تبیان، دستیار زندگی
نظافت هر قسمت از خانه و هر وسیله ای ،قواعد خاص خود را دارد که در صورت رعایت،هم کار آسان تر می شود و نتیجه ی بهتری حاصل می گردد و هم خرابی به بار نمی آید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوت و فن های نظافتی


نظافت هر قسمت از خانه و هر وسیله ای ،قواعد خاص خود را دارد که در صورت رعایت،هم کار آسان تر می شود و نتیجه ی بهتری حاصل می گردد و هم خرابی به بار نمی آید .


نحوه تمیز کردن سرامیک ها و خطوط میان سرامیک

برای‌ دوام‌ و حفظ‌ زیبایی‌ سرامیک‌ها بهتر است‌ آنها را به‌ طور مرتب‌ با اسفنجِ مرطوب‌ تمیز کنید و بعد با استفاده‌ از پارچه‌ ای‌ نرم‌ یا اسفنجی‌ خشک، رطوبت‌آنها را بگیرید. چنانچه‌ به‌ طور مرتب‌ سرامیک‌ها را تمیز کنید، از تجمع‌ لکه‌ها وبه‌ وجود آمدن‌ لکه‌های‌ پایداری‌ که‌ به ‌سختی‌ پاک‌ می ‌شوند، جلوگیری‌ خواهیدکرد.

نظافت خانه در کمترین زمان

هر گاه متوجه‌ شدید خطوط‌ میان‌ سرامیک‌ها کدر و بد رنگ‌شده‌ است، مقدار کمی‌ ماده‌ شوینده‌ به‌ یک‌ لیتر آب‌ بیفزایید. سپس‌ با استفاده‌از اسفنجِ آغشته‌ به‌ این‌ محلول، با دقت‌ خطوط‌ سرامیک‌ها را پاک‌ کنید تا لکه‌ها و نیز مواد زایدی‌ که‌ در این‌ خطوط‌ جمع‌ شده‌ از بین‌ بروند و سرامیک‌ها جلای‌خود را بازیابند. پس‌ از تمیز کردن‌ خطوط‌ میان‌ سرامیک‌ها، با استفاده‌ از همان‌محلول‌ یا حتی‌ آب‌ خالص‌ سطح‌ سرامیک‌ها را تمیز کنید. مراقب‌ باشید که‌ از موادشوینده‌ غلیظ‌ و قوی‌ برای‌ سرامیک‌ استفاده‌ نکنید ، زیرا ممکن‌ است‌ روی‌ سطح‌آنها خط‌ بیفتد و آسیب‌ جدی‌ ببینند(همیشه‌ پیش‌ از استفاده‌ از هر نوع‌ ماده‌ پاک‌کننده، برچسب‌ روی‌ آن‌ را مطالعه‌ کنید تا با اطمینان‌ کافی‌ آن‌ را به‌ کارببرید).

مراقب‌ باشید که‌ از موادشوینده‌ غلیظ‌ و قوی‌ برای‌ سرامیک‌ استفاده‌ نکنید ، زیرا ممکن‌ است‌ روی‌ سطح‌آنها خط‌ بیفتد و آسیب‌ جدی‌ ببینند.

- چنانچه‌ سرامیک‌ها باز هم‌ تمیز و شفاف‌ نشد، مقداری‌ماده‌ سفید کننده‌ را با آب‌ مخلوط‌ کنید (البته‌ حتماً پیش‌ از استفاده‌ از این‌محلول، هواکش‌ را روشن‌ یا حداقل‌ پنجره‌ای‌ را باز کنید و برای‌ جلوگیری‌ از ایجادهرگونه‌ حساسیت، دستکش‌ بپوشید). محلول‌ را حدود بیست‌ دقیقه‌ کنار بگذارید. سپس‌با استفاده‌ از اسفنج‌ به‌ تدریج‌ همه‌ قسمت‌ها را با آن‌ بپوشانید. حدود ده‌ تابیست‌ دقیقه‌ بعد، تمام‌ قسمت‌ها را به‌ طور کامل‌ با دستمال‌ خیس‌ پاک‌ کنید. برای‌ از بین‌ بردن‌ اثر ماده‌ سفید کننده، در مرحله‌ بعد از یک‌ ماده‌ شوینده‌ملایم‌ استفاده‌ کنید و دوباره‌ تمام‌ کف‌ را با دستمال‌ خیس‌ پاک‌ کنید. سپس‌ همه‌بخش‌ها را با پارچه ‌ای‌ نرم‌ خشک‌ کنید.

- بهتر است‌ برای‌ تمیز کردن‌ هر نوع‌ کفپوش، کار را ازقسمت‌ انتهایی‌ سالن‌ یا اتاق‌ (جایی‌ که‌ از در و راهرو دور است) شروع‌ کنید. تکه‌تکه‌ کف‌ را تمیز کنید و جلو بیایید تا به‌ در نزدیک‌ شوید. به‌ این‌ ترتیب، شماپایتان‌ را روی‌ قسمت‌های‌ تمیز شده‌ نمی‌ گذارید و از دوباره‌ کاری‌ جلوگیری‌ می‌شود

نحوه بر طرف کردن لکه اثر انگشت از روی دیوار

در خانه بسیار اتفاق می افتد که جای انگشت بچه ها روی دیوار می ماند. برای برطرف کردن اثر انگشت بچه و لکه های روی دیوار یک سیب زمینی را نصف کنید و با هر نصف سیب زمینی چندین بار در و پنجره و دیوار بمالید و بعد با یک اسفنج جای لکه را پاک کنید.( این دستور برای دیوارهای رنگ روغنی و پلاستیکی مفید است.)

لکه میوه، آبمیوه و مربا

در این موارد، لباس را با آب سرد بشویید و در مخلوط مساوی آب و الکل بخیسانید. اگر لکه از بین نرفت، از محلول‌های لکه‌بر استفاده کنید. برای پاک کردن لکه‌های سمج لباس را در محلولی که با نسبت مساوی آب و سرکه سفید تهیه کرده‌اید، خیس کنید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : کدبانوی دیجیتالی

مقالات مرتبط :

چطور دیوارها را تمیز کنیم؟

چطور چیدمان یک اتاق را تغییر دهیم؟

اصول نگهداری از لوازم برقی

مواد شوینده‌ی خانگی!!!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.