تبیان، دستیار زندگی
بسیاری معتقدند که کم شدن شنوایی ناشی از کهولت سن، اجتناب‌ناپذیر است. هنگامی که پیر می‌شویم این عارضه ممکن است به وجود بیاید، اما آیا می‌دانستید که گنجاندن غذاهای خاص در رژیم غذایی شما می‌تواند به بهبود شنوایی کمک کند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوب بخورید تا خوب بشنوید!


بسیاری معتقدند که کم شدن شنوایی ناشی از کهولت سن، اجتناب‌ناپذیر است. هنگامی که پیر می‌شویم این عارضه ممکن است به وجود بیاید، اما آیا می‌دانستید که گنجاندن غذاهای خاص در رژیم غذایی شما می‌تواند به بهبود شنوایی کمک کند؟

شنوایی

درست متوجه شدید. شنوایی نه تنها با قرار نگرفتن در معرض صدای بلند، نظافت دائمی مجرای گوش توسط پزشک متخصص و ... اصلاح می‌گردد، بلکه با اعمال تغییراتی در شیوه زندگی به خصوص در نوع غذایی که می‌خورید نیز بهبود می‌یابد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که از درجات مختلف نقص شنوایی رنج می‌برند، به برخی کمبودهای غذایی نیز مبتلا می‌باشند. شنوایی خود را با گنجاندن مواد غذایی که در این مقاله می‌آید تقویت کنید. به این ترتیب نه تنها به سلامت گوش‌های خود بلکه به سلامت کل بدن خود کمک کرده‌اید.

مواد غذایی غنی از منگنز

مواد غذایی غنی از منگنز نیز به شنیدن بهتر کمک می‌کنند، زیرا این ماده معدنی در تشکیل بافت‌های همبند (پیوندی) و استخوان‌ها موثر است. به علاوه برای عملکرد طبیعی مغز و اعصاب مفید است. شاید وزوز گوش شما به دلیل کمبود منگنز بدنتان باشد. منابع منگنز عبارتند از سیب، زردآلو، آووکادو، لوبیا، آناناس، توت، کشمش، کرفس و حبوبات.

غذاهای سرشار از ویتامین D

غذاهای غنی از ویتامین D به بهبود شنوایی کمک می‌کنند، زیرا ویتامین D مسئول جذب کلسیم در بدن است که خود این ماده برای داشتن استخوان‌های محکم ضروری است. فقدان این ویتامین در بدن منجر به کاهش تراکم استخوان در بزرگسالان خواهد شد و این حالتی است که استخوان گوش سخت و دارای خلل و فرج می‌گردد.

مصرف غذاهای سرشار از اسیدفولیک تولید هموسیستئین را که به نظر می‌رسد عامل برخی کم‌شنوایی‌ها باشد، کاهش می‌دهد و گردش خون را به ساختارهای داخلی گوش تقویت می‌کند

منابع ویتامین D عبارتند از ماهی‌های روغنی مانند سالمون، قزل آلا، ماهی تن، جگر و زرده تخم‌مرغ. قرار گرفتن به مدت چند دقیقه در مجاورت نور خورشید نیز می‌تواند ویتامین D را تأمین کند.

ویتامین C، ویتامین E و منیزیم

* میوه‌ها و سبزیجات تازه مانند کلم بروکلی، فلفل سبز و فلفل قرمز، گل کلم، کلم برگ، کلم بروکسل، لیموترش، آناناس، توت‌فرنگی و مرکبات از جمله منابع ویتامین C هستند.

* منابع ویتامین E نیز شامل سبوس گندم، سبزیجات برگ‌دار سبز، مارگارین و روغن‌های گیاهی (سویا، ذرت و کتان) می‌باشند.

* منابع منیزیم عبارتند از: فرآورده‌های لبنی، گوشت، ماهی، ماکیان، سبزیجات سبز و حبوبات. اختلال یا نقص گردش خون، فشار خون بالا و سخت شدن استخوان‌های گوش میانی برخی از دلایل صدا کردن یا به اصطلاح وزوز گوش هستند که معمولاً با کاهش میزان شنوایی نیز همراه است.

مواد غذایی سرشار از اسید فولیک

مصرف غذاهای سرشار از اسیدفولیک تولید هموسیستئین را که به نظر می‌رسد عامل برخی کم‌شنوایی‌ها باشد، کاهش می‌دهد و گردش خون را به ساختارهای داخلی گوش تقویت می‌کند.

غذاهای سرشار از ویتامین B12 (کوبالامین) از طریق تنظیم کردن تشکیل گلبول‌های قرمز خون، مشارکت در متابولیسم هموسیستئین و جلوگیری از وزوز گوش به تقویت شنوایی کمک می‌کنند

از جمله منابع اسید فولیک عبارتند از جگر، اسفناج، مارچوبه، لوبیا سبز، کلم بروکلی، کاهو، بادام زمینی، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ کامل، توت‌فرنگی و گل کلم.

غذاهای غنی از ویتامین B12

غذاهای سرشار از ویتامین B12 (کوبالامین) از طریق تنظیم کردن تشکیل گلبول‌های قرمز خون، مشارکت در متابولیسم هموسیستئین و جلوگیری از وزوز گوش به تقویت شنوایی کمک می‌کنند.

منابع ویتامین B12 عبارتند از: گوشت‌های قرمز، جگر، مرغ، ماهی، فرآورده‌های لبنی و تخم‌مرغ.

غذاهای سرشار از ویتامین A

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین A همراه با ویتامین‌های C و E و منیزیم برای جلوگیری از تشکیل رادیکال‌های آزادی که در هنگام تشکیل صدا به وجود می‌آیند مفید است.

تحقیقات اخیر نشان داده‌اند قرار گرفتن در معرض صدای زیاد جریان خون را به سمت گوش داخلی کاهش می‌دهد. ویتامین‌ها و مواد معدنی ذکر شده رادیکال‌های آزاد را جمع‌آوری کرده و از بین می‌برند. منابع گیاهی ویتامین A عبارتند از سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره یا زرد و میوه‌های زرد رنگ، کلم بروکلی، کدو حلوایی، اسفناج، شلغم، هویج، گل‌کلم، سیب‌زمینی، کدو و زردآلو و منابع حیوانی آن عبارتند از جگر، شیر، کره، پنیر و تخم‌مرغ کامل.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ماهنامه دنیای تغذیه – شماره 117 - دکتر سید مسعود کیمیاگر

مطالب مرتبط:

ویتامین‌های A و E از قدرت شنوایی ما حفاظت می‌کنند

غذاهای مفید و مضر برای گوش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.