تبیان، دستیار زندگی
یون و ضرورت ثبت تاریخ انیمیشن 10 تن از انیمیشن‌سازان و هنرمندان برنامه‌ها و تیزرهای انیمیشن تلویزیون با حضور در محل خبرگزاری دانشجویان ایران، درباره‌ی «رویكرد نهادها و سازمان‌های مختلف به ساخت انیمیشن‌های آموزشی برای ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویكرد نهادها به ساخت انیمیشن آموزشی برای تلویزیون و ضرورت ثبت تاریخ انیمیشن

10 تن از انیمیشن‌سازان و هنرمندان برنامه‌ها و تیزرهای انیمیشن تلویزیون با حضور در محل خبرگزاری دانشجویان ایران، درباره‌ی «رویكرد نهادها و سازمان‌های مختلف به ساخت انیمیشن‌های آموزشی برای تلویزیون» ، «محدودیت نداشتن انیمیشن در مواردی كه سینما و تئاتر با آن‌ها مواجه است»،«ضرورت ثبت تاریخچه‌ی انیمیشن و اهمیت صدا و موسیقی در انیمیشن» با خبرنگاران سرویس تلویزیون ایسنا سخن گفتند.

***

در این دیدار امیرمحمد دهستانی (كارگردان سریال‌های فرمانروایان مقدس و مدرس دانشگاه)، ارد پیكان‌فر (كارگردان سری جدید تیزرهای راهنمایی و رانندگی)، سپهر جعفری (انیماتور)، ایمان خان‌چی (سرپرست انیماتورها در بخش سه بعدی)، فرخ یك‌دانه(مسوول جلوه‌های ویژه سریال‌های انیمیشن سه بعدی و مدرس دانشكده صدا و سیما)،‌فرانك زحلی (سرپرست انیماتورهای در بخش دو بعدی)،مهرداد نبئی(آهنگساز)، شهاب كسرایی (مدیر عامل موسسه حور)، رضا تقدسی (مدیر تولید موسسه حور) و حیدریان (مسوول روابط عمومی و فیلمساز) حضور داشتند.

***

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شهاب كسرایی (مدیر عامل موسسه حور)، 5-6 هزار علاقمند تخصصی انیمیشن و 700 انیمیشن‌ساز درگیر تولید در كشور را نشان دهنده ابعاد بحث انیمیشن در كشور دانست و افزود: در كشور ما به انیمیشن به عنوان بخشی از برنامه كودك نگاه می‌شود، در حالی كه در كشوری نظیر آمریكا، انیمیشن صنعت سودآوری است و بالغ بر ده‌ها میلیون دلار، برای ساختن آن هزینه صرف می‌شود.

به اعتقاد كسرایی، با مشخص شدن اهمیت انیمیشن در نزد دولتمردان به عنوان ابزاری كه می‌تواند خوراك فرهنگی مناسبی برای فرزندان این كشور باشد، قطعا بودجه بیشتری به آن اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به شكل‌گیری موسسه حور در سال 70 گفت: موسسه حور، به عنوان بخش خصوصی، بالاترین حجم تولید را در زمینه انیمیشن از سال 73 تا آلان داشته است و ما به عنوان بحث صنعتی به آن نگاه كرده‌ایم.

كسرایی با بیان این مطلب كه در دنیا به شكل‌های مختلفی به استفاده از ابزارانیمیشن نگاه می‌شود اظهار كرد: ابزار انیمیشن گروه سنی بسیار بالایی را برای برقراری هر نوع ارتباطی در بر می‌گیرد و از همین رو در همه كشورها برای توسعه آن تلاش می‌كنند و در ایران هم قطعا این اتفاق می‌افتد.

مدیر عامل موسسه حور، با بیان این مطلب كه ایران سابقه تصویری بالایی ندارد گفت: به همین خاطر نمی‌توان انتظار داشت كه مثل برخی از رشته‌ها، اتفاقات ویژه‌ای در زمینه‌ی انیمیشن بیفتد.

***

امیرمحمد دهستانی (كارگردان سریال‌های بزرگ موسسه حور)، ، با ابراز تاسف از این كه در كشور ما در زمینه‌ی انیمیشن «ثبت تاریخی و تاریخچه‌ای وجود ندارد» گفت: ثبت تاریخی به ثبت وقایعی منجر می‌شود كه تاریخچه انیمیشن ایران را منعكس خواهد كرد.

این كارگردان انیمیشن با اشاره به سابقه كم تولید حرفه‌یی انیمیشن در كشور گفت: رونق گرفتن انیمیشن در كشور ما به زمانی مربوط است كه كامپیوتر به انیمیشن وارد شد و بسیاری از میان برها را تسهیل كرد.

وی با بیان این مطلب كه قبل از ورود كامپیوتر با مشكلات بسیار زیادی مواجه بودیم اظهار كرد: به عنوان مثال در سال‌های 60، ساخت انیمیشن با طلق با گرفتاری زیادی روبه‌رو بود و در واقع غیر عملی بود. چرا كه هزینه بسیار بالایی داشت.

دهستانی، با اشاره به شكل‌گیری حرفه‌یی و جدی انیمشین در كشور از اوایل دهه 70 گفت: پس از سال 70، انیمیشن در كارهای مختلفی نظیر سریال، تبلیغات و تیزرها، اطلاع‌رسانی و غیره به طور متداول و از طریق شركت‌های خصوصی مورد استفاده قرار گرفت.

كارگردان انیمیشن «فرمانروایان مقدس»، نسل سوم انیماتورهای ایران را نخستین نسل انیماتورهای حرفه‌یی انیمیشن دانست و افزود: این نسل به شكل حرفه‌یی انیمیشن را دنبال كرد و انیمیشن شغل آن‌ها به شمار می‌رفت و به همین خاطر، برایشان مهم و حیاتی بود و نمی‌توانستند نسبت به مسائل آن بی‌تفاوت باشند.

دهستانی، با بیان این مطلب كه نخستین نسل انیماتورهای حرفه‌یی ایران،‌ باعث شد تا انیمیشن از سوی مسوولان هم جدی گرفته شود. اظهار كرد: ثبت شركت‌هایی نظیر«حور» و چند شركت انگشت شمار دیگر، تاسیس شركت صبا از سوی تلویزیون، توانست به پا گرفتن انیمیشن حرفه‌یی در ایران كمك كند و قطعا اگر با كارشناسی و دقت بیشتری همراه می‌بود، سریع‌تر از این، شكل جدی به خود می‌گرفت.

دهستانی ادامه داد: در نتیجه این اتفاقات، سریال انیمیشن‌سازی درتلویزیون رایج شد. طوری كه اگر بیننده برنامه‌های كودك باشیم در طول روز شاهد چندین سریال انیمیشن ایرانی با كیفیت‌های خوب، متوسط، ضعیف و استاندارد هستیم.

به گفته‌ی این كارگردان، اگر انیمیشن‌هایی كه در زمینه‌ی آموزش شهروندی و نیروی انتظامی ساخته‌ شد موفق و محبوب نبودند، هرگز ادامه پیدا نمی‌كردند. به گونه‌ای كه ما الان شاهد كارهای دیگری در این زمینه هستیم.

***

فرخ یكدانه ـ مسوول جلوه‌های ویژه سریال‌های سه بعدی ـ نیز در نشست ایسنا با بیان این مطلب كه در مقطعی كه كارهای نیروی انتظامی ساخته شد، استفاده از عبارات و اصطلاحات لمپنیزم در تلویزیون رایج نبود اظهار كرد: استفاده از دیالوگ‌های این چنینی در انیمیشن‌های راهنمایی و رانندگی بسیار كمك كننده بود و سازندگان این آثار توانستند با ایده‌های بسیار خوب و تكنولوژی بالا، كار قابل توجهی را ارائه دهند.

