تبیان، دستیار زندگی
با شروع سال نو و به فاصله چندروز از حكم انتصاب سعید مرتضوی به ریاست تامین اجتماعی، بنرهای پیام نوروزی و عكس مرتضوی در بیمارستان میلاد تهران نصب شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکس مرتضوی دربیمارستان میلاد!


با شروع سال نو و به فاصله چندروز از حكم انتصاب سعید مرتضوی به ریاست تامین اجتماعی، بنرهای پیام نوروزی و عكس مرتضوی در بیمارستان میلاد تهران نصب شده است.

مرتضوی

به گزارش الف، بنرهای نصب شده حاوی عكس و پیام تبریك نوروزی سعید مرتضوی است. در این پیام مرتضوی تصریح كرده كه برنامه های كوتاه مدت خود را برای اداره تامین اجتماعی ارائه كرده است. بیمارستان میلاد یكی از دارایی های كلان صندوق تامین اجتماعی محسوب می شود. مجموع دارایی این صندوق كه حاصل حق بیمه میلیونها كارگر طی دهها سال است، 50هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود. دارایی صندوق تامین اجتماعی علاوه بر بیمارستانهای مشهور، حدود 45 درصد صنعت سیمان، بیش از 10 درصد خودروسازی، بیش از 40 درصد صنعت داروسازی، بانک رفاه کارگران، فولاد مبارکه و صدها شرکت دیگر را هم شامل می شود.

سعید مرتضوی دادستان مخلوع تهران است كه پس از رسوایی جنایت كهریزك از سمت خود خلع و پرونده ای برای رسیدگی به عملكرد وی تشكیل شد. در دی ماه 88 هیات ویژه مجلس برای رسیدگی به وقایع بازداشتگاه كهریزك منتشر شد كه در آن سعید مرتضوی صریحا متهم اصلی شناخته شده است. پس از عزل مرتضوی از دادستانی تهران و انتشار گزارش مجلس، احمدی نژاد او را به قوه مجریه برد و به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز منصوب كرد.

در اسفندماه گذشته شایعه انتصاب سعید مرتضوی به ریاست تامین اجتماعی منتشر شد. الیاس نادران در آخرین جلسه مجلس در سال90 اعلام كرد كه اگر در تعطیلات مجلس، سعید مرتضوی به ریاست تامین اجتماعی منصوب شود، وزیر تعاون وكار استیضاح خواهد شد.

در روز شنبه 27 اسفندماه90 سعید مرتضوی به عنوان ریاست تامین اجتماعی منصوب و توسط شیخ الاسلامی وزیر تعاون، كار و امور اجتماعی معارفه شد.

مرتضوی نماینده ویژه رییس جمهور؟!

25 آذرماه 1388 محمود احمدی نژاد رییس جمهور در حکمی "سعید مرتضوی" را به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور و رییس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز منصوب کرد.

به گزارش جهان، یک سال و سه ماه بعد نیز عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی در حکمی که حیرت بسیاری را برانگیخت، مرتضوی را به عنوان مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی منصوب کرد. حکمی که گفته شد با اصرار رییس جمهور امضا شده است.

منتقدان انتصاب مرتضوی معتقدند که وی صلاحیت قرارگرفتن در راس تامین اجتماعی را ندارد چرا که وی دارای کارنامه پرحاشیه ای بوده و دستگاه تخصصی و اقتصادی تامین اجتماعی را با حاشیه های زیادی همراه خواهد کرد.

نکته دیگری که این روزها بر دامنه اعتراضات و حاشیه سازی ها به انتصاب مرتضوی افزوده این است که با وجودی که در حکم وی به عنوان مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی هیچ نامی از عنوان "نماینده ویژه رییس جمهور" نیامده، اما وی در سازمان متبوعش با این عنوان فعالیت و امضا می کند

در این باره جمعی از نمایندگان شاخص مجلس ابتدا به وزیر کار هشدار دادند که از این انتصاب صرف نظر کند. اما بی توجهی وزیر، نمایندگان را مجبور به طرح موضوع استیضاح کرد. در این باره پرویز سروری، نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه مرتضوی و سوابق او هیچ تناسبی با مسئولیت مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی ندارد، از استیضاح وزیر کار بخاطر این انتصاب خبر داد.

نکته دیگری که این روزها بر دامنه اعتراضات و حاشیه سازی ها به انتصاب مرتضوی افزوده این است که با وجودی که در حکم وی به عنوان مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی هیچ نامی از عنوان "نماینده ویژه رییس جمهور" نیامده، اما وی در سازمان متبوعش با این عنوان فعالیت و امضا می کند.

این در حالی است که عنوان نماینده ویژه رییس جمهور تنها مربوط به مسئولیت مرتضوی در ستاد مبارزه با قاچاق بوده و ارتباطی به مسئولیت وی در سازمان تامین اجتماعی ندارد. از سوی دیگر حکم مدیر عامل تامین اجتماعی توسط وزیر کار امضا می شود و وزیر هم حق دادن عنوان نمایندگی ویژه رئیس جمهور به افراد را ندارد. پیگیری های خبرنگار جهان حاکیست که مرتضوی هیچ ماموریتی از جانب رییس جمهور در تامین اجتماعی ندارد اما برخی تلاش دارند که عکس این واقعیت را وانمود کنند.

مرتضوی

روشن است که ریاست سازمان تامین اجتماعی با نمایندگی ویژه رییس جمهور هیچ ارتباطی ندارد؛ موضوعی که بر ابهامات انتصاب مرتضوی افزوده است.

به گزارش جهان، سعید مرتضوی که در پرونده حادثه کهریزک متهم بود، در زمینه‌های «معاونت در قتل»، «نقض حقوق شهروندی» و «هتک حیثیت ناجا» تفهیم اتهام شده است و احتمالا به زودی محاکمه خواهد شد.

دادستان سابق تهران و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا، در تیرماه سال جاری خبر از برائت خود در اتهامات این پرونده داده بود اما حجت الاسلام اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه این خبر را تکذیب کرد.

بر همین اساس بود که انتشار زمزمه انتصاب سعید مرتضوی به ریاست صندوق تامین اجتماعی از سوی عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان مجلس را به مخالفت واداشت.

این مخالفت ها در ایام نوروز و نیز همزمان با پایان تعطیلات نوروز با اعتراض و هشدار نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی و تشکل های دانشجویی ادامه پیدا کرده است.

آغاز فرایند استیضاح مرتضوی

نماینده تهران از عزم جدی طراحان استیضاح وزیر کار خبر داد و گفت: این طرح امروز تقدیم هیئت رئیسه مجلس می شود.

الیاس نادران در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با اعلام این مطلب گفت: نتیجه جلسه صبح امروز طراحان استیضاح وزیر کار این بود که این طرح امروز تقدیم هیئت رئیسه مجلس شود.

وی افزود: طراحان استیضاح مصمم به انجام آن و پاسخگویی شیخ الاسلامی وزیر کار نسبت به اصرار بر انتصاب مرتضوی به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی هستند.

در دی ماه 88 هیات ویژه مجلس برای رسیدگی به وقایع بازداشتگاه كهریزك منتشر شد كه در آن سعید مرتضوی صریحا متهم اصلی شناخته شده است. پس از عزل مرتضوی از دادستانی تهران و انتشار گزارش مجلس، احمدی نژاد او را به قوه مجریه برد و به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز منصوب كرد

عضو شاخص اصولگرایان مجلس در پاسخ به این سئوال که این طرح با چند امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس می شود گفت: اجازه دهید تعداد امضاها را نگویم و اسمی از امضاکنندگان نبرم اما جمع آوری امضا همچنان ادامه دارد.

به گزارش مهر جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از انتشار خبر انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی به دلیل آنکه معتقد بودند پرونده قضایی وی درباره بحث کهریزک همچنان در قوه قضائیه مفتوح است و مرتضوی تخصص و تجربه لازم برای تصدی پست ریاست سازمان تامین اجتماعی را ندارد در تذکری به رئیس جمهور نسبت به این انتصاب تذکر دادند و طی جلساتی توصیه کردند مرتضوی از این پست کناره گیری کند و یا وزیر کار تصمیم خود را تغییر دهد.

این نمایندگان همچنین تاکید کرده بودند در صورت اصرار وزیر کار بر تصمیم خود وی را استیضاح خواهند کرد.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: مهر، الف، جهان