تبیان، دستیار زندگی
بی تردید نماز نخواندن که از معاصی بزرگ است نیز می تواند در تشدید فشار قبر نقش داشته باشد. در مقابل، در روایات، عوامل متعددی برای کم کردن یا برطرف کردن فشار و عذاب قبر نام برده شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعمالی برای کم شدن فشار قبر!


تردید نماز نخواندن که از معاصی بزرگ است نیز می تواند در تشدید فشار قبر نقش داشته باشد. در مقابل، در روایات، عوامل متعددی برای کم کردن یا برطرف کردن فشار و عذاب قبر نام برده شده است.


مرگ

فشار قبر در اصل از انس و وابستگی انسان به دنیا و عدم انس به نظام جدید سرچشمه می گیرد. از این رو به عنوان یک قاعده کلی می توان گفت هر چه وابستگی به دنیا کمتر باشد و در مقابل، انسان از ایمان محکم و اعمال صالح بیشتری بهره مند باشد، فشار قبر نیز کمتر و تحمل آن آسانتر خواهد بود و به همین دلیل است که بی تردید مومنان ناب، فشار قبر نخواهند داشت بلکه قبر برای آنها باغی از باغهای بهشت خواهد بود.

آنطور که از روایات استفاده می شود بعضی از معاصی به طور خاص، نقش به سزایی در تشدید فشار قبر دارند که با اجتناب از آنها می توان فشار قبر را کاهش داد: مانند تندخویی و بد اخلاقی نسبت به خانواده، سخن چینی، غیبت، دروغ ، عدم اجتناب از نجاسات (البته در حد واجب که در رساله توضیح السمائل آمده است) و...

بی تردید نماز نخواندن که از معاصی بزرگ است نیز می تواند در تشدید فشار قبر نقش داشته باشد. در مقابل، در روایات، عوامل متعددی برای کم کردن یا برطرف کردن فشار و عذاب قبر نام برده شده است. عواملی چون:

خوش اخلاقی

مداومت بر خواندن سوره زخرف

قرائت سوره نساء در هر جمعه

به جا آوردن نماز شب

خواندن سوره تکاثر هنگام خواب

گذاشتن دو چوب تر با میت

زیارت امام حسین (علیه السلام)

قرائت سوره یس در هر شب

مداومت بر خواندن سوره ملک، احزاب، آیة الکرسی

خواندن نماز وحشت توسط بازماندگان

روزه گرفتن چهار روز از ما رجب و دوازده روز از ماه شعبان

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در حدیثی می فرمایند: فشار قبر برای مومن، موجب آمرزش تضییع نعمت هایی است که وی در دنیا انجام داده است

خواندن چهار رکعت نماز در روز جمعه بین طلوع خورشید و زوال (در هر رکعت سوره های حمد، ملک و سجده را قرائت کند).

باید توجه داشت که موارد فوق، علل ناقصه کم کردن یا رفع فشار قبر هستند و چنان که گفته شد علت تامه و کلی همان ایمان و عمل صالح است.

در پایان ذکر این نکته نیز لازم است که برای مومن، فشار و عذابهای قبر تماما رحمت الهی است و موجب آمرزش گناهان وی می شود تا پاک و خالص وارد عرصه قیامت شود.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در حدیثی می فرمایند: فشار قبر برای مومن، موجب آمرزش تضییع نعمت هایی است که وی در دنیا انجام داده است.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : سایت حوزه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.