تبیان، دستیار زندگی
شناسگر کلم قرمز، نوعی شناسگر است که از برگ های این نوع کلم بدست می آید و جهت بررسی میزان PH (میزان اسیدی و بازی ) یک ماده مناسب می باشد. این وسیله می تواند یک ابزار جالب جهت آزمایشگاه شیمی خانگی شما باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت شناس گر با کلم قرمز

شناس گر کلم قرمز، نوعی شناس گر است که از برگ های این نوع کلم بدست می آید و جهت بررسی میزان PH (میزان اسیدی و بازی ) یک ماده مناسب می باشد. این وسیله می تواند یک ابزار جالب جهت آزمایشگاه شیمی خانگی شما باشد.

ساخت شناسگر با کلم قرمز

در برگ کلم قرمز، ماده ای با نام آنتوساینین (anthocyanin) وجود دارد که عامل رنگ بنفش آن است. آنتوساینین این قابلیت را دارد که رنگش را در مجاورت یون های +H با توجه به غلظت آن ها تغیر دهد و همین ویژگی است که آن را به شناس گر اسید و باز تبدیل می کند.

مواد لازم برای تهیه این شناس گر عبارتند از:

ساخت شناسگر با کلم قرمز

یک عدد کلم قرمز

ساخت شناسگر با کلم قرمز  یک عدد چاقو
ساخت شناسگر با کلم قرمز

کاسه

ساخت شناسگر با کلم قرمز آب در حال جوش
ساخت شناسگر با کلم قرمز

صافی

ساخت شناسگر با کلم قرمز

تعدادی لیوان پلاستیکی شفاف

در حدود یک چهارم کلم را برداشته و با کمک چاقو و یا با استفاده از دستگاه غذاساز آن را خرد کنید. کلم خرد شده را در کاسه ریخته و آب جوش را روی آن بریزید به طوری که آب روی کلم ها را بپوشاند.

ساخت شناسگر با کلم قرمز

بگذارید تا کلم به همین ترتیب برای حدود 30 دقیقه خیس خورده و خنک شوند. پس از آن آب کلم را از درون یک صافی عبور دهید تا صاف شود. به این ترتیب شناس گر شما آماده است. می توانید آن را در یخچال درون ظرف در بسته در حدود یک هفته نگه دارید تا در آزمایش های مختلف از آن استفاده نمایید.

ساخت شناسگر با کلم قرمز

با استفاده از این ماده شما می توانید کاغذ تورنسل نیز تهیه کنید که زمان نگه داری بیشتری داشته باشد. برای این منظور یک کاغذ خشک کن را در ابعاد کوچک و باریک طبق شکل ببرید. آن ها را در یک سینی قرار داده و مقداری از آب کلم بر رویشان بریزید تا خوب در آن خیس بخورند. بعد از اندکی کاغذ ها را از درون مایع در آورده و بگذارید تا خشک شوند. اگر این کاغذ ها را در محلی خشک و تاریک نگه داری شوند می توانند تا چند ماه شناس گر را در خود نگاه دارند.

ساخت شناسگر با کلم قرمز

برای این که عملکرد شناس گر کلم را بهتر ببینید مقداری مساوی از آن را درون 3 لیوان پلاستیکی ریخته و به مقدار یکسان بر روی آن آب بریزید تا رنگ آن مشخص تر شود. سپس به لیوان اول یک قاشق غذا خوری سرکه، به لیوان دوم مقداری آب خالص و به لیوان سوم یک قاشق غذا خوری محلول جوش شیرین اضافه نمایید. اکنون به خوبی تغییر رنگ شناس گر را می توان مشاهده نمود.

ساخت شناسگر با کلم قرمز

در شکل زیر ما به بررسی مواد شوینده مختلفی که در منزل هستند پرداختیم و به این ترتیب میزان اسیدی و بازی بودن آن ها را مقایسه نمودیم.

شما می توانید PH مواد مختلفی از جمله آبلیمو، شیر، آب باران و غیره را بررسی کنید.

ساخت شناسگر با کلم قرمز

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه : سارا قیصری

تنظیم : اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

طرز استفاده از طیف سنج

ساخت طیف سنج ساده

رنگ کردن گل ها و کرفس ها