تبیان، دستیار زندگی
دلفینها حیوانات باهوش، شاد و بسیار بازیگوشی هستند و این بازیگوشی ناشی از هوش بسیار بالای آنهاست. این حیوانات سالهاست که نظر محققان را به خود جلب کردهاند و تا به حال اطلاعات جالبی در مورد آنها کشف شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنی‌هایی جالب از دلفین‌ها


دلفین‌ها حیوانات باهوش، شاد و بسیار بازی‌گوشی هستند و این بازی‌گوشی ناشی از هوش بسیار بالای آن‌هاست. این حیوانات سال‌هاست که نظر محققان را به خود جلب کرده‌اند و تا به حال اطلاعات جالبی در مورد آن‌ها کشف شده است.


دلفین

کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین دلفین

کوچک‌ترین دلفین دریاها پُرپُیز در دریای کُرتِز زندگی می‌کند که طول آن یک و نیم متر و وزنش پنجاه کیلوگرم می‌باشد. بزرگ‌ترین نوع دلفین نیز در اُرکا وجود دارد که جنس نر آن تا هشت متر رشد می‌کند و وزنش تا شش تن هم می‌رسد.

ویژگی‌های خاص دلفین‌ها

دلفین‌ها گوش‌های بسیار قوی دارند، به طوری‌که می‌توانند فرکانس‌های خیلی ضعیف را دریافت کنند. فرکانس‌هایی که بسیاری از موجودات از جمله انسان‌ها قادر به شنیدنش نیستند. همچنین پوست مخصوصی هم دارند که آن‌ها را گرم نگه می‌دارد.

اتحاد دلفین‌ها

دلفین‌ها به صورت گروهی زندگی می‌کنند. برخی از این گروه‌ها شامل هزار تا هشت‌هزار دلفین است. در هر گروه دلفین‌های ماده در مرکز قرار می‌گیرند و توسط دلفین‌های نر محاصره می‌شوند.

مکانیسم دفاعی دلفین‌ها

دلفین‌های آزاد موقع خواب، تنها از نیمی از مغز خودشان استفاده می‌کنند و نیم دیگر مغزشان در حالت استراحت است. اما این نکته در مورد دلفین‌هایی که در باغ‌وحش متولد می‌شوند، هنوز ثابت نشده است.

پستانداری خاص

دلفین‌ها از دسته پستانداران می‌باشند و برای قدرت ماهیچه‌هایشان به اکسیژن جو نیاز دارند. آن‌ها فقط پنج‌دهم ثانیه از اکسیژن هوا تنفس می‌کنند و می‌توانند پانزده دقیقه نفس خود را حبس کنند. دلفین‌های "باتل نوز" (نوع خاصی از دلفین‌ها) دو تا سه دقیقه بینی خود را از آب بیرون می‌آورند تا بتوانند نفس خود را بیشتر حبس کنند.

ارتباط دلفین‌ها

دلفین‌ها با ایجاد صداهایی به شکل تلگراف یا موسیقی با هم ارتباط برقرار می‌کنند. سنسورهای شنوایی آنها می‌توانند صدایی با بسامد 250 هرتز تا 200 کیلوهرتز را دریافت کنند. با این توانایی آنان قادرند تصویر دقیقی از جزئیات زیر دریا را به دقت یک نقشه یا عکس به هم ابلاغ کنند، هرچند که فاصله آن‌ها خیلی زیاد باشد.

دلفین‌های آزاد موقع خواب، تنها از نیمی از مغز خودشان استفاده می‌کنند و نیم دیگر مغزشان در حالت استراحت است.

مهارت در شکار

ماهی، هشت‌پا و صدف از غذاهای مورد علاقه دلفین‌ها هستند. هرگاه هر کدام از آنان به منبع غذایی می‌رسد با ایجاد صداهایی، دیگر دلفین‌ها را باخبر می‌کند تا شکاری دسته جمعی داشته باشند. همین امر باعث می‌شود همه سال تعداد زیادی دلفین توسط انسان‌ها شکار شوند.

توانایی‌های جالب

دلفین‌ها شناگران، غواصان و شیرجه‌زنان بسیار ماهری هستند. برخی می‌توانند چهل کیلومتر را در یک ساعت طی کنند و سیصد متر به عمق دریا بروند و شش متر به بیرون از سطح آب بپرند و البته نوع خاصی از آنان (باتل نوز) می‌توانند سی دقیقه نفس خودشان را حبس کنند.

بهترین دوست آدم‌ها در دریا

دلفین‌ها کمک‌های زیادی به انسان می‌کنند. آنها به ماهی‌گیران کمک می‌کنند تا ماهی بیشتری را صید کنند. به غواصان نیز کمک می‌کنند تا کشتی‌های غرق شده را بیابند. از غرق‌شدن شناگران در دریا جلوگیری کرده و حتی به پزشکان نیز کمک می‌کنند تا برخی از مشکلات رفتاری کودکان را درمان کنند. امروزه علمی جدید در پزشکی مورد مطالعه قرار گرفته است که دلفین‌درمانی نام دارد.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: taghvimi