وی كه كارشناس ارشد كارگردانی انیمیشن و سازنده‌ی تیزرهای تبلیغاتی آیدین، بیسكویت گرجی و كاله است؛ درباره‌ی روی آوردن دیگر نهادها و سازمان‌ها به انیمیشن‌هایی با مضامین آموزشی توضیح داد: نهادهای دیگری كه از تاثیر مثبت انیمیشن در آموزش همگانی مطلع شدند، وجه استفاده از دیالوگ‌ها و عبارات لمپنی را در بخش تولید و خلاقه پر رنگ‌تر دیدند و در حال حاضر مجموعه‌ای از كارها دیده می‌شود كه همه در آن لمپنی با یكدیگر حرف می‌زنند و به وجه تیپ‌سازی خیلی پرداخته‌اند كه قطعا نمی‌تواند خیلی ماندگار باشد.

این مدرس دانشگاه، درباره‌ی اهمیت مقوله فیلمنامه‌نویسی در انیمیشن اظهار كرد: تجربه نشان داده است كه در كشور ما به فیلمنامه در بخش پیش تولید و خلاقه پرداخته نمی‌شود و فعالان این زمینه آچار فرانسه‌ هستند. به گونه‌ای كه یك تن چندین كار را انجام می‌دهد و در برخی مواقع فیلمنامه نوشته می‌شود بدون این كه بضاعت آن به لحاظ اطلاعات و اصول فیلمنامه‌نویسی وجود داشته باشد.

وی افزود: البته در انیمیشن جذابیت تصویری به قدری زیاد است كه همه به مقولات تكنیكی می‌پردازند. مثلا اگر به سراغ كامپیوتر بروند آن قدر تكنیكی كار می‌كنند كه از دیگر بخش‌ها غافل می‌شوند.

یك‌دانه، با مثبت خواندن ایجاد ارتباط بین داستان‌نویسان كودك و انیماتورها گفت: ارتباط نداشتن این دو با یكدیگر باعث شده فانتزی تصویری بسیاری از داستان‌نویسان كودك پخته نباشد، طوری كه آن‌ها نمی‌دانند كه چه بنویسند تا بعدا قابل اجرا باشد.

***

رضا تقدسی ـ مدیر تولید موسسه حور و كارشناس سینما و فیلمنامه‌نویس ـ در نشست ایسنا با اشاره به جایگاه خوب صنعت انیمیشن در كشور ما گفت: همیشه 2 تا 3 فیلم انیمیشن در بین 10 فیلم پر فروش دنیا دیده می‌شود و هنر اصلی انیمیشن در این است كه برخی از تخصص‌هایش می‌تواند به سینما وارد شود.

وی با بیان این مطلب كه برای داشتن سهمی از انیمیشن در دنیا، باید اصول اولیه آن را به دست آوریم گفت: نیروی انسانی متخصص، تكنولوژی پیشرفته آموزش نیروی انسانی و مدیریت انیمیشن از نیازهای اولیه صنعت انیمیشن به شمار می‌رود.

به اعتقاد مدیر تولید موسسه‌ی حور، در بسیاری از كارهای انیمیشنی كه ساخته می‌شود اصول و پایه اولیه رعایت نمی‌شود و ساختار آن‌ها نیز بدون فكر طراحی شده است.

تقدسی، با بیان این مطلب كه كارهای نیروی انتظامی با داشتن شاخصه‌هایی به موفقیت دست یافته است اظهار كرد: متاسفانه موفق نبودن بسیاری از انیمیشن‌های آموزشی كه پس از نیروی انتظامی ساخته شده به انیمیشن نسبت داده می‌شود و نه سازندگان آن و همین امر تهدید است.

وی با تاكید بر این كه مدیریت انیمیشن نباید به بخش دولتی سپرده شود. گفت: انیمیشن تنها مقوله هنری است كه پس از راه‌اندازی می‌تواند روی پای خود بایستد و از لحاظ اقتصادی سر پا باشد.

تقدسی كه فیلمنامه‌ی سریال انیمیشن فرمانروایان مقدس را نگاشته است با بیان این مطلب كه محدودیت‌های سینما و دیگر بخش‌های هنری در انیمیشن وجود ندارد گفت: انیمیشن می‌تواند وارد بحث‌هایی شود كه هیچ مانع سیاسی و مرز كشوری نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد و انیمیشن به واسطه ویژگی‌هایی كه دارد می‌تواند رابطه مستقیم و بدون مانعی با مخاطب داشته باشد.

وی افزود: به عنوان مثال بچه‌ها با دیدن بسیاری از فیم‌های انیمیشنی كه دوبله نیست در جایی كه باید بخندند می‌خندند و در جایی كه باید ناراحت شوند، ناراحت می‌شوند.

تقدسی، با بیان این مطلب كه سابقه فرهنگ روایی ما قابلیت به تصویر تبدیل شدن را دارد اظهار كرد: ما داستان‌های بسیاری در شاهنامه، نهج‌البلاغه و غیره داریم كه می‌توانند به تصویر تبدیل شوند و با استفاده از الگوهای خوب دنیا می‌توانیم پیشرفت كنیم.

***

ایمان خانچی ـ سرپرست انیماتورهای سه بعدی ـ در ادامه نشست سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران ،‌ فعالیت تخصصی افراد در موسسه حور را از مزایای این موسسه دانست و افزود: با تقسیم فعالیت‌ها افراد در كار تخصصی خود، آن‌ها قوی شدند و همین امر منجر به ساخت سریال‌های بزرگی نظیر فرمانروایان مقدس شد.

وی كه از فعالان پروژه «فرمانروایان مقدس» است؛ درباره رویكرد نهادها و سازمان‌ها به انیمیشن‌های آموزشی اظهار كرد: «بالا بردن سطح فرهنگی مردم» به عنوان یك هدف از دلایل موفقیت موسسه حوردر زمینه تیزرهای راهنمایی و رانندگی بود و دركنار آن درآمدزایی مناسب داشت اما شركت‌های دیگر كه این قضیه را دنبال می‌كنند، با توجه به بخش درآمدزایی آن هدف اصلی خود را گم می‌كنند.

***

به گزارش ایسنا، فرانك زحلی ـ سرپرست انیماتورهای بخش دو بعدی ـ با اشاره به ضعیف بودن پیشینه تصویری و سرگرمی در كشور ما گفت: در ادبیات ما تخیل و فانتزی وجود دارد و در قهوه‌خانه‌ها خواندن شاهنامه و .. مهمترین سرگرمی‌های مردم ما بوده است. اما از آن جایی كه ملت ما درگیری‌های مختلفی داشته است، ذهن او بسیار درگیر واقعیت شده است و از همین رو برخی مواقع دوست دارد سبك و راحت شود و ممكن است سوژه‌های لمپنی و ساده را كه نخواهد به آن خیلی فكر كند را راحت‌تر بپذیرد.

این انیماتور كه كار خود را با داستان تاریخ آغاز كرده و سرپرست انیماتور‌ها در «داستان‌های ریزه میزه»،«كوشا»و «نیكی و نیكان» بوده است؛ سرمایه‌گذاری و سیاستگذاری صحیح جهت نگاه هدفمند به صنعت انیمیشن را ضروری دانست و افزود: با سرمایه‌گذاری درست از طرف سیاستمداران اصلی می‌توان نیروهای كار را جمع‌آوری كرد و از نیروهای كارشناسی كه به طور اجرایی این كار را در طول چندین سال انجام دادند برای آموزش این نیروها استفاده كنند و در طی چندین سال به ملاك‌ها معیارهایی كه باید برسیم.

