تبیان، دستیار زندگی
کودکی که حالت تهوع دارد ناراحت و مضطرب است و این وظیفه والدین است که او را کمک کنند. روش های متفاوتی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشگیری و درمان تهوع کودک


کودکی که حالت تهوع دارد ناراحت و مضطرب است و این وظیفه والدین است که او را کمک کنند. روش های متفاوتی برای درمان تهوع کودکان وجود دارد.


بیماری کودکان

جلوگیری از استفراغ

- حرف کودک خود را گوش کنید. کودکان معمولا قبل از استفراغ به والدین احساس خود را از حالت تهوع می گویند، ولی ممکن است خیلی از والدین حرف آنها را باور نکنند و فکر کنند که کودکشان شوخی می کند. این گونه والدین مجبور می شوند به دلیل عدم توجه به حرف کودک خود، خانه را پس از استفراغ کودکشان تمیز کنند.

- تحرک زیاد برای کودکی که حالت تهوع دارد ممکن است موجب تشدید حالت تهوع او شود. هنگامی که او استراحت می کند، قطعه یخ را روی شکم او قرار دهید. از دادن نوشیدنی های اسیدی که به بدتر شدن وضعیت معده او کمک می کند خودداری کنید.

- کودکی که سابقه تهوع دارد را در وضعیت مناسبی در ماشین قرار دهید. او باید در صندلی جلو و کنار پنجره بنشیند و در طی رانندگی توجه بیشتری به او داشته باشیم.

- تب بالا و سرفه های خشن کودک را مدنظر داشته باشیم و در حین مراجعه به پزشک متخصص اطفال آنها را بگوییم. سرفه های زیاد باعث استفراغ در کودک می شود.

اگر حالت تهوع همراه با سفتی گردن، حالت ضعف در کودک و استفراغ خونی بود، فوراً به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید

بهبود حالت تهوع

- کودک طی استفراغ آب زیادی از دست می دهد و باید آب از دست رفته بدنش را بوسیله مایعات رقیق تأمین کنیم.

بعد از تهوع کودک تا حدود یک ساعت چیزی به او ندهیم تا بخورد و بعد از آن، هر 20 دقیقه یکبار مقدار بسیار کمی مایعات به او بدهیم. مایعاتی مانند آب سیب، چای و آب انگور.

اگر بعد از طی یک ساعت و بیشتر استفراغ نکرد و بدنش توانست همان مقدار کم مایع را تحمل کند، مقدار مایع را کمی بیشتر می کنیم.

- برای تأمین مایعات از دست رفته بدن محلول او آر اس به کودک بدهید. این محلول به دلیل داشتن سدیم و پتاسیم جایگزین بسیار مناسبی برای مایعات و سدیم و پتاسیم از دست رفته در طی استفراغ هستند.

- نعناع ماده بسیار مفید برای استفراغ است. به کودک خود اجازه دهید تا آدامس نعنایی، آبنبات نعنایی یا دم‌کرده نعناع بخورد. نعناع ماهیچه های شکم را آرام می کند و تسکین می بخشد و گرفتگی و اسپاسم ناشی از استفراغ را کم می کند.

- بعد از اینکه حالت تهوع و استفراغ کودک برای یک روز از بین رفت، به آرامی شروع به دادن غذاهای جامد کنید. باید به آرامی به رژیم غذایی خود برگردد. سوپ های ساده و رقیق، برنج، نان و غذاهای سبک و بدون ادویه غذاهایی هستند که باید آنها را به آرامی، پس از قطع حالت تهوع و استفراغ شروع کرد.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

بچه‌های معصوم و غذاهای مسموم

علل و درمان تهوع و استفراغ

بیماری تهوع زمستانی

بیماری حركت، خاطره بد سفر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.