تبیان، دستیار زندگی
ما باید این دعاهای گران قدر كه از ائمه طاهرین علیهم السلام به عنوان میراث ارزشمند برای ما مانده فقط به ماه مبارك رمضان اختصاص ندهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همدل با رزمندگان

رزمنده
ما باید این دعاهای گران قدر كه از ائمه طاهرین علیهم السلام به عنوان میراث ارزشمند برای ما مانده فقط به ماه مبارك رمضان اختصاص ندهیم.

اشاره

از آیةالله متّقی دست نوشت های و آثار فراوانی در موضوعات گوناگون به ای ماده است. برخی از این نوشته ها گلچینی از روایات، احادیث اهل بیت علیهم السلام و ادعیه وارده است كه وی در ضمن مطالعه یادداشت و با توضیحاتی كه پیرامون آن داده، گردآورده است.

بعضی یادداشت ها اشعار نغز و نیكوی شاعران بزرگ گذشته و معاصر است كه مورد پسند وی قرار گرفته و پاره ای از نوشته ها نیز پاسخ به نامه های ارسالی از سوی جوانان و رزمندگان اعزامی از محل و مسجد ایشان از مناطق عملیاتی و غیر آن است. این جوانان از روی علاقه شدیدی كه به ایشان داشتند و او را مرشد و راهنمای معنوی خود می دانستند، با وی نامه نگاری می كردند

پاسخ به نامه شهید محمد دلجو

آیت الله متقی در پاسخ به نامه های شهید مجید دلجو (25 / 11 / 1364 ه .ش.) این گونه می نویسد:

«مجید عزیزم، مصطفی رفت، خدا شما از مصطفی بهترها را برای من و امت اسلام نگهدارد...  مصطفی هنگامی كه عازم جبهه بود با همه وداع كرد، همه ما را نوازش كرد. مادر خود را امر به صبر نمود. با لب خندان به قربانگاه خود روان شد.

مجید دلجویم؛ تسلی خاطرم و تسكین قلب فكارم. وجود شما و سلامت شما، دلم به این خوش است كه فرزندم آگاهانه و عاشقانه به جبهه رفت و جان داد.

مجید جان شما تنها متعلق به پدر و مادرتان نیستید، بلكه متعلق به اسلام و همه مسلمانانید؛ به همان معیار كه مصطفی را دوست داشتم سایر رزمندگان عزیز اسلام را دوست دارم.

مجید عزیزم! از هر چه بگذریم سخن دوست خوش تر است. من هرگاه به فكر فرو می روم و دیده را بر هم می نهم و چشم دل باز می كنم و نظری بر جهان و جهانیان می افكنم و سود و زیاد اقوام و ملل را بررسی می كنم.

این نتیجه عایدم می شود كه در این بازار جهان و در بین این سود و زیان ها كسی برنده است كه طرح دوستی با خدا ریخته و جان، قلب و فكر او به یاد حق آمیخته است... به یادم آمد در این مورد یك فراز كوچك از زمزمه های حضرت زین العابدین علیه السلام در دعای ابوحمزه را برای شما یادآور شوم.

این فراز از دعا را حفظ كن و همیشه بخوان: «اللهم انّی اسئلك ان تملأ قلبی حبّاً لك و خشیةً منك و تصدیقاً بكتابك...» ما باید این دعاهای گران قدر كه از ائمه طاهرین علیهم السلام به عنوان میراث ارزشمند برای ما مانده فقط به ماه مبارك رمضان اختصاص ندهیم،

بلكه در همه اوقات درس بندگی را از این كلمات معجزه آسا فراگیریم و ببینیم امام سجادعلیه السلام با خدا چگونه سخن می گوید... مجید عزیز، نورچشمانم، دلجوی عزیزم!

من در مقابل شما احساس شرمندگی می كنم زیرا دو نامه از شما آمد. هنوز فرصت نكردم یك پاسخ بنویسم. ماه محرم حالم متعادل نبود، غم عزای حسین علیه السلام غمی است كه همه نشاطها در او نهفته و هزاران غنچه امید در او شكفته تا حقیقت بینان و دقیق نگران و عمیق نظران جمال حقیقت را در سیمای ایزدنمای حسین علیه السلام ببینند. به نظر من هر كه می خواهد آیین شجاعت و شهامت را بیاموزد.

هر كه می خواهد درس جانبازی و شهادت را فراگیرد. هر كه می خواهد اصول انقلاب علیه ستمگران را یاد بگیرد، هر كه می خواهد رمز و راز نهضت علیه دشمنان دین را بفهمد و هر كه می خواهد به مكارم اخلاقی ائمه دین پی ببرد، هر كه می خواهد به مبادی ادبی راه یابد و بالأخره هر كه می خواهد به جنبه فقهی مبارزه و پیكار آشنا شود، باید تاریخ حسین علیه السلام و كربلا را ببیند...

مجید عزیزم! خلاصه به شما بگویم، آن دلها كه از معرفت، كسب نور و ضیاء نمودند قبل از آن كه هر چیزی را ببییند اوّل خدا را می بینند بعد آن چیز را و چه نیكو گفته شیخ محمود شبستری:

دلی كو معرفت، نور و ضیا دید                   به هر چیزی كه دید اوّل خدا دید

قلم من، بیان من، بنان من، ناتوان است از این كه بتوانم شمه ای از فضلیت شما عزیزان را به رشه تحریر درآورم. همان بهتر كه سخن خو را با اشعار «سروی» این شاعر جوان و آزاده كوتاه كنم. من این اشعار را برای شهید مصطفی نوشتم خیلی خوشش آمد:

ما ز كعبه هرو سوی كرب و بلا خواهیم كرد       كربلا را كعبه اهل ولا خواهیم كرد

با فنای خویشتن اندر ره ابقای دین              دَین خود را در ره یزدان ادا خواهیم كرد

این اشعار چون مناسب حال رزمندگان عزیز ما بود، برای شما اهدا نمودم. والسلام(1)،(2)


پی نوشت ها :

1 تاریخ نامه ها، 26 / 5 / 63، 30 / 1 / 64 و 17 / 7 / 64 و.... بوده است.

2  منابع استفاده شده: دست نوشته های آیةالله متقی و مصاحبه حضوری با آیات و حجج اسلام آقایان حاج میرزا علی عراقچی، عبدالاحد رضوی تویسركانی، حاج علی ثابتی همدانی، حاج علی نیری همدانی و حاج علی شریفی زابلی بوده است.

منابع :

1-  کتاب ستارگان حرم

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه