تبیان، دستیار زندگی
نوروز، دولت طراوت و نشاط و تازگی است دارای هر نوع اندیشه و مدل شخصیتی هستید نوروز را برای تفریح و استراحت غنیمت شمرید و تفریح و عیدتان را به روزهای دیگری واگذار نکنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک پیک‌نیک شاد بهاری


بیچاره کسی که فروردین را از دست بدهد بدون اینکه حداقل یک بار در دامان طبیعت غذایی خورده باشد و قدمی زده باشد. بهار را، حتی اگر راهی به سوی بوستان ها و گلستان ها ندارید ، در پهنای یک بیابان یا حتی کنار یک جاده ی خاکی تجربه کنید.


پیک نیک

نوروز، دولت طراوت و نشاط و تازگی است دارای هر نوع اندیشه و مدل شخصیتی هستید نوروز را برای تفریح و استراحت غنیمت شمرید و تفریح و عیدتان را به روزهای دیگری واگذار نکنید.اگر در نوروز از شر انرژیهای منفی درونیتان خلاص نشوید، سال را چگونه خواهید گذراند؟ به آغوش طبیعت سر سبز بروید .گلها را ببوئید. در این ایام از گل غافل نباشید اگر چه مجبور به خرید آن باشید. گلها اوج زیبایی و طراوت بهارند. بوی هر گلی دارای خاصیتی مفید است.با وجود آنکه بوی برخی گلها در درمان بیماریهایی چون زکام ،جنون ،جذام و ... مفید است بازهم تاثیرات روانی عطر گلها مهمتر است .

بیچاره کسی که فروردین را از دست بدهد بدون اینکه حداقل یک بار در دامان طبیعت غذایی خورده باشد و قدمی زده باشد. بهار را، حتی اگر راهی به سوی بوستان ها و گلستان ها ندارید ، در پهنای یک بیابان یا حتی کنار یک جاده ی خاکی تجربه کنید. مسافرتهای چند روزه لازم نیست. یک نیم روز را هم می توانید در یک فضای طبیعی بهاری تجدید قوا کنید. همین که بیرون از منزل و در هوایی تمیز نفس بکشید بهار، الطاف خودش را شامل حالتان خواهد نمود.

از بهترین دستاوردهای پیک نیکهای بهاری قرار گرفتن در معرض بادهای بهاری است. از رسول خدا روایت است : خنکای بهار را غنیمت شمرید زیرا با بدنهای شما همان می کند که با درختان می کند و از خنکای پاییز پرهیز کنید که با تن شما همان می کند که با درختان می کند: «اغتنموا برد الربیع فانه یفعل بابدانکم ما یفعل باشجارکم و اجتنبوا برد الخریف» (بحار ج 62 ص 271).

گفت پیغمبر به اصحاب کبار             تن مپوشانید از باد بهار

آنچه با برگ درختان می کند         با تن و جان شما آن می کند (مولانا)

حضرت علی نیز در این مورد فرمایشی به این مضمون دارد:«از سرما در آغاز آن (فصل پاییز) پرهیز کنید و در پایان آن (فصل بهار) به اسقبال آن بشتابید ؛ زیرا تأثیر سرما بر بدنها و درختان یکسان است.  

امروزه در علم گیاه شناسی نیز از خاصیت های باد بهار سخن فراوان است. این باد حامل انرژی رویاننده و تقویت کننده است. بنابراین ارزش پیک نیک های کوتاه مدت در دل طبیعت را بدانید و برای برگزاری آنها از هم اکنون برنامه ریزی کنید.

در نوروز لزوما کسی که لباس نو پوشیده و منزل خود آراسته است ،عید نگرفته است ،بلکه کسی عید دارد که مثل طبیعت راحت و سر حال باشد .کسی که از فکرهای مصنوعی و کلیشه ای آزاد است ،کسی که جهان را بر خود سخت نمی گیرد ،و مثل طبیعت هر کجا رطوبتی ببیند سبز می شود

بسیاری از اوقات تنشهای خانوادگی محصول روزمرگی ها و خسته شدن از تکرارهاست. اما این خستگی ها و ملال زدگی ها خودش را در بهانه ها و غالبهای دیگر نشان می دهد بدون اینکه شما دلیل اصلی آن را درک کنید. حتی در صورتی هم که تنشها حاصل کمبودها و ناسازگاریها باشد می توان به کمک پیک نیک های ساده و صمیمی بهاری از انرژیهای منفی آن کاست. پس نوروز را بر پا دارید و از آن غافل نشوید .البته برپاداشتن نوروز به خرید عید و تزیین خانه نیست. اصلا این عید ،عیدی بیرون از خانه و محیط های مصنوعی است . کسی که این عید را در پس پوشاکهای شیک و با تکیه بر اثاثیه لوکس منزلش جشن می گیرد، سر خودش را کلاه می گذارد .این عید ،یک جشن طبیعی است که جهان آن را در طبعیت برپامی دارد . در نوروز لزوما کسی که لباس نو پوشیده و منزل خود آراسته است ،عید نگرفته است ،بلکه کسی عید دارد که مثل طبیعت راحت و سر حال باشد .کسی که از فکرهای مصنوعی و کلیشه ای آزاد است ،کسی که جهان را بر خود سخت نمی گیرد ،و مثل طبیعت هر کجا رطوبتی ببیند سبز می شود ... اوست که در نوروز عید دارد. مثل بچه ی بازیگوشی فکر کنید که در همان حین شنیدن تذکرهای مادر درباره ی لباسهایش ،به بلندای یک شاخه ی درخت و چگونگی بالا رفتن از آن می اندیشد.

پیک نیک

عید را جشن بگیرید نه در غالبهای تکراری و تحمیلی .اگر دود می خواهید دود سیب زمینی و بادمجان روی زغال را تجربه کنید. اگر سر گرمی شاد می خواهید خودتان را به کودکی بزنید و حتی اسم و فامیل بازی کردن را در یک جمع دوستانه تجربه کنید .قوانین بازیها مهم نیستند .مهم شوخی ها و خنده هائیست که از طریق این بازیها حاصل می شود. چه کسی به شما تحمیل کرده است که باید حتما قلیان به همراه داشت و باید حتما با بزرگتر ها حرفهای جدی زد .

در یک نوشته لطیف طنز آمده بود که فقط یک تهرانی می تواند از هوای آلوده ی تهران به دشت های سر سبز شمال فرار کند و بعد آنجا مرتبا قلیان چاق کند و دود به راه بیندازد!

بی توجه به اینکه خواهرتان چه طرز فکری دارد ،برادرتان چه رفتاری داشته است …،همه را به گوشه ای از طبیعت دعوت کنید و کنار هم بنشینید و بدون گفتن هر کلمه ای سیاسی که اشاره به مشکلات حل نشده داشته باشد، در کنار هم به شوخی و تفریح بگذرانید. اگر حرفی برای گفتن ندارید ،تلخ و ساکت نمانید لااقل چند پیامک جالب بخوانید. اما گفتگو را طولانی نکنید و هر طوری شده یک بازی یا یک گردش دسته جمعی راه بیندازید و همگی دنبال شکوفه های گیلاس بگردید. شاید پیدا کنید .

خوشحال بودن و فراموش کردن غم و غصه ها کار ساده ایست اما ما همیشه کار سخت تر را انجام می دهیم و بهانه ای برای غمگینی و حرص خوردن پیدا می کنیم.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

قطعه ای از بهشت را بسازید

ما ، در کنارهم

راه های کسب آرامش در خانواده

بهترین برنامه ی خانوادگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.