زحلی، انیمیشن را از بهترین ابزارها در بخش آموزش كودكان دانست و گفت: در كارهای انیمیشن خوب خارجی با ریتم تند سیستم جهانی جدید با بچه‌ها بازی می‌شود و پاسخگوی هیجان و انرژی درونی آن‌هاست، در صورتی كه سیستم كارهای انیمیشن ما در ایران، ریتم كند روایی دارد آرام، آرام چیزی حركت می‌كند، توضیح می‌دهد، نصیحتی می‌كند و سرانجام نتیجه می‌گیرد و بچه تا طی كردن این سیر خسته می‌شود.

زحلی، ریتم تندتر سریال‌های انیمیشن «كوشا» و «نیكی و نیكان» را در موفقیت آن‌ها موثر خواند و گفت: قطعا اگر كیفیت سریال‌های انیمیشن ما به كیفیت سریال‌های انیمیشن خارجی نزدیك باشد. بچه‌ها به دیدن آن بیش‌تر تمایل نشان می‌دهند، چرا كه به زبان خودشان صحبت می‌كند.

به اعتقاد زحلی، برای نزدیك شدن خروجی‌های انیمیشن ما به خروجی‌های بین‌المللی باید نسبت به روانشناسی اجتماعی كودك شناخت داشت و با معیارهای تصویر جدید آشنا شد و علائم موفقیت‌آمیز كه آن‌ها از آن استفاده كرده‌اند را به دست بیاوریم.

سرپرست بخش انیماتورهای دو بعدی، سریال «نیكی و نیكان» افزود: البته نباید فقط دنباله رو بود. بلكه باید ریشه‌های خود را بشناسیم و سعی كنیم از آن‌ها در داستان‌ها و تخیل‌های خود استفاده كنیم.

زحلی، وجود فیلترها برای انتخاب فیلمنامه را یكی از معضلات انیمیشن دانست و گفت: متاسفانه، هر فیلمنامه‌ای به راحتی تصویب نمی‌شود و خود نویسنده فیلتری را برای خود در نظر می‌گیرد كه چه چیزی بنویسد تا تصویب شود تا مراحل كوتاه‌تر طی شود.

این انیماتور با بیان این مطلب كه كار باید تولید شود تا محك بخورد تاكید كرد: با انجام دادن خطارهای كار مشخص می‌شود، اما اگر دائما محك زده شویم و به جلو حركت كنیم انرژی‌ها گرفته می‌شود و نمی‌توانیم به سمت تولید برویم.

***

ارد پیكان‌فرد ـ كارگردان سری جدید تیزرهای راهنمایی و رانندگی ـ در ادامه‌ی نشست ایسنا با بیان این مطلب كه موفقیت‌ و تاثیرگذاری‌های نیروی انتظامی ناشی از استفاده از عبارات لمپنی نیست گفت: به اعتقاد من كارهای نیروی انتظامی استفاده هوشمندانه از هنر پاپ است و فرهنگی كه در خود جامعه ریشه دارد و نكاتی است كه مردم در زندگی روزمره با آن سر و كار دارند و به همین خاطر به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌كنند.

وی نبود اصناف مشخصی كه بتواند در زمینه‌ی انیمیشن فعالیت كند را باعث حضور افراد غیرحرفه‌یی در این شغل و تاثیر آن در بازار عنوان كرد.

***

مهرداد نبئی (آهنگساز) و طراح صدا و تدوینگر بنایی سریال‌های انیمیشن كه تیتراژ برنامه‌ی كودك شبكه‌ی دوم (دینگ دینگ و دینگ ساعت خونه می گه كه حالا وقت مهمونه) را ساخته است. درباره‌ی اهمیت تركیب موزیك، افكت و صدای دوبلورها در موسیقی انیمیشن سخن گفت.

وی با بیان این مطلب كه در صدای انیمیشن در وله‌ی اول موسیقی داریم گفت: انیمیشن حرفه‌یی از تكنیك میكی موسینگ استفاده می‌كند. یعنی برای هر حركت و هر لحظه‌ای حركت موزیكالی متناسب با آن احساس باید وجود داشته باشد.

