تبیان، دستیار زندگی
باز هم بچه ها با یه روح رو به رو میشن که می خواد با کمک بقیه ارواح کپسول زمان رو که متعلق به صدها سال پیشه ،به دست بیاره.ارواح در مدرسه خرابکاری میکنن و تقصیرش میافته گردن بچه ها.اونا هم برای رفع تقصیر تصمیم میگیرن که معما رو حل کنن و ... .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : شکوفه باصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز یک معما

(معرفی فیلم، زنگ های پرورشی)

آغاز یک معما (معرفی فیلم، زنگ های پرورشی)

نمایش فیلم مناسب یکی از اقداماتی است که معلمان پرورشی در زنگ های پرورشی، برای دانش آموزان انجام می دهند،‌ انتخاب فیلم مناسب برای نمایش دادن به دانش آموزان،‌ یکی از مسائل مهمی است که دبیران محترم پرورشی به آن بسیار توجه می کنند.

در این راستا مرکز یادگیری سایت تبیان،‌ به منظور پر بار کردن زنگ های پرورشی در این بخش اقدام به معرفی فیلم هایی مناسب برای دانش آموزان نموده است.

امید است که این پیشنهادات مورد استفاده شما گرامیان قرار بگیرد.

نام فیلم: اسکوبی دوو * آغاز یک معما *

مخاطب: نوجوانان

مدت: ٧٠ دقیقه

محصول: آمریکا

سال تولید: ٢٠٠٩

معرفی:

باز هم بچه ها با یه روح رو به رو میشن که می خواد با کمک بقیه ارواح کپسول زمان رو که متعلق به صدها سال پیشه، به دست بیاره. ارواح در مدرسه خرابکاری میکنن و تقصیرش میافته گردن بچه ها. اونا هم برای رفع تقصیر تصمیم میگیرن که معما رو حل کنن و ... .

آغاز یک معما (معرفی فیلم، زنگ های پرورشی)

این انیمیشن زیبا درباره حل کردن معماست به وسیله دو دختر و دو پسر است که هرکدام از لحاظ شخصیتی متفاوت هستند.

البته گرد آمدن این دانش آموزان در کنار همدیگر در ابتدا به صورت اجباری و در ادامه به صورت اختیاری است.

در این انیمیشن مسائل مختلفی مورد توجه قرار می گیرند از جمله این که برای رسیدن به موفقیت در اهدافمان نیازمند کار گروهی و در کنار هم بودن هستیم. البته در انجام کار گروهی نیازمند کسی هستیم که رهبریت گروه را به عهده بگیرد.

در انجام کار گروهی افراد باید از دستورات رهبر گروه پیروی کنند. هم فکری و همکاری از جمله ضرورت های کار گروهی است.

شخصیت های متفاوت در انجام کار گروهی سبب می شود که دست یابی به موفقیت سریع تر اتفاق بیفتد. افراد این گروه متشکل از یک فرد دست و پاچلفتی، یک فرد علمی، فردی ورزشکار و فردی به ظاهر مغرور است.

علت گرد آمدن تیپ های شخصیتی مختلف این است که به مخاطب این پیام را منتقل کند که ما باید تفاوت ها را بپذیریم و با استفاده مطلوب از این تفاوت ها  سبب تسریع در رسیدن به هدف هایمان شویم.

در این انیمیشن متذکر می شود که بزرگترین عامل موفقیت دوستی و رابطه دوستانه بین افراد است.

احترام گذاشتن به مقررات و عمل به آن از جمله مضامینی است که در این انیمیشن مورد توجه قرار گرفته است؛ البته نه به این معنا که افراد در این فیلم عملی خلاف مقررات انجام نمی دهند بلکه به این معنا که همیشه به علت اینکه بجه ها خلاف مقررات عمل می كنند مجبورند به طور پنهانی کارهایشان را انجام دهند و دچار ترس هستند.

در این انیمیشن آمریکایی مواردی به چشم می خورد که با آموزه های ما برای نوجوان ایرانی کاملا در تعارض است و همین باعث می شود موارد سانسور در فیلم افزایش پیدا کند. از جمله مواردی که قابل توجه است سیستم مدرسه که دختران و پسران با هم هستند در نتیجه در کنار هم قرار گرفتن آن ها در کنار یک دیگر و سایر مسائلی که پیش می آید امری طبیعی است اما این مورد مسئله ای پذیرفته شده نیست.

وجود حیوان در فیلم و زندگی کردن با آن و حتی این که سگ دوست صمیمی یکی از شخصیت های فیلم باشد نیز نکته ای است که با آموزه های ما مغایرت دارد. البته توجه به احترام به حیوانات نکته قابل توجهی است که بسیار هم نکته مثبتی است اما پذیرفتن سگ به عنوان عضو ثابت خانواده با آموزه های ما مغایرت دارد.

استفاده از دنیای تخیل همان طور که به جذابیت فیلم می افزاید اما زیاد استفاده کردن از آن سبب دور شدن از دنیای واقعی شده  و پذیرفتن مسائل دنیای واقعی را برای فرد سخت می کند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: شکوفه باصری