تبیان، دستیار زندگی
در این کتاب سعی کرده ام شعر انقلاب را مورد نقد و ارزیابی قرار دهم که تمرکز بیشتر بر دهه 60 و 70 است و شاعرانی انتخاب شده اند که در دهه های ابتدایی انقلاب ظهور و بروز داشته اند و در حال حاضر سبک شعری آنها به ثبات رسیده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 شاعر انقلاب زیر تیغ نقد


در این کتاب سعی کرده ام شعر انقلاب را مورد نقد و ارزیابی قرار دهم که تمرکز بیشتر بر دهه 60 و 70 است و شاعرانی انتخاب شده اند که در دهه های ابتدایی انقلاب ظهور و بروز داشته اند و در حال حاضر سبک شعری آنها به ثبات رسیده است.

«ده شاعر انقلاب

«ده شاعر انقلاب»/ محمدکاظم کاظمی/ انتشارات سوره مهر / طرح جلد: رضا زواری/ شمارگان 2500 نسخه / قیمت 5500 تومان.

محمدکاظم کاظمی، اثرش را چنین معرفی می کند:

در این کتاب آثار ده تن از شاعران عصر انقلاب اسلامی در ایران نقد و بررسی شده است. این کتاب 360 صفحه‌ای به سفارش واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری و با پیگیری و نظارت جناب مصطفی محدثی خراسانی تألیف شد و در آن آثار قیصر امین‌پور، مهرداد اوستا، حسن حسینی، حمید سبزواری، طاهره صفارزاده، احمد عزیزی، نصرالله مردانی، علی معلم، علی موسوی گرمارودی و سلمان هراتی را نقد کرده‌ام. در ابتدای کتاب نیز شرحی مختصر از سیر تحول شعر انقلاب را نوشته‌ام.

در این کتاب سعی کرده ام شعر انقلاب را مورد نقد و ارزیابی قرار دهم که تمرکز بیشتر بر دهه 60 و 70 است و شاعرانی انتخاب شده اند که در دهه های ابتدایی انقلاب ظهور و بروز داشته اند و در حال حاضر سبک شعری آنها به ثبات رسیده است. در این نقدها سعی شده است به ویژگی‌ها و مشخصات متمایز شاعری هر کدام از این شاعران اشاره شود و از سویی نیز کارنامه‌ شاعری هر کدام از این شاعران انقلاب اسلامی به تفکیک، مورد بررسی قرار گیرد.

برای پرهیز از حجیم شدن کتاب، از ارائه‌ نمونه‌ آثار شاعران پرهیز کرده‌ام و از سویی این روش ارائه‌ی نمونه‌ شعر و اصطلاحا نقد آن به رفتاری کشکولی در تألیف کتاب تبدیل شده است؛زیرا در تألیف برخی از این آثار از هیچ روش‌ شناسی استفاده نمی‌شود.در این اثر، سروده‌ها‌ی شاعران به ضرورت بازخوانی انتقادی آن‌ها ارائه شده‌اند و از رهگذر این مسأله، مخاطب همچنین می‌تواند با نمونه‌ شعر جمعی از شاعران انقلاب اسلامی آشنا شود.

پیشنهاد حوزه هنری این بود که به ارزیابی شعر انقلاب مقارن با سال های ابتدایی انقلاب، دوران جنگ و مسائل مرتبط با حضرت امام خمینی (ره) بپردازم. همچنین اگر می خواستم به تمام شاعرانی که درباره انقلاب سروده‌اند بپردازم حجم کتاب خیلی زیاد می شد.

پیشنهاد حوزه هنری این بود که به ارزیابی شعر انقلاب مقارن با سال های ابتدایی انقلاب، دوران جنگ و مسائل مرتبط با حضرت امام خمینی (ره) بپردازم. همچنین اگر می خواستم به تمام شاعرانی که درباره انقلاب سروده‌اند بپردازم حجم کتاب خیلی زیاد می شد.

ولی مهم ترین دلیل این بود که شعر شاعرانی را نقد کنیم که آثارشان به جایگاهی رسیده باشد و سبک و سیاق و کیفیت مشخصی داشته باشد. کارنامه شعری شاعران جوان هنوز جای تغییر و تحول دارد و اگر ما درباره آنها نقدی بنویسم خیلی جامع نخواهد بود.

با توجه به اینکه از بین 10 شاعر این کتاب، هفت نفر از آنها در قید حیات نیستند، با درگذشت این شاعران پرونده شعری آنها کامل شده و نقد آنها جایزتر است درباره شخصیت هایی چون گرمارودی، معلم و سبزواری هم آثار آنها به ثبات رسیده است. نسل های بعدی شاعران را می توان در یک دفتر مجزا بررسی کرد.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع"خبرگزاری مهر، وبلاگ محمدکاظم کاظمی