تبیان، دستیار زندگی
اگر مجبورید که از فلاش استفاده كنید، مطمئن شوید همه قبل از گرفتن عکس آماده هستند. به جای گرفتن تنها یک عکس، دو یا سه عکس بگیرید و معمولا عکس‌های آخری برای استفاده بهتر خواهند بود. چون بعد از گرفتن تعدادی عکس، چشم‌ها به فلاش زدن عادت كرده و کمتر چشمک می‌زن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش عكاسی از پرتره


اگر مجبورید که از فلاش استفاده كنید، مطمئن شوید همه قبل از گرفتن عکس آماده هستند. به جای گرفتن تنها یک عکس، دو یا سه عکس بگیرید و معمولا عکس‌های آخری برای استفاده بهتر خواهند بود. چون بعد از گرفتن تعدادی عکس، چشم‌ها به فلاش زدن عادت كرده و کمتر چشمک می‌زند.


عکاسى در ایران (۲)

1- امکانات دیجیتالی دوربین برای عکاسی از بچه‌ها

آیا می‌خواهید از نوزادان یا بچه‌ها عکس بگیرید؟ از امکانات بسیار مهمی که در دوربین دیجیتال‌تان موجود است، بهره ببرید: امکان گرفتن تعداد زیادی عکس بدون اتلاف فیلم. اگر می خواهید از فلاش استفاده کنید، سعی نمایید کودکان را در معرض نور خیلی شدید قرار ندهید.

2- افراد به هم نزدیک شوند

وقتی می خواهید از یک گروه از مردم عکس بگیرید، از آنها بخواهید تا حد ممکن به هم نزدیک شوند. همیشه مطمئن شوید صورت همه کاملا در عکس دیده می‌شود.

3- عكاسی از ارتفاع چشم کودکان

بگذارید عکس دیجیتال‌تان چیزی را ببیند که از چشم یک کودک دیده می‌شود. هنگام عکس گرفتن بنشینید یا زانو بزنید تا دوربین هم‌سطح چشمان کودک قرار گیرد. این نوع عکاسی بهتر نشان می‌دهد که دنیا در نظر آنان چه‌طور دیده می‌شود و عکس‌هایی جالب‌تر را ایجاد خواهد كرد.

4- جلوگیری از "سندروم چشمک زدن"!

در عکس‌های گروهی از چشمک‌زدن‌های حتمی افراد جلوگیری كنید.

الف- اگر مجبورید که از فلاش استفاده كنید، مطمئن شوید همه قبل از گرفتن عکس آماده هستند. به جای گرفتن تنها یک عکس، دو یا سه عکس بگیرید و معمولا عکس‌های آخری برای استفاده بهتر خواهند بود. چون بعد از گرفتن تعدادی عکس، چشم‌ها به فلاش زدن عادت كرده و کمتر چشمک می‌زند.

ب- اگر ممکن است عکس را در محیطی بگیرید که دارای نور کافی است و نیازی به فلاش زدن ندارید.

5- استفاده از پس‌زمینه‌های ساده

تمرکز بیننده عکس را روی سوژه اصلی متمرکز كنید. عکس شما باید ابتدا تمرکز بیننده را بر روی سوژه جلب كند و فقط بعد از آن، به اطراف.

6- دوربین را 90 درجه بچرخانید

جزء بیشتری از سوژه خود را در عکس نشان دهید. با چرخاندن 90 درجه‌ای دوربین، علاوه بر نازک‌تر کردن عرض، فضای عکس‌تان و درنتیجه کاستن از پس‌زمینه‌های مزاحم، می‌توانید راحت‌تر کل بدن سوژه را در عکس بگیرید.

7- از فلاش دوری كنید

برای جلوگیری از قرمزی چشم، از فلاش دوری کنید. نور لازم را ایجاد كنید تا مجبور به استفاده از فلاش نباشید.

8- انعكاس فلاش در لباس

فلاش می‌تواند انعکاس بدی در لباس داشته باشد. یکی دیگر از دلایلی که بهتر است سوژه‌تان را در محیطی با نور مناسب قرار دهید و از فلاش استفاده نکنید، این است که اگر سوژه یک انگشتر، ساعت، سگک کمربند براق یا لباسی با دکمه‌های براق پوشیده باشد، می‌تواند نور فلاش را منعکس كند و جلوه زیبایی در عکس نداشته باشد.

9- همه‌چیز آماده است

از قبل همه چیز را مهیا کنید. اگر می‌خواهید یک عکس رسمی از یک نفر بگیرید، سعی كنید تا حد ممکن نور و محیط را از قبل آماده كنید.

در عکس‌هایی که بیرون استودیو و در محیط باز می‌گیرید، از قبل محل را تعیین كرده و آن‌جا را از اشیاء، شاخه‌های خشک و ... پاک و شرایط نوری را آزمایش کنید.

10ـ کل کادر را پر نکنید

اگر شما کل کادر را با سوژه مورد نظر پر کرده باشید، هنگام کراپ عکس برای چرخاندن یا تصحیح ترکیب آن، بخشی از صورت یا بدن سوژه بریده می‌شود و یک نتیجه نامطلوب به دست می‌آید. ولی اگر اندکی فضا در اطراف سوژه باقی بگذارید، بعدا به راحتی می‌توانید بر روی آن عکس کار كنید.

