تبیان، دستیار زندگی
برنامه ویرایشگر رجیستری  (REGEDIT.EXE) که در نسخه های مختلف ویندوز قرار دارد (که از طریق منویStart قابل دسترسی است) شما را قادر به مشاهده اطلاعات ، انجام جستجو و در نهایت امکان ویرایش مطالب به شکل مورد نظرتان را در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویرایش رجیستری

برنامه ویرایشگر رجیستری  (REGEDIT.EXE) که در نسخه های مختلف ویندوز قرار دارد (که از طریق منویStart قابل دسترسی است) شما را قادر به مشاهده اطلاعات ، انجام جستجو و در نهایت امکان ویرایش مطالب به شکل مورد نظرتان را در رجیستری  فراهم می کند .برای اجرای این برنامه چندین شیوه مختلف وجود دارد ، اما ساده ترین آنها تایپ عبارت "regedit" در پنجره Run که از طریق منوی  Start در دسترس شما قرار دارد ، می باشد. البته درصورتی که شما نرمافزار Registry Editor را در سیستم خود نصب کرده باشید ، با تایپ دستور  regedit

    یک شکل دیگر از این برنامه

(REGEDT32.EXE) که می توان در نسخه های 2000 وNTاز آنها استفاده کرد ( که در واقع دارای برخی ویژگی های اضافی است که در نسخه های استاندارد قرار ندارد از جمله : توانایی مشاهده و تغییر مجوزهای امنیتی و نیز امکان ایجاد و تغییر در مقادیر رشته های REG_EXPAND_SZ & REG_MULTI_SZ.

    ایجاد یک کلید میانبر برای دسترسی سریع و آسان به این برنامه

این کار به سادگی و از طریق راست کلیک کردن در یک محیط خالی صفحهDesktop، انتخاب گزینهShortcut و در نهایت تایپ عبارت "regedit.exe" در کادر پنجره Command line و انتخاب گزینهNext، وارد کردن یک نام آشنا و قابل شناسایی همانند Registry Editor و در نهایت کلیک کردن گزینه Finish امکان پذیر می باشد.در این مرحله بر روی صفحهdesktop شما یک میانبر ایجاد شده و می توانید با دوبار کلیک سریع بر روی آن برنامهRegeditرا فعال کنید.

    استفاده ازRegeditبرای ایجاد تغییرات در رجیستری

اولین باری که اقدام به اجرای این برنامه می کنید توجه داشته باشید که در سمت چپ این برنامه یک منوی درختی از پوشه ها قرار گرفته است و در سمت راست نیز مفاهیم ( مقادیر) پوشه انتخاب شده شما قرار دارد.
درست همانند  ، شاخه مورد نظر خود را انتخاب کرده و با کلیک کردن علامت +  و یا دوبار کلیک سریع بر روی پوشه مربوطه آن را توسعه دهید.برای مشاهده مفاهیم یک کلید (پوشه ) فقط کافی است کلید مربوطه را یک بار کلیک نمائید و مقادیر آن را در پنجره سمت راست مشاهده کنید .برای افزودن یک کلید و یا یک مقدار جدید می توانید از منویEdit  گزینهNewرا انتخاب کنید. برای تغییر نام دادن یک مقدار و نیز اغلب کلید ها می توان از همان ترتیبی که برای تغییر نام سایر آبجکت ها استفاده می شود ، بهره برد. ( آبجکت مربوطه را راست کلیک کنید و گزینهRename را انتخاب کنید و یا به آهستگی آبجکت را کلیک و یا بعد از انتخاب آن کلید F2 را فشار دهید .
برای حذف هر یک از مقادیر نیز می توانید آبجکت را انتخاب کرده و سپس کلیدDelete را فشار دهید . کرده و و یا دکمه سمت راست ماوس را برگزیده  و و به مقادیری که در منوی زمینه لیست خواهند شد دقت کنید.

توجه داشته باشید که گرفتن یک نسخه پشتیبان از رجیستری قبل از انجام هر تغییری در آن یکی از قابل اعتماد ترین روش هاست .در غیر این صورت ممکن است گاهی حتی به دلیل اعمال تغییرات مجبور به نصب مجدد ویندوز در سیستم خود شوید. مطمئنا انجام چنین کاری بهتر از تاسف خوردن و پشیمان شدن است .

ساختار رجیستری   

کردن تنظیمات رجیستری Import و Export