تبیان، دستیار زندگی
بخش کتاب‌های کودک در کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها معمولا عناوین زیادی دارد و کودکان می‌توانند از دیدن همه‌ آن‌ها شگفت زده ‌شوند. چطور می‌توانید تصمیم بگیرید کدام کتاب برای کودکی که تازه کتاب می‌خواند بهتر است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب بهترین کتاب برای کودک

چطور بهترین کتاب‌ها را برای کودکان انتخاب کنیم؟


بخش کتاب‌های کودک در کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها معمولا عناوین زیادی دارد و کودکان می‌توانند از دیدن همه‌ آن‌ها شگفت زده ‌شوند. چطور می‌توانید تصمیم بگیرید کدام کتاب برای کودکی که تازه کتاب می‌خواند بهتر است؟

 کتاب  کودک

برای یک انتخاب مناسب 6 پیشنهاد از خوانندگان حرفه‌ای کتاب، ‌ معلمان و تجربیات والدین در ادامه ذکر شده است:

1- کتاب‌هایی که نثر موزون و لغات ساده‌تر دارند: کودکان عاشق شنیدن کتاب‌هایی با نثر موزون و کلمات ساده‌تر هستند مخصوصا آن‌هایی که به راحتی به حافظه می‌مانند، آن‌ها عاشق این هستند که بدانند جمله چطور تمام می‌شود «یک ماهی، دو ماهی، ماهی قرمز، ماهی آبی» به دنبال کتاب‌هایی باشید که جملات کوتاه موزون و قابل فهم داشته باشند: متن‌هایی با آهنگ موزون و ساده، کتاب‌های شمارش، کتاب‌های الفبا و کتاب‌های شعر. کتاب‌های نویسندگان کودک که شناخته شده هستند.

2- از آنچه در کودکی خودتان آن را دوست داشته‌اید، استفاده کنید. کتاب‌هایی مثل وینی پو، سیندرلا، سفید برفی، زیبای خفته، ‌پسر جنگل و... هنوز هم هستند. در کتابخانه یا کتابفروشی جسته و گریخته عباراتی از کتاب را بخوانید تا‌‌ همان کتاب‌هایی را که خودتان در کودکی دوست داشتید، پیدا کنید. اولین کتابی که داشته‌اید را پیدا کنید حتما والدین‌تان آن را نگه داشته‌اند کتاب‌های کلاسیک هرگز از مُد نمی‌افتند.

3- کتاب‌هایی با تصاویر کاملا رنگی انتخاب کنید. برای بچه‌هایی که تازه کتاب می‌خوانند کلمات هدف و جاذبه اصلی نیستند. کتاب‌هایی با رنگ‌های زنده و تصاویر زیبا جمع‌آوری کنید و در مورد آن تصاویر با کودک‌تان صحبت کنید. در مدتی که برای کودک داستان می‌خوانید روی عکس‌ها توقف کرده و در موردش با کودک بحث کنید و بگویید این عکس‌ها چگونه داستان را بازگو می‌کنند. این کار به کودک شما در مراحل اولیه‌ خواندن کمک می‌کند و او می‌تواند از عکس‌ها برای راهنمایی متن در هر صفحه استفاده کند.

برای بچه‌هایی که تازه کتاب می‌خوانند کلمات هدف و جاذبه اصلی نیستند. کتاب‌هایی با رنگ‌های زنده و تصاویر زیبا جمع‌آوری کنید و در مورد آن تصاویر با کودک‌تان صحبت کنید. در مدتی که برای کودک داستان می‌خوانید روی عکس‌ها توقف کرده و در موردش با کودک بحث کنید و بگویید این عکس‌ها چگونه داستان را بازگو می‌کنند.

4- کتاب‌هایی تهیه کنید که با علاقه‌مندی‌های کودک هماهنگ باشد. کتاب‌هایی با موضوعات مورد علاقه کودک بهترین گزینه‌ها هستند، ‌ موضوعاتی مثل ماشین‌ها، حیوانات باغ وحش‌ها، مشاغل، ‌شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه او ایده‌هایی هستند که عشق به مطالعه همه کتاب‌ها را در او زیاد می‌کنند، نه فقط یک نوع خاص کتاب را. کودک را با خود به کتابفروشی یا کتابخانه ببرید و او را در یک گروه سنی یا یک موضوع خاص محدود نکنید و با خواندن هر چیز همراه شوید.

5- جست‌وجو کنید کتاب‌هایی تهیه کنید که کودک‌تان بتواند دستکاری کند. بچه‌ها دوست دارند درون کتاب‌ها نقاشی کنند. به آن‌ها نشان دهید چقدر کتاب خواندن با کتاب‌های حمام، کتاب‌های تصاویر برجسته، کتاب‌های بزرگ (این کتاب‌ها در سایزهای بزرگ در اغلب کتابفروشی‌ها موجود است) و کتاب‌های صدادار یا هر چیزی که بتواند صفحات کتاب را زنده و شفاف نگهدارد.

6- یک توصیه ویژه: کتابدار‌ها و مربیان کودکان از تجربیات خود دریافته‌اند که کدام نوع کتاب‌ها را بچه‌ها بیشتر دوست دارند پس به توصیه‌های آن‌ها توجه کنید.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرآنلاین