تبیان، دستیار زندگی
آشنایی با ساختمان بدن حیوانات و تطابق ساختار و ویژگی های آن با اندام های تشکیل دهنده بدن انسان همواره از ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به درون بدن انسان و تشریح مجازی حیوانات

سفر به درون بدن انسان

سفر به درون بدن انسان

ساختمان و کار بدن انسان یکی از جالب ترین و پیچیده ترین عجایب خلقت است. از این رو یکی از دغدغه های اصلی حوزه علوم پزشکی آشنایی با آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان بوده است.

مطالعه ساختمان بدن و ارتباط آن با بخش های مختلف بدن انسان را آناتومی نامند. در بررسی آناتومی ، چنانچه بررسی با چشم غیر مسلح صورت گیرد آن را کالبد شناسی درشت بین گویند. از سویی اگر با کمک میکروسکوپ انجام گیرد، آن را کالبد شناسی ریزبین یا بافت شناسی و در دوره جنینی، جنین شناسی یا رویان شناسی نامند. اولین مطالعات مربوط به آناتومی، توسط وسالیوس که یک آناتومیست فلمنگی قرن شانزدهم می‌باشد صورت گرفت. او توانست طرح هایی از قسمتهای مختلف بدن را با چشم غیر مسلح رسم کند.

جنین

فیزیولوژی نیز یکی از مهمترین شاخه‌های زیست شناسی است که به مطالعه اعمال حیاتی موجود زنده، اندام ها، بافت ها، سلول ها و عناصر سلول می‌پردازد. فیزیولوژی با علوم مختلفی چون علم فیزیک، شیمی، علوم بافت شناسی، سلول شناسی، تشریح رابطه نزدیک دارد. از سویی فیزیولوژی و پزشکی نیز متقابلا در پیشرفت هم موثر بودند.

در مبحثی با عنوان «انسان در زیر میکروسکوپ» در انجمن دانش وفناوری انجمن های تخصصی تبیان، سعی شده است تا به فیزیولوژی و آناتومی بدن انسان با شیوه ای نوین پرداخته شود. در این مبحث تا کنون فیزیولوژی اعصاب اعم از ساختار و عملکرد سلول های سازنده cns-pns، گامت ها و نحوه تشکیل جنین و فیزیولوژی جنین با استفاده از تصاویر بیان شده است.

مخاطب با حضور در این بحث با مفاهیم اساسی آناتومی و فیزیولوژی انواع نورون ها از لحاظ تعداد زوائد و عملکرد، سلول های نوروگلیا و توضیح عملکرد هریک از انواع سلول های پشتیبان، خارهای دندریتی، گامت های نر و ماده، مراحل اسپرماتوژنز و اووژنز، مراحل مختلف ترکیب گامت ها، کلیواژ، سیستم های مختلف بدن جنین و مصارف ویتامین ها و مواد معدنی در جنین آشنایی پیدا کند.

لازم به ذکر است این بحث همچنان ادامه دارد، علاقمندان می توانند با مراجعه به مبحث «انسان در زیر میکروسکوپ» همراه با دیگر کاربران فیزیولوژی و آناتومی دیگر بخش های بدن انسان را مطالعه کنند.

به اهتمام کاربر گرامی: azarkhanom

*****************

تشریح مجازی حیوانات

تشریح

آشنایی با ساختمان بدن حیوانات و تطابق ساختار و ویژگی های آن با اندام های تشکیل دهنده بدن انسان همواره از حوزه های اصلی علوم پزشکی و سلامت بوده است. در این میان برخی از دانش آموزان، دانشجویان و محققان به دلایلی همچون حساسیت نسبت به مواد بیهوش کننده حیوانات، مشاهده خون و یا لمس برخی از حیوانات از تشریح دوری می کنند و از این رو موفق به مشاهده اندام ها و اعضای داخلی بدن این حیوانات نخواهند شد.

در مبحثی با عنوان «تشریح» کاربران انجمن دانش و فناوری انجمن های تخصصی تبیان در عملکردی ابتکاری به تشریح مجازی حیواناتی پرداختند که از نظر اندام های تشکیل دهنده شباهت نزدیکی به انسان دارند. خرگوش و موش از جمله حیواناتی هستند که تشریح آنها در این مبحث بصورت کامل آورده شده است.

در تشریح مجازی با استفاده از عکس و متن نحوه قرارگیری اندام های تشکیل دهنده حیوانات و عملکرد آنها بیان شده است. از ویژگی های  این تشریح مجازی می توان به عدم لمس حیوانات و مشاهده چندین باره عکس ها اشاره کرد.

در تشریح آورده شده برای خرگوش، اندام هایی چون اپیگلوت، معده، مری، کلیه، میزنای، قلب و شش ها به راحتی قابل مشاهده است و محل قرارگیری این اندام و تعامل آن با دیگر اندام به خوبی بیان شده است. همچنین در تشریح موش نیز به قلب، کبد، روده ها، شش ها و طحال اشاره شده است.

تشریح

قلب گوسفند و چشم گاو نیز از دیگر اندام هایی است که ساختار آنها به نمایش گذاشته شده است. در تشریح قلب گوسفند ستون های قلبی، دریچه های سینی، عروق کرونری، دریچه های دولختی، گوشک، وترها و ماهیچه های عرضی دیواره قلب به خوبی نشان داده شده است. از سویی بخش هایی چون صلبیه، زجاجیه، نقطه کور، ماهیچه ها مژکی و عدسی نیز در چشم گاو به نمایش در آمده است.

علاقمندان به مشارکت در تشریح مجازی می توانند با مراجعه به مبحث «تشریح» در انجمن دانش و فناوری انجمن های تخصصی تبیان، دوستان خود را همراهی کنند.

به اهتمام کاربر گرامی: azarkhanom

انجمن دانش و فنآوری


باشگاه کاربران تبیان / انجمن های تخصصی