تبیان، دستیار زندگی
در مورد فایلهای پیکر بندی در زمانDOS وویندوز نگارش 1 اطلاعات سیتمی در دو فایل مشهور به نامهایCONFIG.SYS وAUTOEXEC.BAT ذخیره می شدند. با ظهور ویندوز نگارش 2( که شاید شما اصلاً از ظهور آن با خبر نشده باشید!) دو فایل جدید به دن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخچه مختصری در مورد فایلهای پیکر بندی


ویندوز ویستا


در زمانDOS وویندوز نگارش 1 اطلاعات سیتمی در دو فایل مشهور به نامهایCONFIG.SYS وAUTOEXEC.BAT ذخیره می شدند.

با ظهور ویندوز نگارش 2( که شاید شما اصلاً از ظهور آن با خبر نشده باشید!) دو فایل جدید به دنیا آمدند که عبارت بودند ازSYSTEM.INI, WIN.INI . این دو فایل که به آنها " فایلهای شروع به کار اولیه" (initialization files) نیز گفته می شد نیز همانند فایل های قدیمی تر خود فایلهای متنی ساده ای بودند . وظیهWIN.INIذخیره کردن اطلاعات پیکر بندی مربوط به ویندوز و برنامه های کاربردی تحت آن و وظیفهSYSTEM.INI ذخیره کردن اطلاعات مربوط به سخت افزار و پارامترهای سیستمی بود. هیچ عجیب نبود که هر برنامه کاربردی برای خودش فایلهایINI مخصوصی درست کند تا پارامترهای تعریف شده توسط کاربران و یا خود آن برنامه را در آنها جای دهد. در این دوران دایرکتوریWindows پر از انواع و اقسام فایلهایINI بود.

اوضاع با ظهور ویندوز 0/3 از قبل هم بدتر شد. ویندوز 0/3 نه تنها همان دو فایلWIN.INI وSYSTEM.INIقبلی را داشت  بلکه چندین فایلINI جدید نیز برایProgram Manager ( با نامPROGRAM.INI)وFile Manager ( با نامWINFILE.INI) وControl Panel ( با نامCONTROL.INI) و غیره به آن اضافه شد.

تا زمان ظهور ویندوز 1/3 خبری از رجیستری نبود. اما رجیستری ویندوز 1/3 نیز با ویندوز 98 بسیار متفاوت بود. رجیستری ویندوز 1/3 یک بانک اطلاعاتی(database) بود که از آن برای ثبت اطلاعاتOLE( لینک کردن و ادغام کردن اجسام) مربوط به برنامه های کاربردی استفاده می شد.

در نهایت درWindows for Workgroups با اضافه شدن فایلهای جدید مربوط به پیکر بندی( نظیر PROTOCOL.INI) اوضاع از قبل هم بدتر شد.


رجیستری ویندوز     رجیستری به عصر فایلهایINIپایان داد

این تعداد فایلهایINI باعث سردرگمی کاربران و ناظران سیستم می شد . از آنجاییکه این فایلهایINIفایلهایی متنی (text) بودند که در دایرکتوری اصلی ویندوز قرار می گرفتند همواره در معرض خطر بودند. احتمال زیادی وجود داشت که با زدن یک دکمه توسط یک نفر تازه کار این فایلها حذف شوند . افراد کمی بودند که می دانستند در کدام فایلINIکدام پارامترها ذخیره شده اند. هیچ مکانیزمی برای کمک به شما دریافتن پارامترهای مورد نیازتان در یک فایلINI بزرگ وجود نداشت و شیوه خطی "عنوان – و – پارامتر" نگهداری پارامترهای پیچیده ای که با چندین فایل سرو کار داشتند را دشوار می کرد.

برای حل همه این مشکلات طراحان ویندوز 95 تصمیم گرفتند که در رجیستری ویندوز 95 یک تحول بزرگ بوجود آورند. آنها بویژه تصمیم گرفتند که رجیستری را به یک بانک اطلاعات مرکزی تبدیل کنند که همه پارامترهای سیستم و برنامه های کاربردی را در خود جای دهد. در ویندوز 98 هم رجیستری همچنان همان ساختار اولیه خود در ویندوز 95 را حفظ کرده است.

در زیر بعضی از مزایای این رجیستری جدید ارائه شده اند:


رجیستری ویندوز     فایلهای رجیستری دارای ویژگیهای :Hidden (پنهان)،System(سیستم) وRead-only( فقط خواندنی) هستند. بنابراین احتمال آنکه بطور تصادفی حذف شوند از بین رفته است. حتی اگر کاربری به طریقی این فایلها را حذف کند باز هم ویندوز 98 کپی های پشتیبانی از آنها درست کرده است که توسط آنها براحتی می تواند فایلهای رجیستری قبلی را بازگرداند.


رجیستری ویندوز     رجیستری نه تنها مکانی برای ذخیره کردن پارامترهای سخت افزاری و سیستم عامل است بلکه برنامه های کاربردی نیز می توانند به جای استفاده از فایلهایINI جداگانه برای ذخیره کردن پارامترهای خود، آزادانه از رجیستری برای این کار استفاده کنند.


رجیستری ویندوز     اگر لازم باشد که یک ورودی رجیستری را مشاهده کرده یا تغییر دهید می توانید از برنامه خدماتیRegistry Editor استفاده کنید. این برنامه همه بانک اطلاعات رجیستری را بصورت سلسله مراتب درختی نمایش می دهد.


رجیستری ویندوز    در رجیستری ابزارهایی وجود دارند که شما را قادر می سازند هر پارامتری را یافته و اطلاعات رجیستری را از راه دور درخواست کنید.


رجیستری ویندوز    فایلهای پیکر بندی قدیمی هنوز کار می کنند

اگر چه رجیستری همه کارهای فایلهایINI و شروع کار( startup) اولیه را انجام می دهد اما همه وظیفه پیکر بندی را به تنهایی بر دوش نمی کشد. ویندوز 98 هنوز هم فایلهایWIN.INI وSYSTEM.ini را می شناسد و با آنها کار می کند تا بتواند سازگاری خود با برنامه های قدیمی 16 بیتی، که فقط می توانند اطلاعات پیکربندی خود را از این فایلها بدست آورند، کار کند. علاوه بر این اگر سخت افزاری از سیستم شما به درایورهای کار کننده در مود حقیقی نیاز داشته باشد یا چنانچه یک برنامه کاربردی خاص به پارامترهای ویژه ای که تحتDOS باید تعیین شوند احتیاج داشته باشد شما هنوز هم به فایلهایCONFIG.SYS وAUTOEXEC.BAT نیاز خواهید داشت. ( مثلاً یک برنامه ممکن است به متغیرهای محیطی یا دستورPATH نیاز داشته باشد.) البته برنامه های 16 بیتی نیز هنوز می توانند فایلهایINIشخصی خودشان را داشته باشند.