تبیان، دستیار زندگی
نگاهی به آشپزخانه های مختلف بیندازید!بی گمان اولین چیزی که در آن محوطه، نظر شما را به خود جلب خواهد نمود کابینت های آشپزخانه است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کابینت های زیبا و کاربردی


نگاهی به آشپزخانه های مختلف بیندازید!بی گمان اولین چیزی که در آن محوطه، نظر شما را به خود  جلب خواهد نمود کابینت های آشپزخانه است.همگی اذعان به این موضوع داریم که در اکثر آشپزخانه ها، قسمت زیادی از فضا به کابینت ها اختصاص داده می شود. در حقیقت با نصب کابینت ها و اختصاص دادن فضای زیادی به آنها، نوعی فضاسازی انجام می گیرد که بدین طریق می توان  فضای مناسب و بیشتری جهت نگه داری سایر لوازم آشپزخانه ایجاد کرد. با توجه به این کاربرد و اهمیت آنها در دکوراسیون آشپزخانه، به نظر می رسد التفات خاصی نیز به طراحی این بخش از خانه مبذول بدارید.

کابینت قلب تپنده ی آشپزخانه

طراحان دکور معتقدند که طراحی کابینت آشپزخانه نقش مهمی در دکوراسیون ان دارد . امروزه بنابر افزایش تقاضا، انواع و اقسام مدل ها، طرح ها و رنگ های مختلف کابینت در بازار موجود است. اگر شما به عنوان یک خریدار، به مغازه های مرتبط با  کابینت ها  سری بزنید، بی شک به علت فراوانی گزینه های مورد انتخاب، سردر گم خواهید شد چه رنگی ؟ چه طرحی؟ چه مدلی ؟

با مطالعه این یادداشت، شاید بتوانید در جهت بهترین انتخاب خود، چند گام پیش بروید!

از یک سو، کابینت ها هم از نظر کاربرد و هم زیبایی مورد توجه هستند . همان طور که پیشتر گفته شد، انواع و اقسام بسیار متنوعی از کابینت، در بازار موجود است  از انواع قدیمی آن  گرفته تا مدل های جدید و مدرن ،  فریم دار یا بدون فریم و...

با در نظر داشتن این نوع تنوع، نخستین نکته ی مهم در انتخاب کابینت، توجه به این اصل است که بدانید چه نوع کابینتی بهترین کارآیی را برای کاربرد ویژه ی شما دارد.

از سوی دیگر، برخی از خریداران، به هزینه ی هنگفت و بالا در تهیه کابینت اشاره دارند و از بالا بودن هزینه ی آن گله مندند؛ زیرا گاها مشاهده می شود بسیاری از آنها از قیمت های بسیار بالایی برخوردارند که از توان هر کسی برای خرید خارج است!

پس دومین نکته ، توجه به  قیمت کابینت ها است. قیمت کابینت ها با توجه به سایز و تعداد کابینت، جنس، امکانات جانبی و حتی سازنده آن متفاوت است .

با این اوصاف، توجه به بودجه ی در اختیار، شاید مهم ترین عامل در اخذ تصمیم نهایی شما برای خرید باشد.

ما به شما توصیه می کنیم؛ تا بدان جایی که در آمدتان اجازه می دهد ،حتی با وجود قیمت بالاتر، به سراغ جنس های با کیفیت تر و مرغوب تر بروید. مثلا، در تهیه ی کابینت های چوبی از انواع و اقسام چوب ها همچون افرا ، توسکا، گردو، گیلاس ، تبریزی ، کاج و بلوط استفاده می شود که در این بین، چوب بلوط و گردو با دوام ترین و مقاوم ترین و در عین حال سنگین ترین آنها می باشند و این در حالی است که توسکا و تبریزی ارزان تر هستند. اصولا برای کابینت ها چوب گیلاس یا افرا مناسب تر از بقیه تشخیص داده شده اند.

بطور کلی می توان کابینت ها را از نظر سفارشی بودن و قیمت به سه دسته طبقه بندی کرد.

*کابینت های معمولی

ابعاد، اندازه ها و همچنین شکل و حالت این نوع کابینت ها کاملا محدود است و به لحاظ قیمت نیز، برای همه افراد با هر توان و سطح مالی، تقریبا مقرون به صرفه  و مناسب می باشند و نقطه ی قوت این گونه از کابینت ها هم ، همین نکته است.

کابینت های معمولی ، شکل و اندازه ای مطابق با استانداردهای متداول دارند و از آن جایی که ابعاد و قطعات این کابینت ها، به طور استاندارد و تقریبا بصورت پیش ساخته وجود دارد، می توان انتظار داشت که در کوتاهترین زمان (همان روز و یا حداکثر ظرف چند روز) آماده ی نصب در منزل مشتری شوند .

* کابینت های نیمه سفارشی

در سفارش این نوع از کابینت ها، خریدار می تواند با توجه به بودجه و موقعیت آشپزخانه منزلش، از بین دو گزینه ی اندازه و شکل، یکی را انتخاب نماید.

