تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله‌ بهجت‌(ره) نیز مقید بودند خیلی از اوقات بین الطلوعین به حرم مشرف شده و در مسجد بالا سر به عبادت بپردازند، مرحوم علامه طباطبایی‌(ره) در ماه رمضان قبل از افطار به حرم مشرف می‌شدند و روزه خود را با بوسه بر ضریح حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) افطار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

" کریمه " لقبی دیگر برای حضرت معصومه سلام الله علیها

حضرت معصومه

یکی دیگر از القاب حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) «کریمه اهل‌بیت‌(صلی الله علیه وآله)» می‌باشد، معنا و مفهوم کریمه چیست و چرا به آن حضرت کریمه می‌گویند و منشا کریمه بودن آن حضرت چیست؟

واژه کریمه چند معنا دارد اولین معنایی که از کریمه، استفاده می‌شود، به معنای گران‌بها، گرانقیمت و ارزشمند می‌باشد مثلا به سنگ‌های قیمتی نظیر عقیق و فیروزه و ... «احجار کریمه» گفته می‌شود. معنای دیگر کریمه، به «اصالت خانوادگی» تعبیر شده است معنای سوم کریمه، بخشندگی است که در احسان و انفاق کردن دریغ نمی‌کند.

حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) در واقع هر سه ویژگی و معنا را در وجود الهی خود دارا هستند و بحث عمده این است که به جهت آنکه حاجت، توسل و استمداد نیازمندان را برآورده نموده لذا، این لقب بر آن حضرت اطلاق شده است.

پدر آیت‌الله مرعشی ‌نجفی‌(ره) برای فهمیدن مکان قبر مخفی شده، حضرت صدیقه‌ طاهره‌(سلام الله علیها) چهل شب به مناجات و عبادت می‌پردازد تا این مساله برای او مکشوف شود در رویای صادقه به ایشان گفته می‌شود که صلاح نیست، ولی هر چه کرامت، مقدر بوده است که از طرف حضرت زهرا‌(سلام الله علیها) به امت برسد، از ناحیه حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) خواهد رسید در آن رویای صادقه به ایشان گفته شده است «علیک بکریمة اهل‌البیت‌(علیهم السلام)» بر تو باد به کریمه اهلبیت(علیهم السلام) در قم. بعضی در مورد کریمه بودن حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) به این قضیه اشاره می‌کنند، اما باید گفت این خاندان از گذشته (چه در حیات و ممات) در کرامت و برآوردن نیازهای امت، معروف و مشهور بودند.

جایگاه معنوی حضرت معصومه‌(سلام الله علیها)

درباره جایگاه حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) روایات متعددی وارد شده است، برخی از روایات در مورد زیارت آن حضرت می‌باشد که امام صادق‌(علیه السلام) فرموده‌اند؛ «اَنَّ زِیَارَتَهَا تُعَادِلُ الْجَنَّةَ» زیارت ایشان معادل بهشت است. ( مستدرک الوسائل ج10 ص368)

واژه کریمه چند معنا دارد اولین معنایی که از کریمه، استفاده می‌شود، به معنای گران‌بها، گرانقیمت و ارزشمند می‌باشد مثلا به سنگ‌های قیمتی نظیر عقیق و فیروزه و ... « احجار کریمه» گفته می‌شود. معنای دیگر کریمه، به «اصالت خانوادگی» تعبیر شده است معنای سوم کریمه، بخشندگی است که در احسان و انفاق کردن دریغ نمی‌کند

همچنین نقل شده است «مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ» هر کسی آن حضرت را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود (بحار ج48 ص317) اگر مجموعه روایاتی که درباره حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) نقل شده است را در کنار هم قرار دهیم، جایگاه معنوی آن حضرت به وضوح نمایان خواهد شد، و به قطع می‌توان گفت، غیر از حضرات معصومین‌(علیهم السلام) که مقام و جایگاه بلندی دارند، هیچ‌کس در رتبه و شأن معنوی آن حضرت نیست و نخواهد بود.

