیار مشکل ساز بوده و ضد ارزشهای اسلامی می باشد.

این چالش فقط گریبانگیر زنان نیست بلکه خانواده و نسل آینده را نشانه گرفته و در تقابل با ارزشهای جامعه اسلامی ماست.

پس لازم است مسئولین نسبت به این موضوع احساس تکلیف کنند چرا که این نوع استفاده ابزاری از بانوان دقیقا"منطبق بر نگاه های غربی نسبت به مقام زن است که زمینه سقوط بنیان خانواده را فراهم می کند و زن را به عنوان یک کالا برای سواستفاده جنس مخالف قرار می دهد که باعث تنزل مقام زن شده و این امر به شدت نگران کننده است که امیدواریم در آینده این امر متناسب با جامعه اسلامی بهبود یابد.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: ثامن نیوز/جام نیوز/پایگاه خبری تحلیلی شیرازه