چگونه اندیشیدن شما درباره خودتان از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگامی شما موفق تر هستید که عزت نفس بالاتری داشته باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از اعتماد به نفس تا موفقیت


چگونه اندیشیدن شما درباره خودتان از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگامی شما موفق تر هستید که عزت نفس بالاتری داشته باشید.

اعتماد به نفس

عزت نفس به معنای چگونه تصور کردن خودمان است. اینکه شما که هستید و چه مقام و منزلتی دارید احساسی که شما اینک از خود د ارید نامش عزت نفس است. عزت نفس یک احساس است و آن احساسی است که آدمی از خود دارد و آن بدین معنی است که چقدر خود را دوست دارد و چقدر برای خود ارزش و احترام قایل است. عزت نفس، اعتماد به نفس را به وجود می آورد. عزت نفس پیش نیاز اعتماد به نفس است. زیرا که اعتماد به نفس بروز و ظهور عزت نفس یک انسان در دنیای بیرون اوست. اعتماد به نفس به این معنی است که هر کاری را می توان به نحو احسن انجام داد. از این رو اعتماد به نفس، اهمیت زیادی دارد و ما می توانیم برای رسیدن به موفقیت این حس ر ا در وجود خود افزایش دهیم. اعتماد به نفس عامل رشد و ارتقاء انسان است.اعتماد به نفس زیربنای ساختمان باورهای یک انسان است. زیرا هر باوری از باور از خود شروع می شود. شخص دارای اعتماد به نفس از رویارویی و تلاش برای کسب تجربه های جدید خرسند است. چون در گذشته در کارهای مشابه موفق بوده است. میزان اعتمادی که یک فرد در پرداختن به تکالیف ارائه شده، احساس می کند می تواند به عنوان یک دایره امنیت در نظر گرفته شود. شخصی با اعتماد به نفس خوب در انجام دادن بیشتر کارها احساس امنیت می کند. در نتیجه دایره امنیت چنین شخصی خیلی وسیع است. اعتماد به نفس،یک انسان را از بقیه افراد متمایز می سازد. اعتماد به نفس شاخص شجاعت و قدرت ابراز وجود است. اعتماد به نفس در انسان قاطعیت می آورد.

نکته مهم، قبول این باور است که می توانید اعتماد به نفس را در خود ایجاد کنید. چرا که هر کسی توانایی یادگیری آن را دارد.

 

تحسین کنید و تحسین دیگران را بپذیرید

کسانی که عزت نفس کافی ندارند تحسین دیگران را نمی پذیرند و فکر می کنند که شایسته تمجید و ستایش نیستند. تشویق از عوامل ارتقاء اعتماد به نفس است. اصولاً انسانی که مورد تشویق و تمجید قرار می گیرد ضمیر ناخودآگاه او در وی اعتماد به نفس می سازد و آن شخص خود را بهتر باور می کند. تحسین هدیه خوبی است که می توانید به دیگران بدهید. چرا که همیشه نکته ای برای تحسین کردن وجود دارد. لذا به شما پیشنهاد می کنم که در هر فرصتی به اعمال و رفتار و کارهای شایسته و حرکت های موفقیت آمیز خود نگاه کنید و خود را مورد تشویق قرار دهید. اگر کسی به شما گفت کار خوبی انجام داده اید تشکر کنید و در جواب بگویید که باید بیشتر تلاش کنم. حتی می توانید نسبت به این توجه ابراز خوشحالی نمایید. بدین ترتیب به بالا رفتن اعتماد به نفس و خودباوری خویش کمک شایانی کرده اید.

انسان های دارای اعتماد به نفس عالی معمولاً ظاهری متفاوت از دیگران دارند. این افراد محکم و مطمئن سخن می گویند. سر را بالا می گیرند. محکم تر گام بر میدارند

هدف داشته باشید

ارسطو می گوید:<یادگیری انجام کاری فقط با انجام آن کار میسر می شود>. اعتماد به نفس رابطه مستقیم با داشتن هدف و برنامه در زندگی دارد. هرکسی بر ای خودش رویایی دارد. افراد زیادی رویاهایشان را رها می کنند و به دلیل ند اشتن اعتماد به نفس کافی از تلاش بر ای تحقق اهدافشان، دست برمی دارند. این انسان های بی هدف معمولاً در مسیر زندگی گم هستند. برای خود در زندگی هدف تعیین کنید و منتظر دیگران نمانید.

 

از زبان بدن غافل نباشید

 حالات فیزیکی انسان رابطه مستقیم با اعتماد به نفس آدمی دارد.80 درصد ارتباطات به زبان بدن و تن صدا بستگی د ارد. زبان بدن نقش مهمی در صحبت کردن دارد و افراد اغلب به آن بیش از جملاتی که می گویند توجه دارند. انسان های دارای اعتماد به نفس عالی معمولاً ظاهری متفاوت از دیگران دارند. این افراد محکم و مطمئن سخن می گویند. سر را بالا می گیرند. محکم تر گام بر میدارند.

 

فرآوری:آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

تکنولوژی فکر- دکتر علیرضا آزمندیان

درمان اضطراب و افسردگی-امیر ملک محمودی

بهداشت روانی- دکتر محمد علی احمد وند

 

مطالب مرتبط :

اعتماد به نفس آری ، خود پسندی هرگز

اعتماد به نفس بالا خوب است؟

به خودت تکیه کن

افزایش اعتماد به نفس در دو مرحله

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.