نبئی اضافه كرد: در خصوص افكت (صداهای زمینی)، صداهای متنوعی لازم است كه بسیاری از آن‌ها ممكن است موجود نباشد به عنوان مثال صدای كشیده شدن شمشیر در هوا صدای خاصی ندارد. اما ما برای آن از صدای فلز، خرد شدن، نعره با سطوح مختلف استفاده می‌كنیم تا این كشیده شدن احساسی را در بیننده ایجاد كند.

این آهنگساز با اشاره به نقش مهم دوبلورها در انیمیشن گفت: پس از آن آهنگساز، موزیك، افكت و صدای دوبلورها را با هم تركیب و تغییرات لازم را ایجاد می‌كند و باند صوتی مختص انیمیشن تشكیل می‌شود.

نبئی، با بیان این مطلب كه صداگذاری 3 هزار دقیقه تصویر را انجام داده‌ام اظهار كرد: فكر نمی‌كنم 3 هزار دقیقه تصویر نمایش داده شده باشد، به عنوان مثال سریال «كوشا» كه شعر و موزیك آن مختص این انیمیشن است، در زمان‌های مهجوری از تلویزیون پخش شده است و در ارایه آن كوتاهی شده است.

وی با بیان این مطلب كه میكی موسینگ آهنگسازی و تدوین سریال فرمانروایان مقدس در نهایت حساسیت انجام شده است گفت: این حساسیت به حدی بود كه ما برای هر 20 دقیقه یك هزار قطعه صدا، استفاده كردیم.

این آهنگساز افزود: در كار بسیاری از افرادی كه انیمیشن می‌سازند بعضا موزیك‌ها، انتخابی است؛ به گونه‌ای كه برای رفتن به خارج از كشور با مشكل كپی‌رایت مواجه می‌شود.

نبئی، در خصوص سریال‌های نیروی انتظامی و شهرداری كه محبوب‌ترین تیزرهای تبلیغی بوده‌اند گفت: در كار صدای این دو، ظرافت‌های متعددی به كار گرفته شد. طوری كه از سوی مخاطب به شكل رایحه‌ای حس شود بدون اینكه گوش او را اذیت كند.

وی افزود: برای كارهای نیروی انتظامی از بی‌نهایت صدا از صدای جوی آب، تا موتور برق‌ گرفته و صدای كلاغ و ... استفاده كرده‌ایم.

به گفته‌ی این آهنگساز، بسیاری از كارهای انیمیشن با تم آوازی برای كودكان پذیرفته نمی‌شود و بیشتر به موضوعات جدی و مذهبی تمایل نشان داده می‌شود.

***

سپهر جعفری (انیماتور بخش سه بعدی)، كه كار صحنه‌آرایی و مدل‌سازی انیمیشن را در موسسه حور انجام می‌دهد گفت: مدل ساز بر اساس طرح كارگردان مدل‌ها را می‌سازد و چیده‌مان كلی كار بر اساس نمادهایی است كه كارگردان ارایه می‌دهد.

وی گفت: زمانی كه یك كار انیمیشن تلویزیونی از اصول اولیه خود خارج شده باشد ناخودآگاه به لحاظ تصویری اذیت می‌شویم. در كشور ما دانشگاه آموزش تیریدی(سه بعدی ) وجود ندارد. هر آن چه است تجربیاتی است كه افراد بر اساس علایق خود به دنبال آن رفته‌ و پیدا كرده‌اند.

جعفری، با بیان این كه چیزهای كمكی كه برای نرم‌افزار انیمیشن آمده، كار را ساده كرده است گفت: با این نرم‌افزارها به لحاظ تصویری می‌توان به نتیجه دل‌خواه رسید. اما صرفا میان‌بری است كه باعث می‌شود اساس كار دیده نشود و افراد را تنبل می‌كند. طوری كه نیازی را در جهت دانستن اصول نورپردازی، شدت نور و ... ایجاد نمی‌كند.

