تبیان، دستیار زندگی
ی از اشعار علی باباچاهی در سال 1321 در بوشهر دیده به جهان گشود. او در رشته ی زبان ادبیات و فارسی از دانشگاه شیرازی فارغ التحصیل شد. وی از شاعران بی ادعایی است که شعرش بازتاب روحیه ی انسانی اوست. ذهن او همواره در پی ذخیره ی لغ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی نامه علی بابا چاهی

   برگزیدگان ،دومین، جشنواره، بین‌المللی، شعر ،خط سوم، معرفی شدند

.قطعاتی از اشعار

علی باباچاهی در سال 1321 در بوشهر دیده به جهان گشود. او در رشته ی زبان ادبیات و فارسی از دانشگاه شیرازی فارغ التحصیل شد.

وی از شاعران بی ادعایی است که شعرش بازتاب روحیه ی انسانی اوست. ذهن او همواره در پی ذخیره ی لغاتی بوده است که زلال اند و پر از بار عاطفی. بابا چاهی به تدریج زبان مشخص و مستقل خود را در شعر معاصر پیدا کرده است، و با کار و تلاش به شعر خویش وسعتی کمی و کیفی داده است. مضمون اشعار او عمدتاً عاشقانه و گاه اجتماعی و معترض است. زبان شعر او ساده و صمیمانه است که با پیرایه ها و آرایه هایی می آمیزد. مانند اغلب شاعران هم سرزمینش، رنگ و بوی سرزمین های جنوبی بر شعر او سایه افکنده و گویش های محلی در زبان محاوره ای و ترکیب آنها با زبان فارسی نوعی زبان خاص را به وجود آورده است. زبان شعر او نیز زبانی روایی است که بیشتر به توصیف و تشبیه متکی است، در اشعار او کمتر نشانی  از زبان تصویری دیده می شود.

در مجموع، علی باباچاهی با اشعاری ساده و صمیمانه که محتوایی عاشقانه و اجتماعی و سعی در گسترش زبان شعری، از شاعران مطرح معاصر به شمار می آید.

از او مجموعه های «در بی تکیه گاهی» 1346، «تا جهان و روشنایی های غمناک» 1348، «از نسل آفتاب» 1353، «صدای شن» 1356، «آوای دریا مردان» 1368، «گزینه اشعار» 1369، و نیز مقالات و کتاب های در باب نقد شعر و چند کتاب شعر کودک، انتشار یافته است.