تبیان، دستیار زندگی
روستای گرمارود از توابع قزوین است، اما در سفر به اینجا تلاش كنید اسیر و دربند زیبایی‌های بی‌مانند قزوین و قلعه الموت نشوید. در فاصله 30 كیلومتری شهر معلم كلایه و 130‌كیلومتری شهر قزوین روستای گرمارود قرار دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک دنیا در دل روستا
یک دنیا در دل روستا


تاكنون شما نام «گرمارود» را شنیده‌اید؟ حتی اگر این نام را به عنوان نام یک منطقه نشناسید، حتما در میان نام های خانوادگی رایج، به گوشتان خورده است. گرمارود جایی است كه نامش برگرفته از زلالی آب است؛ آب معدنی اینجا كه «گرآب» یا «گراو» نام دارد، منشأ نام روستاست.

روستای گرمارود از توابع قزوین است، اما در سفر به اینجا تلاش كنید اسیر و دربند زیبایی‌های بی‌مانند قزوین و قلعه الموت نشوید. در فاصله 30 كیلومتری شهر معلم كلایه و 130‌كیلومتری شهر قزوین روستای گرمارود قرار دارد که می تواند خاطرات خوشی از سفر به قزوین را برای شما رقم بزند.

یک دنیا در دل روستا

«فریا استارك»، بانوی انگلیسی كه سال 1931 از گرمارود دیدن كرده در کتاب «سفرنامه الموت می نویسد: «در غروب آفتاب وارد گرمارود شدیم، صخره بسیار عظیمی ناحیه پشت دهكده را مسدود ساخته است و رودخانه الموت وقتی به این روستا می‌رسد از طریق شكاف باریكی راهش را پیدا می‌كند. رودخانه در برابر آخرین اشعه خورشید چون مشعلی می‌درخشد. خانه‌های مسطح ساخته شده در سراشیبی دامنه كوه، مثل اراضی كنارشان در نور‌آفتاب با رنگ قرمز جلوه‌گری می‌كنند.»

گرمارود یا «گرماب رود»، تقریباً نقطه پایان الموت است. روستایی که در گذشته یكی از گذرگاه‌ها و راه‌های مالروی قزوین به مازندران بوده و در حال حاضر بیش از سیصد و پنجاه خانوار در این روستا زندگی می كنند كه شكل زندگی بیشتر آنان به صورت ییلاق - قشلاقی است.

یک دنیا در دل روستا

امانك دربند، سیاه وله و پیله سره كوه‌هایی هستند كه روستا را در دامان گرفته‌اند. اگر گذارتان به گرمارود افتاد، حتما سری هم به شوراب دره یا شلودره بزنید. شور بودن آب این دره موجب شده است سفیدی‌های نمك در حاشیه شكل گیرد كه گاهی گردشگران با برف اشتباهش می‌گیرند!

آبشار گرمارود یکی دیگر از دیدنی های روستا است که از بین دو صخره جاری می‌شود و محله گرمارود را به دو بخش تقسیم می‌كند؛ این دست محله و آن دست محله. آبشار چیزی حدود 150 متر ارتفاع دارد.

قلعه نویذرشاه كه در فاصله بسیار نزدیك و در یك بلندا واقع شده از جمله مكان‌هایی است كه مورد علاقه گردشگران است. این قلعه که به آشیانه عقاب معروف است در یك ارتفاع بلند قرار دارد و از جمله مهم‌ترین دژهای الموت به حساب می آید. در قدیم‌ها كه قلعه مورد استفاده بوده است از اینجا به عنوان دید‌بانی استفاده می‌شد. در كتاب‌های تاریخی از این مكان زیاد یاد شده است.

یک دنیا در دل روستا

از این قلعه به نام میمون دژ هم یاد شده است. ظاهرا نوذر شاه یا نویذر شاه آخرین حاكم قلعه بوده كه به دست لشكریان مغول کشته شده. این قلعه برج ها، آب انبار و مكان هایی به نام «اسب طویله» داشته كه بخش اعظم آنها این روزها از بین رفته است. رفتن به این قلعه نیازمند تجهیزات صخره نوردی است و کار هر کسی نخواهد بود.

در كنار قلعه گورستانی به نام خاك كافران خواهید دید که هنوز كسی دلیل این نامگذاری را نمی‌داند. اما اكنون این گورستان خرابه‌ای بیش نیست. غیر از این قلعه، قلعه‌ای دیگر به نام قلعه پس در شمال گرمارود وجود دارد.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: نورپرتال، جام جم