تبیان، دستیار زندگی
نامه های بلوغ ،پنج نامه از علی صفائی حائری (ره) است به فرزندانش، که هنگام بلوغ آن ها نگارش یافته است. مخاطب در این نامه ها اگرچه فرزندانش بوده اند، اما خطاب او عام است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : شکوفه باصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه های بلوغ (معرفی کتاب، زنگ های پرورشی‌)

نامه های بلوغ (معرفی کتاب، زنگ های پرورشی‌)

در بسیاری از مدارس، مسابقات کتاب و کتابخوانی برگزار می شود. انتخاب کتاب مناسب و معرفی آن به دانش آموزان، از موضوعاتی است که می بایست با دقت توسط دبیر محترم پرورشی و امور تربیتی و دیگر مسئولان مدرسه بررسی شود.

در این راستا مرکز یادگیری سایت تبیان،‌ به منظور پر بار کردن زنگ های پرورشی در این بخش اقدام به معرفی کتاب هایی مناسب برای دانش آموزان نموده است.

امید است که شما گرامیان، این پیشنهادات مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

نام کتاب:  نامه های بلوغ

نویسنده: علی صفائی حائری(عین_صاد)

ناشر : انتشارات لیله القدر

چاپ هشتم: زمستان ١٣٨٨

مخاطب: گروه سنی ه (دوره دبیرستان)

معرفی:

نامه های بلوغ (معرفی کتاب، زنگ های پرورشی‌)

نامه های  بلوغ ، پنج نامه از علی صفائی حائری (ره) است به فرزندانش، که هنگام بلوغ آن ها نگارش یافته است. مخاطب در این نامه ها اگرچه فرزندانش بوده اند، اما خطاب او عام است.

او به واقع * جایگاه بلوغ * را که با تحولات و بحران ها همراه است پر اهمیت و اساسی ارزیابی می نماید. سر آغاز بلوغ اگرچه با تحولات جسمی همراه است،اما تحولات روحی آن بسیار بزرگ تر است.

در این مرحله از رشد که انسان مورد توجه خداوند قرار می گیرد و صلاحیت پیدا می کند تا مورد خطاب او قرار گیرد.

از طرف دیگر احساس انتخاب و آزادی در انتخاب ،بحران ها را فراروی انسان می گذارد. این انتخاب ها نیازمند بینش ها و معیار هایی است تا انتخاب براساس ارزش و توان آدمی باشد.

با چنین زمینه ای شخص را می توان سالک و راه رو نامید. سالک در سلوک خود باید راه، مقصد، منازل و مراحل رسیدن به آن را بشناسد، همان طور که وظایف و موانعی  را که بر سر راه اوست باید بشناسد.

فراهم آوردن این بینش ها و زمینه ها برای انتخاب و معیارها و روش های انتخاب ،انگیزه اصلی نگارش نامه هاست و در واقع دغدغه تمامی ما.

ایشان پنج فرزند دارند و هر کدام از نامه ها را برای فرزندانشان با موضوعاتی متفاوت و در ادامه یکدیگر  نوشته اند. البته  به دلیل وقوع سانحه ای در سحرگاه ٢٢ تیر ماه ١٣٧٨ و در راه زیارت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام  روح  بلند استاد ،به آسمان پر کشید؛ و نامه پنجم ایشان به فرزند آخرشان ناتمام ماند.

موضوعات نامه ها:

نامه های بلوغ (معرفی کتاب، زنگ های پرورشی‌)

نامه اول: بینش ها و گرایش ها

نامه دوم: سلوک و اخلاق

نامه سوم: رضا و رضوان

نامه چهارم: عمل و بحران های عمل

نامه پنجم: نامه ناتمام

بخشی از نامه اول: بینش ها و گرایش ها :

محمد جان! تو امسال ٢٤ رمضان، اوایل آفتاب، به بلوغ سنی خودت می رسی. تو در زمانی هستی که هنوز تا بلوغ انسان کامل و طلوع عدل فاصله دارد و در زمینی هستی که به خاطر  اسلام؛ اسلامی که شروع انفجار است و طلوع نور، می خواهند گرفتارش کنند و می خواهند محدودش کنند.

غافل از این نکته که آن چه چراغ ها را مطرح می سازد، خود تاریکی است. در بطن تاریکی، چراغ ها بارور می شوند و همین بشارت برای تو بس، که از ظلمات نترسی، که هدایت خدا، در متن گمراهی جلوه ها دارد؛ "و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین" (آل عمران،١٦٤)

تو یک بار از مادر متولد می شوی و این بار باید از خودت بیرون بیایی ؛از نفس ،از غریزه ها،از عادت ها متولد شوی؛ که عیسی علیه السلام می گفت *لا یلج فی الملکوت من لا یولد مرتین * کسی که دوبار متولد نشود به ملکوت خدا راهی ندارد و پس از این تولد ،باید تولید کنی و زاد و ولد کنی که تنها نمانی و در تنهایی هم مانوس باشی.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: شکوفه باصری