لازم به یادآوری است اندازه ها و اشکال متفاوتی از این نوع کابینت ها در بازار موجود است که از یک سو، این چنین تنوعی ، باعث می شود مشتریان امکان حق انتخاب بیشتری ازبین چند گزینه ی شکل و اندازه داشته باشند؛ و از سوی دیگر، به دلیل اعمال نظر مشتریان در انتخاب شکل و اندازه ی دلخواه، این کابینت ها نیمه سفارشی محسوب شده و  قیمت بالاتری را به خود اختصاص می دهند.

قطعات این نوع  از کابینت ها به صورت از پیش ساخته آماده نیست و معمولا متصدیان، این گونه از کابینت ها را پس از سفارش مشتری به کارگاه، می سازند؛ از این رو، زمان ساخت و آماده سازی این نوع از کابینت ها  بیشتر از کابینت های معمولی است.

کابینت قلب تپنده ی آشپزخانه

* کابینت های سفارشی

ممکن است در آشپزخانه ی شما، یک گوشه و یا یک فضای بد شکل با ابعاد نامتعارف وجود داشته باشد که نتوانید عیوب آن را با کابینت های معمولی و نیمه سفارشی برطرف نمائید، این جاست که پیشنهاد می کنیم به سراغ کابینت سازان سفارشی بروید.

کابینت سازان سفارشی، قادرند با هر شکل و حالتی کار کنند . آنها می توانند با توجه به نقطه نظرات مشتریان خود، کابینت ها را تقریبا به هر شکل و حالتی که مشتری مایل است ، بسازند.

البته از طرف دیگر باید گفت که این نوع از کابینت های  دست ساز، گران ترین نیز می باشند و قیمت نهایی آن ها با توجه به اندازه، مواد مصرفی و گزینه های انتخابی، متغیر است.

همچنین بهتر است بدانید، ساخت این گونه از کابینت ها، نسبت به کابینت های معمولی و نیمه سفارشی ، زمانی زیادی را می طلبد و به همین خاطر، زمان مشخص شده برای ارسال و نصب سفارش تقریبی است و با توجه به برنامه ی کاری کابینت ساز متفاوت خواهد بود.

*ملحقات و لوازم جانبی به کار رفته در کابینت ها

حال وقت آن است که اندکی هم راجع به ملحقات و لوازم جانبی آشپزخانه صحبت کنیم. همگی اذعان به این مطلب داریم

که در کابینت های سفارشی ملحقات و لوازم جانبی بیش از کابینت های معمولی ارائه می شود و بنا بر تقاضا های مشتریان ممکن است دامنه ی گسترده ای از انواع ملحقات و لوازم جانبی در این نوع از کابینت ها استفاده  شود. البته این بدان معنا نیست که کابینت های معمولی، هیچگونه لوازم جانبی ندارند، بلکه می توان در این کابینت ها نیز با نصب انواع قفسه، سینی، کشو و غیره کارآیی آنها را تا حدود زیادی افزایش داد.

* یراق آلات به کار رفته در کابینت ها

یراق آلات، آلات تزئینی هستند که کابینت سازان برای زیبایی به کابینت ها می آویزند. حتی ساده ترین کابینت های معمولی را هم می توان با استفاده از قفل و دستگیره های زیبا و جالب توجه، تزئین کرد و نمای خوبی بدان ها بخشید.

یراق آلات به دو جهت، مصارف زیادی در صنعت کابینت سازی دارند: نخست برای انجام وظیفه محوله ، که همان باز کردن درب قفسه یا کشوهای کابینت است، به کار می روند و دوم به  جهت افزودن زیبایی به کابینت.

در انتخاب  یراق آلات برای کابینت های آشپزخانه ، باید توجه داشته باشید که یراق آلات انتخابی تان برای انجام دو وظیفه ی گفته شده در بالا، مناسب باشند. انتخاب یک دستگیره بسیار زیبا و ظریف که در عمل به هیچ کار نیاید و به هنگام انجام وظیفه ی محوله (باز کردن درب قفسه یا کشوهای کابینت) از  فرط ظرافت بشکند، هیچ فایده ای ندارد.

* انتخاب پیشخوان آشپزخانه

پس از تصمیم گیری بر روی نوع کابینت مناسب، در مرحله ی بعدی نوبت آن است که برای تکمیل آشپزخانه تان یک پیشخوان انتخاب  کنید.

انواع پیشخوان ها موجود است که هر کدام به لحاظ  قیمت و جنس مصرفی متفاوت از دیگری می باشند. گاهی ممکن است ترکیب بندی کلی آشپزخانه ایجاب کند که جنس پیشخوان آشپز خانه ی شما از بیش از یک ماده ساخته شود. پس، بهتر است در انتخاب پیشخوان، نظر کابینت ساز را جویا شوید و از او راهنمایی بگیرید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

 نور پردازی آشپزخانه

 آپارتمان کوچک خود را بزرگ کنید

 استفاده بهینه از فضا

  کاربرد دیگر آینه 

  ظرافت های هنر مندانه 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.