به اعتقاد این انیماتور در بسیاری از مواقع در كشور ما چیزهای ابتدایی و مبدا را فراموش كرده و به سرعت می‌خواهیم به نتیجه‌ای برسیم كه پایه‌ی قوی ندارد.

***

در ادامه‌ی نشست ایسنا تقدسی در پاسخ به پرسشی، مبنی بر نبود سابقه داستانی تصویری پیش از انیمیشن در كشور ما توضیح داد: سابقه صد ساله ژاپن و آمریكا در زمینه‌ی انیمیشن به زمینه‌هایی كه قبلا در سینما و تئاتر داشته‌اند بر می‌گردد و از قرون متمادی نمایشنامه‌نویسان بزرگی داشته‌اند و اما سابقه فرهنگ ما روایی است تا تصویری؛ ما كمیك استریپ نداشتیم. چرا كه داستانی نداشتیم كه زمینه كمیك استریپ داشته باشد. چون كه مردم ما با شعر راحت‌تر بودند.

تقدسی، با بیان این مطلب كه برای وارد شدن به انیمیشن نباید لزوما سابقه داشت. گفت: می‌توان به نقاط مثبتی كه داریم و نقاط مثبت كشورهای هم تراز خودمان (چین، كره) كه قدمت انیمیشن آن‌ها به ما نزدیك است نگاه كنیم كه در حال حاضر بالغ بر 60 تا 70 درصد انیمیشن دنیا را تامین می‌كنند و از آن‌ها به عنوان الگو جهت توسعه انیمیشن استفاده كنیم.

امیر محمد دهستانی در ادامه در پاسخ به این پرسش ایسنا كه آیا كمیك «استریپ» پله‌ی اول ورود به انیمیشن است؟ اظهار كرد: دلیل نیاز به وجود آمدن‌ « كمیك استریپ» یك نوع ترویج فانتزی است. اما مشكل ملت ما در طول تاریخ به قدری زیاد بوده است كه نتوانسته است به فانتزی بپردازد.

وی با بیان این مطلب كه مردم ما بیشتر واقعیت گرا بوده‌اند تا فانتزی‌گرا گفت: به عنوان مثال، فیلم «جنگ ستاره‌ها» پرفروشترین فیلم در تمام دنیا بوده است ولی این فیلم در ایران فروشی نداشته است و نشان دهنده فرهنگ ملت ماست.

این كارگردان ادامه داد: بیشتر كارتون‌هایی كه پس از انقلاب از تلویزیون پخش شدند انیمیشن‌های رئالی بودند كه كاملا از فانتزی فاصله داشتند. نظیر كارتون‌های مهاجران و خانواده دكتر ارنست؛ این در حالی بود كه كشورهای سازنده ی این كارتون‌ها انیمیشن‌های فانتزی بسیاری داشتند كه هیچ گاه خریداری نشد.

دهستانی با بیان این مطلب كه در بسیاری از مواقع پیشنهاداتی كه برای كار به شركت‌های سرمایه‌گذار انیمیشن داده‌ایم، رد شده است خاطرنشان كرد: اصولا ملت ما فانتزی‌گرا نیستند و انیمیشن و كمیك استریپ با فانتزی سر و كار دارد به همین خاطر است كه كاری مثل نیروی انتظامی كه اتفاقات واقعی و روزانه ماست در قالب انیمیشن مورد توجه قرار می‌گیرد.

در پایان نشست ایسنا، شهاب كسرایی دربارهی دوبله انیمیشن‌های راهنمایی رانندگی به زبان‌های محلی گفت: این كار توسط راهنمایی رانندگی ساماندهی شده و ما هم به آن‌ها كمك كرده‌ایم اما در خصوص جك‌هایی كه بر روی آن‌ها گذاشته‌اند كاری نمی‌توان كرد.