تبیان، دستیار زندگی
  منبع : هفته نامه كیهان ورزشی صفحه 3 تاریخ تولد : 23 ژوئن 1372 قد : 185 سانتی متر وزن : 80 كیلوگرم پست :  هافبك باشگاه فعلی : رئال مادرید ( اسپانیا ) اولین بازی ملی : 17 آگوست 1994 « من مسلمان هستم و به آن افتخار م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با زین الدین زیدان

منبع :

هفته نامه كیهان ورزشی صفحه 3تاریخ تولد : 23 ژوئن 1372

قد :

185 سانتی متروزن : 80 كیلوگرم

پست : هافبك

باشگاه فعلی :

رئال مادرید ( اسپانیا )اولین بازی ملی : 17 آگوست 1994

« من مسلمان هستم و به آن افتخار می كنم  »

•باخت بسیار بدی در مقابل ً سوسیدادً داشتید چرا ؟

شما حق دارید تیم ما باید خیلی بهتر از این خود را نشان می داد ،‌ راستش را بخواهید همگی از این بابت ناراحت هستیم . نمی دانم چرا با این  تیم خوبی كه داریم گاهی نتیجه نمی گیریم ؟

•به نظر خیلی از روزنامه های ورزشی ،‌ امسال خیلی بیشتر از سال گذشته مورد تهاجم و حمله  بازیكنان مقابل قرار گرفتید و آنها مرتباً روی شما خطا كردند ،‌دلیلش چیست ؟

نمی دانم ، من و خیلی از بازیكنان بارها مورد ضربات خطرناك گوناگون قرارگرفته ایم و از این وضع بسیار ناراحت هستیم ، اما نگران نباشید من خودم خیلی مواظب هستم . به هر حال زیاد شكایتی از این بابت ندارم.

•نظرتان در مورد تماشاگران اسپانیایی چیست ؟

مردم برای دیدن و لذت بردن از یك بازی  خوب به ورزشگاه می آیند من در  كشورهای مختلفی مسابقه داده ام  اما باور كنید تاكنون چنین تماشاگرانی در سطح فوتبال ندیده ام  آنها از كوچكترین حركت  زیبا در جریان بازی به  پا بر  می خاستند و  هورا می كشیدند . در واقع تماشاگران اسپانیایی بیش از یك بازی زیبا و لذت آور ، راضی می شوند تا نتیجه  فوتبال .

•شكست تیم ملی فرانسه در جام جهانی كره و ژاپن  نظر مردم این كشور  را در مورد آن عوض كرده به طوری كه دیگر تیم شما را به صورت بت های فوتبال نگاه نمی كنند، نظرتان  در این مورد چیست ؟

كاملاً درست است ، در این مدت ما از درجه سلاطین فوتبال به آدمهای معمولی تبدیل شدیم من از این موضوع راضی نیستم  چرا كه ما آدم های معمولی و ورزشكاران ساده فوتبال هستیم نه چیز دیگر .

•در خلال جام جهانی تعریف و تمجید زیاد از شما، همبازیانتان را ناراحت نمی كرد ؟

اصلاً ،این موضوع را هم باید متذكر شوم كه در تیم ملی فرانسه بازیكنان بزرگی وجود دارندكه در بهترین تیم های باشگاهی دنیا بازی  می كنند و هر كدام ستاره ای در فوتبال جهان هستند . به هر حال من هم جزئی از این گروه 22 نفری هستم و اگر داخل زمین فوتبال باشم نفر یازدهم این تیم به شمار می آیم ، همین و بس .

•آیا به خداحافظی  از فوتبال فكر كرده اید ؟

در حال حاضر سه سال با تیم رئال مادرید قرارداد دارم و بعد از این سه سال هم اگر هنوز میل به بازی كردن داشته باشم و اگر فیزیك بدنم این اجازه را بدهد شاید  برای مدتی به بازی ادامه بدهم .

•با فتح تمام جامهای بزرگ فوتبال چه در سطح باشگاهی و چه در سطح ملی آیا آرزوی دیگری در این مورد دارید ؟

بله ، آرزوی بردن یك جام با تیم ملی فرانسه و دو جام دیگر را با رئال مادرید دارم ، ولی خواهش می كنم آنها را نپرسید .

•برگردیم به جام جهانی 1998 ، هنگامی كه  قهرمان جهان شدید و به جایگاه ویژه رفتید تامدالهای قهرمانی را دریافت كنید  رئیس جمهوری فرانسه به تمامی بازیكنان تیم تبریك گفت  و با آنها برخورد بسیار صمیمانه ای داشت ولی با شما علیرغم زدن دو گل از سه گل بازی فینال برخورد مناسبی نداشت و بسیاری اعتقاد داشتندكه این حركت شیراك به دلیل مسلمان بودن شما است . آیا نظر تو همین است ؟

من همواره احترام خاصی برای آقای شیراك قائلم و در این موردی كه شما ذكر كردید هیچ نظری ندارم ،  فقط من یك مسلمان هستم و به آن افتخار می كنم و خدا را شكر می گویم .