11- آینه همراه خود داشته باشید

هر کسی دوست دارد در عکسش زیبا و مرتب دیده شود. به همراه داشتن یک آینه کوچک هنگام عکاسی از یک دوست، هم‌کار، بستگان یا آشنایان ضرری ندارد.

12- سرعت بالای شاتر، برای عکاسی از نوزادان

با توجه به این‌که هر کودکی چه‌قدر تحرک و جنب‌و‌جوش دارد، سرعت شاتر مناسب را برایش انتخاب کنید. هنگام عکاسی پرتره از نوزادان، تا جایی که نور موجود اجازه می‌دهد، از سریع‌ترین شاتر ممکن استفاده كنید.

13- عكس‌های سیاه‌سفید

عکس‌های سیاه و سفید بار دراماتیکی بیشتری دارند.

14- چگونه عكس كودكان را بامزه‌تر كنیم:

اگر می‌خواهید از کودک خودتان یا دوستان‌تان عکس بگیرید، لباس‌هایی را که به آنها خیلی بزرگ است، آزمایش كنید. مثلا می‌توان یک کفش بزرگ (مواظب زمین خوردن آنها باشید) یا یک عینک بزرگ یا یک کلاه بزرگ که بخشی از سر را می‌پوشاند به کودک پوشاند.

15- دست‌ها را نادیده نگیرید

برای اینکه نشان دهید یک شخص، دقیقا چگونه آدمی است، دست‌هایش را نیز در عکس بگیرید.

16- جلوگیری از حالات تصنعی

با کمی صحبت و خارج شدن از حال و هوای عکاسی، سوژه شروع به گوش کردن حرف‌های شما کرده و حالات طبیعی مثل لبخند و سایر عکس‌العمل‌های طبیعی در صورتش پدیدار می‌شود.

17- عكاسی از محل‌كار!

از هر کسی در محل کارش عکس بگیرید.

18- شاتر با سرعت بالا

برای این‌که بتوانید حالات لحظه‌ای چهره افراد را به نمایش بگذارید، استفاده از شاتر با سرعت بالا ضروری است. به غیر از حالتی که شما دارید یک عکس پرتره تحت کنترل در استودیو می‌گیرید، در بقیه شرایط، داشتن یک دوربین دیجیتال با سرعت شاتر بالا ضروری است. شرایطی نظیر:

- مناظر خیابانی

- شخصی که در حال مصاحبه یا سخنرانی است

- بازی بچه‌ها

حالات چهره می‌تواند در یک آن تغییر كند، بنابراین باید این لحظات را قبل از این‌که برای همیشه از دست‌شان بدهید، شکار كنید.

19- بلور کردن

در یک منظره شلوغ، از بلور کردن عکس دیجیتال‌تان برای نشان دادن حرکت استفاده كنید.

20- آرامش سوژه

سوژه را تحت فشار نگذارید؛ کمی عقب رفته و از زوم استفاده كنید.

21- کمک گرفتن از والدین

برای عکاسی از بچه‌هایی که هم‌کاری نمی‌کنند، از والدین‌شان کمک بگیرید.

22- هوشیار و خندان

لبخند بزنید و امیدوار باشید که سوژه‌تان هم با شما لبخند می‌زند.

23- جاهای کم‌نور، مانند شب

آیا می‌خواهید در یک جای کم‌نور مانند درون یک مسجد، سالن تئاتر، جلسات عمومی یا جاهای دیگر که قادر به استفاده از فلاش نیستید یا بهتر است از آن استفاده نکنید، عکس بگیرید؟ شما می‌توانید از همان تکنیک‌هایی که برای عکاسی در غروب یا شب در فضای باز استفاده می‌کنید، بهره ببرید.

- اگر عكس‌تان دچار نویز زیادی نمی‌شود، حساسیت Iso دوربین‌تان را بالا ببرید. این مورد در دوربین‌های Slr که می‌توانند با حساسیت‌هایی مانند 1600 عکس‌های کم‌نویزی بگیرند، بسیار سودمند است و یکی از برتری‌های بارز دوربین دیجیتال نسبت به نگاتیوی است.

- زمان نوردهی را بالاتر ببرید

- اگر ممکن است از یک سه‌پایه استفاده کنید یا دوربین را در یک جای محکم و بدون تحرک قرار دهید تا بتوانید از شاترِ آهسته‌تری استفاده كنید.

24- تغییر مكان اشیاء

از تقاضا برای تغییر مکان اشیاء برای گرفتن عکسی بهتر نهراسید.

25- حالت پرتره دوربین

اگر وقت کافی برای محاسبه تنظیمات لازم برای پرتره ندارید، مود پرتره دوربین دیجیتال‌تان را فراموش نکنید.

26- كاهش لك‌و‌پیس‌ها

نورسنجی، کمی بالاتر از حد لازم برای کاهش لک‌و‌پیس‌ها!

27- صندلی چرخان

از عکس گرفتن سوژه بر روی صندلی‌های چرخان و متحرک پرهیز کنید.

28- جلوگیری از انعکاس عینک

با استفاه از یک فیلتر پولاریزه دایروی از انعکاس نور در شیشه‌های عینک جلوگیری كنید.

29 – دوری از دیوار

سوژه‌تان را از دیوار دور نگاه دارید.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: رامین‌الهامی