نحوه ارادت مراجع و بزرگان نسبت به حضرت معصومه‌(سلام الله علیها)

زائران حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) همگی بزرگ هستند، اما برخی از زائران آن حضرت جاذبه خاصی داشته و آن حضرت نیز به آنان توجه می‌کردند، همه مردم قم شاهد بودند که مرحوم آیت‌الله العظمی مرعشی‌نجفی‌(ره) سال‌های متمادی اولین کسی بودند که قبل از طلوع فجر، وارد حرم می‌شدند، حتی در زمستان و در موقعی که برف سنگینی می‌آمد منتظر باز شدن در حرم می‌شدند.

آیت‌الله‌ بهجت‌(ره) نیز مقید بودند خیلی از اوقات بین الطلوعین به حرم مشرف شده و در مسجد بالا سر به عبادت بپردازند، مرحوم علامه طباطبایی‌(ره) در ماه رمضان قبل از افطار به حرم مشرف می‌شدند و روزه خود را با بوسه بر ضریح حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) افطار می‌کردند.

مراجع و بزرگان حوزه همچون آیات عظام بروجردی، گلپایگانی، اراکی، شیخ عبدالکریم حایری، سید صدرالدین صدر، خوانساری، حجت، به این آستانه مقدسه پناهنده می‌شدند و اظهار ارادت می‌کردند و در پرتو آن حضرت به تدریس تحقیق و تالیف مشغول بودند.

آیت‌الله‌ بهجت‌(ره) نیز مقید بودند خیلی از اوقات بین الطلوعین به حرم مشرف شده و در مسجد بالا سر به عبادت بپردازند، مرحوم علامه طباطبایی‌(ره) در ماه رمضان قبل از افطار به حرم مشرف می‌شدند و روزه خود را با بوسه بر ضریح حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) افطار می‌کردند

کرامتی از حضرت معصومه‌(سلام الله علیها)

آن‌هایی که اهل کرامت هستند می‌گویند: کرامت، بیش از جریان طبیعی در عالم است، اما سخن در این جاست بعضی از آنها را ما به عنوان کرامت محسوب می‌کنیم و خیلی از حوادث را به عنوان کرامت به حساب نمی‌آوریم. در واقع، عالم همه «دارالکرامات» است، مقدار کمی از حوادثی که در عالم اتفاق می‌افتد، با برنامه‌ریزی ما صورت می‌گیرد؛ بخش اعظم آن، با برنامه‌ریزی الهی انجام می‌شود آنچه از حوادث با برنامه‌‌ریزی الهی صورت می‌پذیرد به آن کرامت اطلاق می‌شود.

یکی از طلاب و فضلای حوزه علمیه مشهد که نامش محفوظ است و در مبحث احکام نیز، متخصص می‌باشد برای ادامه تحصیل به همراه خانواده از مشهد عازم قم می‌شود، در قم چون جایی برای سکونت نداشت، مستقیم به حرم حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) مشرف می‌شود و به کریمه اهل‌بیت‌(سلام الله علیها) عرض می‌کند، ای بانوی اهل کرامت، ما به جهت تحصیل و کسب معارف الهی، نزد شما آمده‌ایم، خود شما یک مکان مناسب را برای ما مرحمت بفرمایید.

ایشان نقل می‌کند، بعد از زیارت که از حرم بیرون آمدم و قصد داشتم نزد زن و بچه‌ام بروم، یک آقایی از پشت سر مرا مورد خطاب قرار داد و گفت: آشیخ چرا حیران و سرگردان هستی، گفتم دنبال خانه اجاره‌ای هستم. گفت من یک جای خوب سراغ دارم بعد ادامه داد: مادر بزرگ من پیرزنی است که تنها در خانه‌ای زندگی می‌کند و چون نمی‌خواهد که مزاحم ما شود، تنها زندگی می‌کند، خانه‌اش هم نسبتا بزرگ است و ما دنبال شخصی هستیم که مواظب او هم باشد، آن شخص ما را به خانه مادربزرگ خود برد و مدت یک سال در آن خانه زندگی کردیم و حتی مبلغ اجاره ماهانه را هم از ما نمی‌گرفت.

فرآوری : زهرا اجلال

بخش تاریخ وسیره معصومین تبیان


منبع :

سایت حوزه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.