تبیان، دستیار زندگی
مرحوم آیت‏اللّه حاج شیخ ابوالقاسم قمى از همان ابتدا، همگام با تحصیل، در تهذیب و تزكیه نفس نیز كوشا بود و از اساتید برجسته اخلاق كسب معنویت مى‏كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احترام به سادات‏

آیت‏اللّه حاج شیخ ابوالقاسم قمى

مرحوم آیت‏اللّه حاج شیخ ابوالقاسم قمى از همان ابتدا، همگام با تحصیل، در تهذیب و تزكیه نفس نیز كوشا بود و از اساتید برجسته اخلاق كسب معنویت مى‏كرد.

ولادت

آیت‏اللّه حاج شیخ ابوالقاسم قمى، در حدود سال 1280 ق، در بیت علم و فضیلت زاده شد. پدرش مرحوم شیخ ملا محمد تقى هم یكى از افاضل قم بوده است.(1) البته سال ولادتش، در جایى تصریح نشده است، اما از آنجا كه در سال 1353 ق، در سنین بیش از هفتاد سالگى بدرود حیات گفت پس سال تولدش در حدود 1280 ق بوده است.(2)

ویژگیهاى اخلاقى‏

مرحوم آیت‏اللّه حاج شیخ ابوالقاسم قمى از همان ابتدا، همگام با تحصیل، در تهذیب و تزكیه نفس نیز كوشا بود و از اساتید برجسته اخلاق كسب معنویت مى‏كرد و بر ملكات خوب نفسانى خود مى‏افزود. وى به گونه‏اى خود را با ادب اسلامى مزیّن نموده بود كه هر كس با او همنشین مى‏شد، به یاد خدا مى‏افتاد و رنگ الهى مى‏گرفت.

مرحوم آیت‏اللّه حاج شیخ ابوالقاسم داراى ویژگیهاى اخلاقى منحصر به فردى بود كه او را از دیگران متمایز ساخته بود چنانچه از آیت‏اللّه العظمى گلپایگانى چنین نقل شده است:

ما عمدتاً براى استفاده از اخلاق و انفاس قدسى ایشان به درسش مى‏رفتیم و علاوه بر آن از علمش هم بهره مى‏بردیم و همین مطلب را هم آیت‏اللّه شبیرى زنجانى از امام خمینى و پدرشان آیت‏اللّه سید احمد زنجانى نقل كرده‏اند كه فرموده بود: در زمان ما در قم درس رسمى اخلاق نبود.

اما نمونه‏هاى اخلاقى در حوزه از قبیل آیت‏اللّه حاج شیخ ابوالقاسم قمى وجود داشت كه انسان مى‏توانست زندگى آنان را الگو و سرمشق قرار دهد(3) مرحوم آیت‏اللّه حاج آقا حسین قمى هم فرموده بود:

من منكر بودم كه در این زمان و در شرایط فعلى و فساد عمومى آدم خوب و كامل پیدا شود. با اینكه در قم آقا شیخ ابوالقاسم قمى و در نجف آقا سید مرتضى كشمیرى را دیدم و یقین كردم در این عصر هم انسان كامل و مؤمن حقیقى پیدا مى‏شود.(4)

احترام به سادات‏

یكى از ویژگیهایش، احترام و اكرام سادات بود. نقل شده است: همسر وى علویه بود و فوق العاده مورد احترام ایشان، به گونه‏اى كه خود از نان جو استفاده مى‏كرد، ولى مقیّد بود براى او نان گندم تهیه كنند. آیت‏اللّه سید مصطفى صفایى فرموده بود:

روزى در جلسه‏اى، یكى از سادات را بر خودش - به هنگام خروج - مقدم داشت، یكى از علماى قم به او گفت: چرا آبروى ما را مى‏برى؟ ایشان در جواب گفت:

مى‏خواهى آبروى مرا جلو پیغمبر ببرى؟ او سید است و باید مقدم داشته شود.(5) نیز ایشان معمولاً كنار سفره خود، فقرا و سادات مستمند را مى‏نشاند و از آن غذایى كه خود مى‏خورد به آنها هم مى‏خورانید.

دورى از حاكمان وقت‏

دیگر از ویژگى‏هایش دورى از ارباب قدرت و پرهیز از مراوده با آنان بوده است. شبى صمصام - رئیس شهربانى وقت قم - براى وى كیسه‏اى پول مى‏فرستد و معظم‏له آن پول را به وسیله فرزندش باز مى‏گرداند و به فرزندش - كه مى‏گفت: پدر! با اینكه ما در فشاریم چرا این پول را پس مى‏فرستید؟

 - فرمود: بابا خدا یك عقلى به من بدهد یك دینى به شما، اینها پول مى‏آورند و بعد از ما انتظاراتى دارند ما نمى‏توانیم از آنها پول بگیریم.(6)

آیت‏اللّه بهاء الدینى هم فرموده است: تنها با سادات و اهل علم خوب بود، با متنفذین هیچ خوب نبود به گونه‏اى كه هیچیك از آنان جرأت نداشتند براى او هدیه‏اى بفرستند، میرزا اجازه نمى‏داد متنفذین در كارهاى او دخالت كنند.(7)

اخلاص‏

مرحوم حجة الاسلام حاج شیخ مرتضى انصارى قمى فرموده بود: روزى حاج شیخ ابوالقاسم براى اقامه جماعت به مسجد امام (ع) آمد و قبل از خواندن نماز به خانه‏اش بازگشت.

وقتى از ایشان علّت را جویا شدند، فرمود: كثرت نمازگزاران مرا خوشحال كرد و دیدم امروز قصد قربت در این نماز ندارم.(8)


پى‏نوشت‏ها :

1 آقا بزرگ تهرانى، نقباء البشر، ج 1، ص 63.

2 امین عاملى، اعیان الشیعه، ج 2، ص 70.

3 باقرى بیدهندى، مجله نور علم، ش‏22، ص 84.

4 شریف رازى، گنجینه دانشمندان، ج 1، ص 129.

5 باقرى بیدهندى، مجله نور علم، ص 87.

6 همان مدرك.

7 همان جا.

8 مجله نور علم، ص 91.

منابع :

1-  کتاب گنجینه دانشمندان

2-  کتاب ستارگان حرم

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه