تبیان، دستیار زندگی
آیت الله العظمی بروجردی هنگامی که محمدرضا شاه شاه می خواست با یک زن ایتالیایی ازدواج کند، به خاطر مصالح سیاسی کشور فتوایی کاملاً هوشمندانه درباره ازدواج شاه داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فتوایی درباره ازدواج شاه

فتوای آیت الله بروجردی درباره ازدواج محمدرضا شاه


 آیت الله العظمی بروجردی هنگامی که محمدرضا شاه می خواست با یک زن ایتالیایی ازدواج کند، به خاطر مصالح سیاسی کشور فتوایی کاملاً هوشمندانه درباره ازدواج شاه داد.
ایت الله بروجردی

آیت الله صافی گلپایگانی درباره ماجرای فتوای آیت الله بروجردی در قصه ازدواج شاه با یک زن ایتالیایی می گوید:

" شاه می خواست با یک زن ایتالیائی، ازدواج کند. برای این موضوع، احتیاج به موافقت آیت الله بروجردی بود. خیلی تلاش شد که ایشان، فتوا به جواز ازدواج دائم با غیر مسلمان بدهد.

یادم هست: آیت الله بروجردی، حتی ازدواج موقت را نیز فتوا ندادند، با اینکه حداقل ازدواج موقت با اهل کتاب، بلااشکال است. گرچه آیت الله بروجردی، چه دائم و چه موقت را، بلااشکال می دانستند.

شاید این عدم فتوا به جواز ازدواج با غیر مسلمان، به این خاطر بود که در آن شرائط، این ازدواج را، بخصوص برای شاه، به صلاح مسلمین نمی دانستند.

یادم هست: آیت الله بروجردی، حتی ازدواج موقت را نیز فتوا ندادند، با اینکه حداقل ازدواج موقت با اهل کتاب، بلااشکال است. گرچه آیت الله بروجردی، چه دائم و چه موقت را، بلااشکال می دانستند

گرچه مستقمیاً از طرف دربار این استفتاء صورت نگرفته بود، اما در عین حال، فتوای خود را، که جایز می دانستند، ننوشتند، بلکه مرقوم فرمودند:

« علمای امامیه، ازدواج دائم با کتابیه را جایز نمی دانند. »

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منبع: خبر انلاین