تبیان، دستیار زندگی
این یک شوخی نیست. نوکیا در کنگره جهانی موبایل امسال از گوشی جدید با دوربین 41 مگا پیکسلی اش رونمایی کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موبایل نوکیا با دوربین 41مگاپیکسلی


این یک شوخی نیست. نوکیا در کنگره جهانی موبایل امسال از گوشی جدید با دوربین 41 مگا پیکسلی اش رونمایی کرده است.

کنگره موبایل سال 2012 بارسلونا پر از شگفتی برای بازدید کنندگان بود. نوکیا نیز با معرفی جدید ترین محصول خود، یعنی Nokia 808 در کانون توجه خبرنگاران و خبرگزاری ها قرار گرفت. این محصول که از فناوری انحصاری نوکیا به نام Pureview بهره می برد می تواند تصاویری با کیفیت فوق العاده برای دارندگانش بگیرد.

موبایل نوکیا با دوربین 41مگاپیکسلی

تا همین چند سال پیش، وقتی خبر ارائه محصول جدیدی از نوکیا به گوش می رسید تمام تولید کنندگان موبایل سرتاسر دنیا به لرزه می افتادند. نوکیا غول صنعت موبایل سازی محسوب می شد. اما روزگار همیشه همین طور نمی ماند. با آمدن آیفون اپل، توجهات به سمت محصول خوش دست و جذاب این شرکت جلب شد. نگاهی خلاقانه، صفحه لمسی و رابط کاربری همه پسند. کم کم نوکیا که خیال تغییر نداشت دچار رکود شد و شرکت های رغیب بازار را از دست این شرکت در آوردند.

برای نوکیا راه چاره ای نبود جز ارائه یک خلاقیت. با طراحی گوشی N8 و N9 نشان داد که هنوز هم با قدرت است و امروز با رونمایی از Nokia 808 Pureview نظر مخاطبان را به سوی خود جلب کرد

این محصول تمام انتظارات شما را از کیفیت عکس برداری با موبایل کاملا متحول می کند.41 مگا پیکسل به معنای عکس برداری در اندازه بیلبورد نیست بلکه این گوشی از فناوری نمونه برداری استفاده می کند. برای مثال اگر بخواهی تصویری در اندازه معمولی 5 مگاپیکسل بگیرید، این دوربین 7 پیکسل را در یک پیکسل ترکیب می کند. با چنین فناوری نویز تصاویر حذف می شود و از طرفی می توانید عکس را تا سه رابر بزرگ کنید بدون آنکه پیکسل مصنوعی ایجاد شود و کوچکترین تغییری در کیفیت تصاویر ایجاد شود. نوکیا در نمایشگاه عکس های بزرگی که با این دوربین گرفته شده است چاپ کرده و در آنها آثار نویز دیده نمی شود.

موبایل نوکیا با دوربین 41مگاپیکسلی

همچنین می توانید از حالت Creative Shooting Mode این موبایل استفاده کنید و عکس های بالای 38 مگا پیکسل بگیرید و سپس آنها را دوباره قاب بندی کنید تا تصویر دلخواهتان به دست بیاید.

فناوری به کار گرفته شده در این دوربین در حالت کم نور نیز بهبود پیدا کرده است به طوری که  نسبت به دوربین هایی که در حالت بزرگنمایی کامل ( با فناوری اپتیکال معمولی) استفاده می شوند، 5 برابر نور بیشتری دارد.

سرعت شاتر نسبت به نمونه های پیشین افزایش یافته، تکان هایی ناشی از لرزش دست در هنگام عکس برداری نیز به مدد لرزشگیر، کاهش یافته است.

موبایل نوکیا با دوربین 41مگاپیکسلی

عملکرد لنز فوق العاده این موبایل تنه در حالت عکس برداری مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه در حالت فیلم برداری نیز امکانات بی نظیری برای کابرانش فراهم می کند. با این موبایل می توانید فیلم هایی با کیفیت 1080p و سرعت 30 فریم در ثانیه با 4 برابر بزرگ‌نمایی بدون افت کیفیت را به یمن وجود حسگر بزرگ و پردازش قدرتمند تصاویر که از پسِ بیش از یک میلیارد پیکسل در ثانیه بر می‌آید فراهم می‌کند. در وضوح‌های پایین‌تر، توانایی‌های بزرگنمایی با 6 برابر بزرگنمایی در 720p و تا 12 برابر بزرگ‌نمایی بدون افت کیفیت در ضبط ویدیویی nHD (360أ—640) افزوده می‌شود. البته ویدیوی عالی بدون صدای عالی هیچ است.

Nokia 808 PureView استاندارد جدیدی ایجاد کرده است. این گوشی اولین گوشی جهان برای فیلم‌برداری است که امکان ضبط صدا بدون افت کیفیت و مافوق توانایی‌های شنوایی بشر ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر، شما می‌توانید حتی در پر سروصداترینمحیط‌ها نیز صدای استریو با کیفیتی شبیه CD ایجاد کنید.

موبایل نوکیا با دوربین 41مگاپیکسلی

تنها نقطه ضعفی که در نگاه اول به چشم می آید استفاده مجدد نوکیا از سیستم عامل سیمبیان است. نوکیا باید بپذیرد این سیستم عامل دیگر محبوب نیست. البته تحلیلگران معتقدند نوکیا برای از دست ندادن بازار مجبور بود قبل از هماهنگ کردن این دوربین با نسخه ویندوز فون مایکروسافت آن را زودتر ارائه دهد. البته این شرکت اعلام کرده در موبایل های ویندوز فون این شرکت از این دوربین استفاده خواهد شد.

صفحه نمایش این موبایل 4 اینچی از نوع AMOLED بوده و روی آن یک لایه گوریلا گلاس قرار دارد. پردازنده آن 1.3 گیگاهرتزی و 16 گیگا بایت حافظه داخلی دارد که می تواند با کارت میکرو اس دی تا 32 گیگابایت ارتقا پیدا کند.

این موبایل با وجود دوربین بزرگ آن خوش دست بوده و کمی از گوشی N8 بزرگ تر است. ضخامت آن کمتر از 1 سانتی متر و وزنی معادل 169 گرم دارد.

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Techcruch

Engadget

مقاله حمیدرضا نیکدل (مدیر روابط عمومی نوکیا در ایران)