•با شكست در جام جهانی 2002 چگونه كنار آمدید ؟

می دانید در ورزش مخصوصاً در سطح حرفه ای شكست راهم باید آموخت وبه گفته بزرگان شكست درس عبرتی است . برای پیروزیهای آینده . مدتی از جام جهانی گذشته و باید اكنون ، به حال و آینده نظر داشت . اما دلیلی كه توانستم به راحتی  شكست در جام را بپذیرم ، خانوده ام بود . همانطوری كه می دانید سومین فرزند من درست چند روز قبل از شروع بازیهای جام جهانی به دنیا آمد . چه كادوئی و چه جامی با ارزش تر از به دنیا آمدن یك فرزند ؟ دیدن خانواده و فرزندانم بعد از بازگشت از كره این شكست را خیلی برایم سبك تر كرد . به هر حال  داشتن سه فرزند سالم برای من از همه چیز مهمتر است و از این بابت خداوند را سپاسگزارم . این را هم باید دانست كه با یك پیروزی یا شكست ، زمان بی حركت نمی ماند و زندگی ادامی می یابد .

•می گویند فرزند بزرگ شما كه هشت سال بیشتر ندارد خیلی به فوتبال علاقه مند است ؟

بله ، او در تیم هم سن و سال های خودش بازی می كند و خیلی هم خوب بازی می كند.  برای او شیرین ترین لحظات دنبال توپ دویدن و بازی فوتبال می باشد .

•از بازی فوتبال شما ، ایراد هم می گیرد ؟

پسرم هم مثل خود من خجالتی است و چیزی را مستقیماً بیان نمی كند . تا به حال هم در این مورد چیزی نگفته است .

•در كتاب سرگذشت زندگی شما كه اخیراً به چاپ رسیده ، نوشته شده است كه پدر شما آرزوی داشتن یك خانه با یك باغ بزرگ را داشته و این آرزو راهمیشه وقتی شما خیلی كوچك بودید تكرار میكرده است و اكنون شما این آرزوی او را برآورده نموده و یك خانه ویلایی درشهر زادگاهتان مارسی به او هدیه كرده اید ؟

من هر چه دارم و تمام موفقیتم را در زندگی مدیون خانوده ام بخصوص پدرم هستم . پدرم همیشه نظارت خاصی به فرزندانش بخصوص من داشته و همیشه وقتی در محله با بچه های دیگر فوتبال بازی می كردم تا پایان بازی منتظر من می ماند و بعد دست مرا میگرفت و با هم به خانه بر می گشتیم . در ان زمان من و پدر و مادرم ،‌همراه سه برادر و خواهرم در یك آپارتمان 3 اطاقه  زندگی  می كردیم . به یاد دارم  بیشتر اوقات در مسیر راه برگشت به خانه ، پدرم جلوی بعضی از منازل بزرگ توقف می كرد و زیر لب زمزمه می گرد : خدایا می شود من هم روزی دارای چنین خانه بزرگی بشوم و با آسودگی خاطر زیر درخت باغ خانه ام یك چای بنوشم .این كوچكترین خدمتی بود كه من می توانستم در جواب خوبی های او بدهم و حالا هر وقت فرصتی دست دهد به مارسی می روم و در خانه  زیر درخت می نشینم و در حال خوردن چای گپی با هم می زنیم .

• شما همچنین برای كمك به بچه های عقب افتاده هم تلاش زیادی كرده و تا به حال با برنامه های خیریه ای كه انجام داده اید توانسته اید یك بیمارستان دركشور فرانسه ایجاد كرده و به مسئولینی كه برای مقابله با این بیماری فعالیت می كنند ، هدیه نمائید ؛ هدفتان از این كار چیست ؟

می دانیدكه من عقیده دارم اگر آدم های مشهوری چه در ورزش و چه در سینما و غیره ... بتوانند با استفاده از نام و موقعیتشان به انسان های دیگر كمك كنند تا مشكلاتی حتی خیلی كوچك ، برطرف شود كمك بزرگی در بهبود وضع جامعه خواهد بود .

•با مسابقات پی در پی  و مسافرت های ورزشی گوناگون چگونه این ارگانیزم را اداره می كنید ؟

من تنها نیستم بلكه آدم های بسیار انسان دوستی در این ارگانیزم كارهای اصلی را انجام می دهند  . و من فقط از موقعیتم  استفاده می كنم و به این مجموعه كمك می كنم . مثلاً  از بازیكنان بزرگ و مشهور تقاضا می كنم وسایل و یا یادبودهای ورزشی خود را برای فروش به علاقه مندان خود در اختیار این ارگانیزم قرار دهند . تا به حال نیز همگی با علاقه مندی  این تقاضا را قبول  كرده اند . برای مثال پیراهن تیم ملی برزیل  كه متعلق به ً رونالدو ً بود به قیمت 120 هزار فرانك فروش رفته و یا راكت تنیس ً یانیك نوا ً قهرمان گذشته تنیس فرانسه كه با این راكت جام بین المللی تنیس  ً رونالد گاروس ً  را فتح كرده بود به قیمت 75 هزار فرانك به فروش رفته و یا پیراهن شماره 10 یوونتوس ً میشل پلاتینی  و غیره .... آدم های ثروتمند و علاقه مند به ورزش هر سال ،  بی صبرانه منتظر گشایش این فروش سالانه در سالن بزرگ شهرداری پاریس  هستند .

•نظرتان در مورد درآمد حقوق بازیكنان حرفه ای فوتبال چیست ؟ آیا به نظر مثلاً در مقایسه با درآمد پزشكان از حد نگذشته است ؟

حق كاملاً با شماست ، وقتی می بینم در دنیا آدم های بسیار زیادی بیكار و محتاج به كار هستند ودر آمد اندكی برای تامین زندگی خود و خانوده شان دارند و ما فقط با بازی فوتبال و درامدی كه از این راه به دست می اوریم تا چند نسل دیگرمان می توانند آسوده زندگی كنند ، باور  كنید  از این بی عدالتی بدنم به لرزه می افتد و همانطوری كه گفتم این موضوع را ما به خوبی درك كرده ایم و تقریباً تمام ورزشكاران حرفه ای تا آنجایی كه من از آنها شناخت دارم  در كارهای خیریه برای كمك به دردمندان شركت فعالانه دارند وكمك های مالی زیادی به این سازمان های خیریه ارائه می دهند  . اما در مقابل مقایسه با پزشكان باید به شما عرض كنم  كه اصلاً كار ما را با حرفه پزشكان مقایسه نكنید . پزشكان انسانهای مورد ستایشی هستندكه درد جسمانی دیگران را شفا می دهند و تلاش می كنند تا خانواده من و شما در آرامش و سلامتی زندگی كنند ومن مطمئن هستم كه  آنها جای دیگری جواب و پاداش خود را از خداوندخواهند گرفت .

•پس شما چرا نمی خواهید حقوق كمتری تقاضا كنید تا بلكه دیگران هم راه شما را قبول كرده و فوتبال به صورت یك ورزش ساده در بیاید ؟‌

این موضوع را شما خودتان خیلی خوب می دانید كه در حال حاضر هیچ كس و هیچ قانونی نمی تواند علیه سرمایه دارانی كه از راه فوتبال درآمدهای بیكران كسب می كنند ، مبارزه كند فوتبال امروز به صورت یك تجارت عظیم و پردرآمد درآمده است و هر روز پول ساز و پول سازتر می شود وبه همین منظور سرمایه داران بزرگ دنیا به این ورزش روی آورده اند و فوتبال حرفه ای در ردیف بزرگترین شركت های تبلیغاتی و تجاری از نام من و دیگران چندین برابر از پولی  كه به ما می دهند ، نصیبشان می گردد ، پس چرا خودمان استفاده ای نبریم تا بتوایم از این درامد در كارهای خیریه با دست بازتر به مردم محتاج كمك كنیم .

•البته این موضوع را قبول دارم كه پزشكان و یامهندسین و تمام كاركنانی كه د راین سطح اشتغال به كار دارند تا سن 60 یا حتی 70 سالگی هم می توانند كار خود را ادامه دهند ، ولی شما در سن 30 و یا 32 سالگی پایان كارتان خواهد بود .

همانطوری كه قبلاً گفتم ، خواهش می كنم كار ما را با پزشكان مقایسه نكنید ، كار ما بازی كردن یك ورزش ساده به نام فوتبال می باشد و آنها ( پزشكان ) مداواكننده انسانها هستند . نه ... نه اصلاً این قابل مقایسه نیست .

خبرنگار :

آقای زیدان  از شما بی نهایت متشكریم كه این وقت را به ما دادید كه با شما نه فقط در مورد فوتبال بلكه در موارد دیگر هم صحبت كنیم و بیشتر به شخصیت انسانی شما  پی ببریم .زیدان : شما لطف دارید. من هم از شما سپاسگزارم .